ratatiti skrev 2022-05-04 10:52:13 följande:
Nej det förstås, och jag kommer givetvis att älska mitt barn över allt annat oavsett vem hen är. Men testerna lugnade mig och sambon sist och därför känner vi att vi vill kolla det som går att kolla även denna gång. Utökad NIPT finns ju men är ordentligt mycket dyrare och därför tänkte jag att det bästa för oss kanske är att kombinera NIPT och KUB. Men man blir ju alldeles knäpp när man tänker på det för mycket, ibland känner jag mig hemsk som ens vill göra testerna. Men känner att jag iallafall vill undersöka lika mycket som förra graviditeten
Men så gör både och då. Då förstår jag inte frågan.
Nånstans måste man ändå dra en gräns.
Jag personligen kan bara säga att jag ångrar att vi ens gjorde KUB för det satte bara en massa griller i huvudet på min man. Som tyvärr inte släppte trots finfina siffror på NIPT. Det hade såtts ett frö hos honom.
Så jag kan bara tala för hur vi resonerat och det hade varit att helt skippa KUB. Pga det bara handlar om sannolikhet. En framräknad sannolikhet.
Och sen gjort NIPT på samma klinik som förra gången där man gjorde ett noggrant ultraljud som jag uppfattar var precis av samma kvalitet och tog lika lång tid som det man gjorde vid KUB. Och sen valt den utökade analysen. Men då är jag också 40+ fyllda precis och vet att många avvikelser kommer med ökad ålder så det kanske man också ska ta med i beräkningen. Alltså generellt hur stor risk man bedömer att det är för en person i ens egen ålder.