• Anonym (X)

Inskränka aborträtten

Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:18:28 följande:
    Skulle du ifrågasätta henne på samma sätt som du ifrågasätter mig? Det handlar om rätten till sin egen kropp. Men då anser du att man måste argumentera och motivera för dig varför man vill göra det ena eller andra.
    Har du argumenterat för rätten till din egen kropp? Du vägrar ju skriva nåt exempel på vad som vore jämförbart så ja, då ifrågasätter jag dig.
    Aborträtten är fullt rimlig, det innebär inte att vi har eller bör ha fullt bestämmande över vad vi gör för ingrepp i våra kroppar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:22:01 följande:
    Nej, men jag är inte förvånad att du drar den slutsatsen då du genomgående i tråden missförstått vad jag frågar efter i trådstarten. Jag vill diskutera argumenten och inte abortfrågan som sådan.
    De skäl som anges för abort; självbestämmande över kroppen istället för en graviditet som påverkar kroppen både under och efter den, ansvar för barn om det föds, medicinska, paykologiska och sociala skäl -de fungerar ju JUST för abort. Kontexr.
    Inte för dina icke-specifika skäl att vilja göra ingrepp.
    Om du hade utvecklat dina tankar hade det kunnat lyftas från abortfrågan men du gör ju inte det.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:30:05 följande:
    Om du anser att andra måste ge exempel på vad som är jämförbart och argumentera varför de vill gör det ena eller andra, så kan du ställa samma krav på de som vill ha abort. Om du vill vara konsekvent men det kanske du inte bryr dig om.

Kraven beror på kontext, är det svårt att förstå?
    Som exempel: omskärelse pga för trång förhud är jättebra, av religiösa skäl förkastligt.

Så, kan du komma in i diskussionen nu?

• Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:32:40 följande:
    Så om det skulle komma statistik på att folk börjar försöka karva i sina kroppar med något annat än abort de blivit nekade av sjukvården skulle du då tycka det är bättre vi hjälper dem med det på ett säkert sätt?
    Ja.
  • Anonym (X)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:15:48 följande:
    Tycker du det är kvinnohat för mäns kroppar inte berörs på samma sätt som för kvinnorna? 
    Jag förstår inte hur du menar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:48:54 följande:
    Så ditt förslag om horn i pannan ska folk få hjälp med men de kan få vänta? Hur vet du hur trängande det så kallade behovet är? Tänk om de går till illegala kliniker med höga risker annars?
    Skulle det framkomma att det var ett stort problem så ja, då tycker jag att de borde ha rätt till hjälp.

Men det finns ju inget som är jämförbart med abort, såatte.
  • Anonym (X)

Det första steget vore rimligen samtalshjälp.
    Tycker du det vore lämpligt att tillämpa vid abort eller har du koll på hur en graviditet framskrider?

Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:41:29 följande:
    Till exempel kapa sina ben som du föreslog. Tycker du alltså att sjukvården ska hjälpa dem med det om det är så att annars gör de det ändå, på illegala kliniker.
  • Anonym (X)

TS, anser du att man måste vara för full bestämmanderätt över sin kropp för att få vara för abort?

• Anonym (X)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 19:27:49 följande:
    Ja men nu snackar jag om vanliga kommentarer ifrån olika kvinnor nuförtiden 

Ibörjan när fri abort kom ibörjan, visst är det så att det handlade om mäns vilja att slippa bli pappa?
    För dåvarande övrig lagstiftning och männnens ställning i samhället var inte då jämställt i samhället och varför skulle de då plötsligt bryr sig om kvinnors rättigheter och liv? 
    Va?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:41:14 följande:
    Så det patienten vill ha hjälp med måste vara ett stort problem enligt vem för att få hjälp? Är det patienten eller vem ska bestämma om hon ska få abort eller inte?
    Om det vore ett stort problem att många sökte sig till svartkliniker (inte privata) för osäkra procedurer.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:49:21 följande:
    Psykologisk hjälp kapar inga ben heller
    Nej, men då kan man få samtalsterapi FÖRST. Vad gör man med barnet som föds om det är samtalsterapi som erbjuds gravida?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:54:52 följande:
    Du svarade ju ja på frågan alldeles nyss nu skriver du om något annat
    Vad skriver jag annorlunda?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:02:20 följande:
    Varför pratar du om samtalsterapi om det inte hjälper. För jag antar du menade att samtalsterapin skulle få patienten att tänka om angående det önskade ingreppet?
    Om det skulle vara risk för patientens liv för att de annars gjorde det med en stålgalge så vore det janske den enda utvägen till slut att bevilja operation.

Vad tycker du ska hända med det födda barnet?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:35:29 följande:
    Först svarade du att patienten ska få den hjälpen jag skrev, sen att patienten först ska få samtalsterapi
    Jag har hela tiden skrivit i den ordningen.
    Kommer det fram att det är vanligt förekommande att  farliga ingrepp görs finns uppenbarligen ett behov att lyfta fram en legalisering men absolut inte ingrepp utan samtalsterapi FÖRST.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:40:18 följande:
    Ja, då fattade jag dig rätt.

Barnet blir väl en egen patient antar jag. Men jag har egentligen inte något intresse av att diskutera politik och samhällsproblem om det är det du är ute efter. Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter om du har glömt det. 
    En egen patient ja, men vem tar hand om det?
    Kvinnan som vill göra abort vill ju bevisligen inte ha det.

Nej, du vill inte diskutera alls.
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2022-05-05 18:34:06 följande:
    Nej, en del är forbjudna i Sverige faktist.
    Vilka?
Svar på tråden Inskränka aborträtten