Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Egentid

Men det är väl klart att det inte är så det ska vara. Vad säger din sambo? Varför går du med på detta? Lågt räknat så tränar han alltså minst tio timmar i veckan? Plus några timmars sovmorgon varje helg, hur många timmar kan det vara, runt fyra tim/helg? Så minst fjorton timmar per vecka har han egentid att göra vad han vill utanför familjen. Så då ska ju du också ha fjorton timmars egentid per vecka då du gör vad du vill. Vill han inte lyssna på dig så tycker jag att du under ett par veckors tid skriver ner exakt hur mycket tid han lägger på egentidsaktiviteter tex träna, sova, spela osv. Sedan presenterar du siffrorna för honom och berättar att from nästa vecka så kommer du att använda lika många timmar på egentidsaktiviteter. Gör gärna ett schema på när dessa timmarna tas ut. Tex om han sover till tio på helgen så berättar du att from nästa helg så kommer du ta ut dina timmar sju timmar på lördagen och sju timmar på söndagen med start kl. 10.00. Det betyder att du inte kommer hem igen förrän 17.00 på lördagen och 17.00 på söndagen. Detta är ett exempel. Tillåt inte honom att börja tjafsa om saken, bara säg att der är så det kommer att bli hädanefter.

• Anonym (Teddy)
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 06:55:27 följande:
     Han tycker jag får egentid i soffan när barnen sover och han är på gymmet. 
    Men då får du tala om för honom att han har fel. Du kan ju inte gå iväg och träna då. Vad säger han om det? Snälla, säg inte att detta är ännu en tråd där ts är missnöjd, med all rätta, men inte klarar av att höja sin röst och kräva förändring. Det kvittar hur mycket vi håller med dig om att din sambo behandlar dig fel, det är du som måste göra jobbet. Om du inte är beredd att göra jobbet, var då så snäll och sluta skriv här och klaga. Det är så oerhört tråååååkigt!
  • Anonym (Teddy)
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 12:16:51 följande:

Nu skrev han att vi får väll göra upp en plan vad som gäller när barnen gått och lagt sig , då syftar han väll på träningen... vet inte riktigt vad jag ska säga egentligen effersom jag inte vill tvinga honom till något. Utan jag vill att han ska förstå och vilja själv

Men hallå, nu får du inte mesa ur. Stå nu för din åsikt. Läs vad jag skrev första gången. Räkna antal timmar som han tar egentid och kräv samma. Och dessa timmar ska man ha möjlighet att lämna hemmet. Det är dags att du också växer upp ts och tar ansvar för ditt liv genom att inte låta dig bli illa behandlad. Ditt undvikande beteende är minst lika omoget som hans.
  • Anonym (Teddy)
    Ellie skrev 2022-05-04 14:59:08 följande:
    Anonym (lll) skrev 2022-05-04 14:38:04 följande:
    Men det är bra att han säger att ni kan göra en plan, det är väl ändå et steg mot att han inser lite grann? Du behöver inte gå till gymmet eller ens lämna hemmet om du inte kan/orkar men du ska ha egentid, lika väl som han har det - oavsett var du gör den. 
    Som jag förstår det vill TS inte ha egentid på kvällen, utan hon vill att mannen skall vilja vara hemma i soffan med henne.

Ts måste ju inte ha egentid på kvällen utan likväl på helgen tex.
    När jag och sambon bildade familj så satte vi oss ner och räknade timmar faktiskt. Först drog vi bort alla timmar på ett dygn som går åt till vardagslivet, sova, jobba, dusch/bad, morgon/kvällsrutin, middag, läxläsning osv. Timmarna som blev över delade vi i tre delar; en varsin del till oss vuxna dvs egentid att bruka hur vi vill med möjlighet att lämna hemmet. Den tredje delen var den tid som gick till oss som en familj, då vi umgås, hänger framför tv:n osv. Många vuxna tycker egentid utanför familjen är viktigt för deras välbefinnande men glöm inte familjens egentid. Det är det som skapar din familj och är grunden för att din relation ska bli långvarig. Ts sambo verkar skita både i ts egentid och tiden med familjen. Det du skriver, att ts vill hänga i soffan med sambon är ju såklart också viktigt att prioritera. Förstår inte sambon det asap så är han snart singel.
Svar på tråden Egentid