Ulrika Hiscoke Psykolog på Kry skrev 2022-05-13 14:39:05 följande:
Som BVC-psykolog och när vi psykologer jobbar med vuxna så är det just mycket kring problemlösning vi jobbar med, exempelvis att få till så mycket sömn som möjligt när man har småbarn. Många säger att man provat allt, och då kan en rådgivande kontakt med BVC-psykolog eller för egen del hjälpa till att hitta lösningar man själv inte sett. Med långvarig sömnbrist så påverkas många så man får svårare att orka tänka ut och prova nya sätt att lösa problem, och vi blir kortsiktiga i att hantera dagen. Inte bara psykologer, utan vi människor överlag har ju oftare lättare att se nya perspektiv på andras problem eftersom vi inte är så känslomässigt påverkade av situationen, så boka en tid med din BVC-psykolog eller en av oss på KRY eller din vårdcentral och se om du kan få stöttning med problemlösning kring att få till sömnen för dig och barnen. Med risk att låta provocerande peppig - det finns alltid lösningar. Inte alltid en lösning som inte har några konsekvenser som man helst skulle slippa, men det finns alltid en lösning, på att få mer sömn när man har småbarn.
Absolut. Det brukar finnas lösningar.
Jag sökt hjälp men de som kunde erbjudas var melatonin eftersom jag har ansvar för barn och måste kunna köra bil om något oväntat skulle inträffa. Utan släktingar eller andra som har möjlighet eller vill ta barnen en stund så är det inte mycket läkare eller psykologer kunde göra tyvärr. Hade barnen inte så många uppvaknanden per natt så hade det inte varit något problem. Hade jag haft någon som kunde ta ansvaret nattetid en gång i månaden eller en gång varannan månad tror jag inte heller bristen på sömn och vila varit något problem.
Vi har testat samsovning men de väcker mig även om de inte vaknar upp själva varje gång de stör min sömn.
Läste att föräldrars sömn i genomsnitt är störd de 7 första åren av barnets liv. Så det är minimum 7 år och i mitt fall endast en 10 årsperioden detta förhoppningsvis kommer gälla.