Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 20:28:37 följande:
Nja, vissa åsiktsyttringar är helt enkelt olagliga. Tex om man vill ha sex på torget för att propagera free love.
Att bränna en helig skrift kan mycket väl uppfattas som att nedvärdera troende som identifierar sig med skriftet. Dessutom våldsamt nedvärdera. Tänk om man brann ukrains flagga och jublade där man visste flyktningar bor. Det där är trakasserier i mitt tycke. Folk har rätt att bli besparade detta, samma som att se någons könsorgan på torget.
Det är inte sällan att man har konflikt av två rättigheter, då är det en fråga vad som väger tyngst. Att kritisera islam med ord är en sak, men att bränna koran är en annan. Helt godtyckligt - för mycket våld i det sista. Alltså hets mot folkgrupp.
By the way det är också godtyckligt att kalla heil hitler för hyllning av folkmord och koranbränning av religionskritik.
Huruvida något är lagligt eller ej säger ingenting om det är rätt eller fel. Lagboken är inte ett moraliskt rättesnöre.
Att en del inte klarar av att skilja på sak och person och/eller inte kan hantera sådant som kan uppfattas som kritik eller hädelse ska inte resten av samhället behöva rätta sig efter. Den här "mest kränkt bestämmer"-mentaliteten urholkar demokratin. Blasfemilagar är ingenting vi vill ha här i Sverige.
Vad mer för böcker anser du att man inte ska få elda upp eftersom det kan uppfattas som en "våldsam nedvärdering" av människor? Bibeln, är den fredad? Vad sägs om att framställa Jesus som homosexuell, det måste väl vara förbjudet eftersom en del kristna kan känna sig förolämpade? En del är otroligt känslomässigt engagerade i Tolkien, och de skulle säkert känna sig förlöjligade om jag eldade upp en kopia av LOTR i ett band med illustrationer av Alan Lee på Stora Torget i X-köping och skanderade att de lever i en fantasivärld och klär sig i medeltida, bokstavligt talat, kläder. Det måste ju också vara förbjudet?
Nej, det är inte godtyckligt att kalla nazistiska demonstrationer för hyllningar av folkmord. Det var ju liksom det nazisterna ägnade sig åt, folkmord. Eller tycker du att fira typ elva miljoner mördade judar och andra fångar är att likställa med att elda upp en helig skrift? Det första fallet handlar om förföljda och mördade människor, det andra om att en del människor känner sig kränkta.
Apropå antisemitism så har jag flera gånger i vår stad gått förbi demonstrationer på torget mot Israel. Det har firats när Israeliska medborgare dött eller blivit mördade, Israeliska flaggan har bränts och skändats på andra sätt. Jag har hört människor öppet, offentligt säga att Israel har inget existensberättigande och att de inte kommer att vila förrän Israel, och alla judar, är utplånade. Detta av muslimer, inte av nynassar. Inga judar har gått man ur huse för att kasta sten på poliser eller elda bilar vid dessa demonstrationer. Inga judiska kvinnor eller barn har skrikit ut sitt hat mot svenska samhället som tillåter dessa demonstrationer.
Nej, jag vägrar att ge en våldsam, demokratifientlig grupp rätten att säga åt mig vad jag får tycka och säga, bara för att de har våldskapital och svenska politiker är för mesiga (rädda att förlora muslimska väljare) om de sätter ned foten mot detta beteende. Valet i höst kommer verkligen att vara ett val mellan pest eller kolera. Vänsterpartierna är totalt uteslutna, och oppositionen är en rätt mjäkig grupp. Utom möjligtvis KD, som public service gör sitt bästa för att de ska förlora väljare ("felöversättning", "misstag", jo tjena, jag är inte född igår), och så SD, men de är ju så ... SD.