• Anonym (T)

Stress och utmattningsyndrom? Krys psykolog svarar på din frågor

För utmattning behövs ofta en initial vila för att börja återhämta sig, men sedan behöver ju livet ställas om för att man ska kunna fortsätta återhämta sig. Det är sällan man kan vila sig ifrån en utmattning helt och hållet, utan man riskerar att hamna i depression och ångestproblematik om man är sjukskriven en längre tid. Man återhämtar sig bättre med att gradvis möta livets krav igen och ställa om, så man gör plats för hela livet när man trappar upp och gradvis bygger upp sin styrka igen. 

Ovanstående är ett citat från ett svar.

Jag blev sjukskriven i tre månader med utmattningssyndrom 2016. Efter det försökte jag att arbeta som vanligt, vilket inte gick. Jag hade eget företag och arbetade ca 50%. Men i verkligheten var jag 50% på arbetet, men fick ingenting gjort. Detta fortsatte fram till 2020 då jag fick lägga ner företaget och ta en anställning. Jag arbetar 100%, men fortfarande används all min fritid till att sova och försöka återhämta mig. Ska det verkligen vara så här? Nej, man kanske inte kan vila sig ifrån en utmattning, men när ska jag kunna fungera i familjen utan att sova bort all fritid? För mig känns det som att jag inte fick tillräckligt med vila i början och att det slår tillbaka nu, flera år senare. Vad ska jag göra?
Svar på tråden Stress och utmattningsyndrom? Krys psykolog svarar på din frågor