Inlägg från: smirreochsmulan |Visa alla inlägg
  • smirreochsmulan

Egentid

Jag är gravid med tredje barnet . Dem andra är 3 år & 1 år. Min sambo är iväg och tränar 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan. 
    De krav jag ställt är att det ska vara efter barnen somnat eftersom annars får han aldrig träffa barnen. Hur ska man tänka mer? börjar bli less på att han väljer gymmet framför våran familj eller framför min och hans tid. oftast om han vilar från gymmet 1-2 gånger i veckan . Så spelar han istället golf en av dem dagarna. Nätterna tar jag barnen Även om vi båda jobbar. Helger går jag upp och Äter frukost med barnen medans han får sova till 10.. 
    ska det vara såhär ? Tiden han är hemma tittar han på youtube eller sitter med hörlurar.  Jag tycker det är supersvårt att hitta en balans. vi Var noga med att fixa barnvakt ofta med första barnet och göra saker ihop men efter andra barnet så blev de svårare . vi båda har tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut . men nu ser det annorlunda ut då jag är gravid och lagt träningen åt sidan. tankar ? 

• Svar på tråden Egentid
  • smirreochsmulan
    Tow2Mater skrev 2022-05-03 23:47:59 följande:

Har ni tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut kan ni väl gora det nu. Du kan anpassa träningen efter din kropp.

Det är inte aktuellt tyvärr .
  • smirreochsmulan
    Anonym (?) skrev 2022-05-04 00:47:06 följande:

Men varför tar ni inte sovmorgon en dag var på helgen? Varför delar ni inte på nätterna?

Jag antar att du är den enda som vabbar? Den som ser till att barnen har kläder och leksaker? Den som planerar veckans mat och handlar? Tvättar/diskar/städar? Tagit all föräldraledighet?

Hur har du försökt ändra på ert liv?
    Hur skulle du vilja att det ser ut?

I och med att jag går upp flera gånger per natt och går På toa så har de blivit naturligt att jag tar nätter om de behövs. vi delade lika på föräldrarledigheten nu senast & när han var hemma så var fokus att hänga på gymmet 3timmar per dag. Så det var ofta jag kom hem och att ingenting var gjort hemma.  Jag köper kläder & leksaker & planerar mat osv. Dock äter vi inte samma ma & laga mat var försig. Han handlar 9 av 10 gånger. Jag står för städning mestadels men han hjälper till ibland. jag önskar att han hade velat spendera mer tid med oss som familj och ha överseende att jag är gravid. han har aldrig varit intresserad av någon av graviditeterna.
  • smirreochsmulan
    Anonym (Teddy) skrev 2022-05-04 02:28:40 följande:

Men det är väl klart att det inte är så det ska vara. Vad säger din sambo? Varför går du med på detta? Lågt räknat så tränar han alltså minst tio timmar i veckan? Plus några timmars sovmorgon varje helg, hur många timmar kan det vara, runt fyra tim/helg? Så minst fjorton timmar per vecka har han egentid att göra vad han vill utanför familjen. Så då ska ju du också ha fjorton timmars egentid per vecka då du gör vad du vill. Vill han inte lyssna på dig så tycker jag att du under ett par veckors tid skriver ner exakt hur mycket tid han lägger på egentidsaktiviteter tex träna, sova, spela osv. Sedan presenterar du siffrorna för honom och berättar att from nästa vecka så kommer du att använda lika många timmar på egentidsaktiviteter. Gör gärna ett schema på när dessa timmarna tas ut. Tex om han sover till tio på helgen så berättar du att from nästa helg så kommer du ta ut dina timmar sju timmar på lördagen och sju timmar på söndagen med start kl. 10.00. Det betyder att du inte kommer hem igen förrän 17.00 på lördagen och 17.00 på söndagen. Detta är ett exempel. Tillåt inte honom att börja tjafsa om saken, bara säg att der är så det kommer att bli hädanefter.

Han tycker jag får egentid i soffan när barnen sover och han är på gymmet. 
  • smirreochsmulan

Tex igår skulle han bytit däck på min bil , men direkt han kom hem gick han och la sig och sa att han har huvudvärk. efter 2timmars vila så ringer hans kompis och säger att det är dags att dra till gymmet. så han flyger upp ur sängen & pratar i telefon med kompisen hela tiden tills han åker och ska träna med honom.  Så han träffade oss/ familjen i 30 min igår & träffar hans kompis 3h VARJE gång han tränar. då hade jag även varit hemma och vabbat barn igår. 

