• dennis78

Har ni bundit räntan?

Riksbanken höjde reporäntan nyss till 0,25% och flaggar för fler höjningar inom kort för att stävja inflationen.

Min rörliga gick upp från 1,6 till 1,9.

Jag band ett år nu på 2,3.

Har ni bundit, vad fick ni för ränta?

• Svar på tråden Har ni bundit räntan?
  • Mirre1978

Jag sitter och funderar själv ifall ja ska binda räntan. Mennja har köpt nybygge som är klar nästa år, så är de inte så bra kanske och binda den eller? Ja är så kluven

• Seven Costanza

Nej. Jag trodde att vår bank skulle höja den rörliga räntan nu i månadsskiftet som gick men det gjorde de inte, så vi behöll rörligt tre månader till i alla fall. Det mest troliga verkar vara att Riksbanken kommer att fortsätta höja med 0.25 procentenheter per kvartal och att de flesta banker sedan höjer bolånen lika mycket. så då tar det ju ett år för räntan att gå upp med en procentenhet så alltför hög ettårsränta på mer än en procentenhet över din rörliga är ju troligen en förlustaffär jämfört med att vänta och se, men visst de kan i teorin höja mer än 0,25 per gång också. 

• Anotherone

Nej vi kör rörligt. Vi har många "goda" år bakom oss som byggt en bra buffert just för perioder som denna. Samt att vi alltid har lagt undan motsvarande 4-5% i ränta (lite olika från år till år) även fast den varit betydligt lägre än så. Så vi fortsätter med det. 

Svar på tråden Har ni bundit räntan?