Inlägg från: Anonym (Brott) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brott)

C/O-adress fastän man är gift

Anonym (Nickenyfiken) skrev 2022-05-05 11:57:48 följande:

Intressant fråga. 

Jag och maken sen 20 år tillbaka är inte skrivna på samma adress och aldrig varit det heller. Nu är han folkbokförd utomlands eftersom att hans jobb är där.

Kanske tror folk som sitter och snokar att vi har det trassligt i vår relation. Eller att någon av oss vänsterprasslar? Det är bara fantasin som sätter stopp.

Eller helt enkelt bidragsfusk eftersom det är ett brott. 
  • Anonym (Brott)

Det kan vara bidragsfusk om personen inte är skriven där. Är man skriven där man bor är det vanliga att man gör en adressändring dit. 
    Om man inte är skriven där får till exempel Försäkringskassan inte veta var du bor. Det kan finnas en anledning till det. 
    Bara den lilla detaljen attt inte vara skriven där man bor är ett brott i sig. 
    (Om man inte har nån specialare som dubbelt boende eller annat) 

Anonym (Undrar) skrev 2022-05-05 11:29:26 följande:
    C/O-adress fastän man är gift

Ponera att en person är gift och bor med sin partner. Personen har en C/O-adress till den som den bor ihop med. Vad kan det vara för orsak till det? 

• Anonym (Brott)
    Anonym (Nickenyfiken) skrev 2022-05-05 12:14:53 följande:
    Ännu mer intressant.

Varken jag eller min make har någonsin fått bidrag heller, så hur menar du att vi begår brott genom bidragsfusk? Måste man inte få bidrag för att det ska vara möjligt?
    Det är en av anledning till varför det förekommer. 
  • Anonym (Brott)
    Anonym (A) skrev 2022-05-05 12:40:09 följande:

Sydrar väl på bostadsbidrag såklart. Tex. Men inläggsskrivaren skrev inte att det var så, bara att det var en anledning till att man KAN vara skriven på annan adress. Men detta är OT.

Ja jag svarade på ts fråga. 
  • Anonym (Brott)
    Anonym (Nickenyfiken) skrev 2022-05-05 13:00:32 följande:
    Så du trodde att alla som folkbokförda på en adress får bostadsbidrag utbetalt? Bostadsbidraget är främst inkomstbaserat. 

Kan tala om för dig att det är LÅNGT ifrån alla som får bostadsbidrag. Känner inte en enda person som får det själv. Du ska ha en väldigt låg inkomst för det, inget som jag personligen hade klarat av att leva på. 

Väldigt OT att prata om bostadsbidrag och försäkringskassan i en tråd som handlar om c/o adress. Allt som har med adresser att göra hanterar skatteverket, försäkringskassan hämtar dessa uppgifter från just skatteverket.
    Nej men du kör med felaktig argumentationsteknik och påstår att jag tror och tycker något helt annat.
    Det vore ju väldigt märkligt om alla som är folkbokförda i sin bostad får bidrag främst för att huvudregeln är så och då  i stort sett alla så skulle få bidrag.  Det finns undantag ang var man är folkbokförd vilket jag också skrev.  
    Hon undrade vad en anledning kan vara och jag  svarade.

Mitt svar är inte ot.

Du vill bara fräsa runt och bråka. 
  • Anonym (Brott)

Folkbokföringen har även betydelse för var man betalar skatt och var man röstar.

• Anonym (Brott)
    Blåbil skrev 2022-05-05 13:33:49 följande:

Nu är jag visserligen inte gift men samma sak skulle ju gälla om jag gifte mig med min sambo. Jag flyttade in i hans bostadsrätt för åtta år sedan. Eftersom jag inte äger den, står inte mitt namn på brevlådan eller på listan i trapphuset. Så det är väl inte så konstigt att man är skriven på en c/o-adress. Det måste ju vara jättevanligt att man flyttar in i varandras lägenheter. 

Namnet på brevlådan har ingenting med ägande att göra. 
    Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga vila. 
    Undantag finns vid arbete/studier/dubbelt boende.
    Vill man inte ha sitt namn på dörren är upp till var och en. 
Svar på tråden C/O-adress fastän man är gift