• smirreochsmulan
    Anonym (Teddy) skrev 2022-05-04 08:36:39 följande:
    Men då får du tala om för honom att han har fel. Du kan ju inte gå iväg och träna då. Vad säger han om det? Snälla, säg inte att detta är ännu en tråd där ts är missnöjd, med all rätta, men inte klarar av att höja sin röst och kräva förändring. Det kvittar hur mycket vi håller med dig om att din sambo behandlar dig fel, det är du som måste göra jobbet. Om du inte är beredd att göra jobbet, var då så snäll och sluta skriv här och klaga. Det är så oerhört tråååååkigt!
    jag har satt ner foten. Men det är svårare när man är gravid med allt som hör till. Jag orkar ju inte lika mycket som innan oavsett.. och om jag ändå inte kan dra och träna så kan han lika gärna göra det tänker han. Hans föräldrar är iväg ofta med eller utan varandra på saker & det är inte konstigt att han är likadan. Skillnaden är att vi har småbarn & då borde han väll förstå men tydligen inte.
  • smirreochsmulan
    Anonym (Som man bäddar) skrev 2022-05-04 08:07:49 följande:

Det verkar ju som att karln inte vill ha barn. Har ni verkligen pratat igenom detta? Nu är det ju för sent oavsett. Han får steppa upp. Jag kan dock inte förstå att man skaffar fler barn än ett (eller alls) när behovet av egentid är så stort hos den ena. Såg du inte detta komma alls? Man kan sällan ändra på en person. Hans livsstil kan ju inte vara något nytt och ändå skaffar du barn med honom? 

Både jag och min sambo behöver mycket egentid för att må bra. Vi har intressen som vi inte vill göra avkall på och har en spontan livsstil i övrigt. Därför har vi valt att inte skaffa barn. Egentid är ju något man får göra avkall på när man väljer barn, så enkelt är det. Vid ett barn är det kanske enklare att avlasta varandra men desto fler kan jag tänka mig att man behöver vara två..

Barnen har inte valt att komma till världen så nu får han allt ta sitt ansvar alt får du bita i det sura äpplet som väljer att skaffa tre barn med denna karln. 

Han tror man kan leva som innan barn . ?Man behöver inte gå och dö bara för man skaffar barn? som sagt vi tog med barnen till gymmet på helger innan denna graviditet & de fungerade bra. Men nu är det inte möjligt. Eftersom han tränat hockey hela sitt liv 5-6 gånger i veckan till att sluta helt med det och endast gymma är ett stort steg för honom . MEN han har inte konsekvenstänk överhuvudtaget & förstår inte att man måste offra saker och ting här i livet när barn kommer in i bilden . Men han tycker bara jag är tråkig och bitter som är realistisk enligt mig själv. ?vi gör ju ingenting ändå om vi bara sitter i soffan när barnen somnat? 
    jag vet att jag kommer vilja träna efter graviditeten & jag kommer gå till gymmet med bebis varje morgon. jag tycker det är rimligt att träna 3-4 dagar i veckan när man har barn. Men han har uppenbarligen inte samma åsikt och hade helt velat träna ännu mer än vad han gör .. han bastar flera gånger i veckan på gymmet också. Därför de oftast tar 3h . Han tänker att jag och barnen ändå ligger och sover
  • smirreochsmulan
    Anonym (lll) skrev 2022-05-04 07:22:33 följande:

Du har en sån där "härlig" partner som fortsatt leva som om han var barnlös, och du tillåter det. Det blir väl en gradvis förändring från att ni fick första barnet och du var föräldraledig. Inget unikt men att ni väntar nummer 3 och ff är så, är verkligen inte bra! 
    Han gör detta för att han kan, stämmer väl bra in på er. 

En vän till mig hade liknande (men 2 barn). maken kom och gick som han behagade, också mycket på gym. Min kompis ville ha 1-2 ggr på gym också, i veckan men kunde nästan aldrig eftersom han inte var hemma. Hon tog upp detta många gånger och hans svar var ungefär "ja men det är klart du också ska gymma", men det gick inte att bestämma innan vilka kvällar hon kunde gå. I hans hjärna var det helt omöjligt att bestämma tex att han var hemma på tisdagkvällar så att hon kunde gå iväg kl 21.00. Hans gymtider gick före hennes, hans lust att träffa vänner efter barnen somnat gick före hennes. De grälade om detta flera gånger. De skilde sig till slut. 

Vill du inte at det ska bli som för min kompis måste du sätta ner foten nu - direkt. Parterapi om ni inte kan lösa det på egen hand. Han måste gå med på att förändra, vilja förstå att när man har så små barn kan man inte alltid bara fortsätta som innan., samt att ni är två vuxna som måste turas om.

Han låter mig göra saker om jag vill absolut. Men då drar han och tränar innan eller efter. jag har ringt och kollat terapi men det är väntetid på tidigast september , så det är inte aktuellt tyvärr. 
  • smirreochsmulan
    Drottningen1970 skrev 2022-05-04 09:46:12 följande:

Inte för att jag fattar hur man kan acceptera att leva som du gör, måste vara 100 ggr bättre att vara ensam. Men visst, vuxna människor väljer ju själva och det beslutet är du säkert kapabel att fatta om det bara gäller ditt eget liv.

Nu har du ju dock valt att ta på dig ansvaret för ett gäng barn också. Då har du också ett ansvar för att deras livssituation är sund, att de får sunda förebilder som de sedan ska bära med sig i vuxenlivet och sina egna relationer. 

Det som barnen nu får med sig är inga sunda förebilder vare sig från dig eller pappa.

Problemet är väll att hans föräldrar ställer upp extremt mycket på barnen medans min föräldrar inte gör det. Så han utnyttjar de genom att säga att ?alla gånger mina föräldrar ställt upp för OSS? och visst det är sant. 
  • smirreochsmulan

Nu när jag tog upp detta så förstår han inte alls vad jag pratar om utan sa att han ska fråga alla ja känner om dem har samma uppfattning

• smirreochsmulan

Nu skrev han att vi får väll göra upp en plan vad som gäller när barnen gått och lagt sig , då syftar han väll på träningen... vet inte riktigt vad jag ska säga egentligen effersom jag inte vill tvinga honom till något. Utan jag vill att han ska förstå och vilja själv

• smirreochsmulan
    Jemp skrev 2022-05-04 19:06:27 följande:
    Klart att man vill ha tid att umgås som par (och familj) så om det är problemet förstår jag. 
    Men här låter det mer som att han borde sluta träna/dra ner bara för att du inte kan? Det håller jag inte riktigt med om, om barnen sover och en sitter i soffan kan man väl lika gärna dra iväg om alternativet är att sitta i ett annat rum. 
    Så ser de ju ut idag att han drar och tränar när barnen lagt sig och jag sitter själv hemma i soffan på kvällen 6 dagar i veckan. så jag ser inte skillnaden på att vara i relation eller vara i singel . Han kommer hem när jag sover & så ser vårat liv ut! Vi har lixom ingen kärleksrelation i dagsläget & jag känner mig som ett andrahandsval Alltid. Att gymmet är prioriteringen i hans liv. Jag tycker att nu under min graviditet så borde han anpassa sig eftersom jag behöver göra de.. 
  • smirreochsmulan
    Dexter dot com skrev 2022-05-04 15:22:08 följande:
    Men hur kunde du välja att stanna och skaffa ett barn till när du visste att han är ointresserad av både dig och barnen?
    Han är inte ointresserad Av barnen men träning är extremt viktigt för honom. Har alltid varit och kommer alltid vara. skillnaden nu än innan graviditeten är ju att vi båda kunde träna ihop med eller utan barn & pusslade ihop allt bra. Medans nu så sitter jag hemma & kommer knappt utanför dörren medans han är iväg var och varannan dag och tränar 2-3h.. jag tycker han borde vilja Umgås med oss som familj som vi gjorde innan (även om vi alla var på gymmet) han fortsätter i samma spår oavsett. 
  • smirreochsmulan
    Anonym (Teddy) skrev 2022-05-04 13:50:17 följande:
    Men hallå, nu får du inte mesa ur. Stå nu för din åsikt. Läs vad jag skrev första gången. Räkna antal timmar som han tar egentid och kräv samma. Och dessa timmar ska man ha möjlighet att lämna hemmet. Det är dags att du också växer upp ts och tar ansvar för ditt liv genom att inte låta dig bli illa behandlad. Ditt undvikande beteende är minst lika omoget som hans.
    Vårat enda problem vi haft i våran relation är kommunikation. jag sätter alltid ner foten i vanliga fall. Men nu har jag 2 ungar och 1 till på g & orkar lixom inte ta fighten. Men det kommer garanterat bli andra bullar när ungen är ute! 
  • smirreochsmulan
    Ellie skrev 2022-05-04 14:59:08 följande:
    Anonym (lll) skrev 2022-05-04 14:38:04 följande:
    Men det är bra att han säger att ni kan göra en plan, det är väl ändå et steg mot att han inser lite grann? Du behöver inte gå till gymmet eller ens lämna hemmet om du inte kan/orkar men du ska ha egentid, lika väl som han har det - oavsett var du gör den. 
    Som jag förstår det vill TS inte ha egentid på kvällen, utan hon vill att mannen skall vilja vara hemma i soffan med henne.

Ja eller En balans av de båda. Att han ska VILJA umgås med mig på kvällen i soffan och inte alltid välja gymmet före våran relation . Jag känner mig som ett andrahandsval i dagsläget & då kan ja lika gärna va singel om ja ändå ska sitta själv hemma tills jag somnar var och varannan dag
Svar på tråden Egentid