• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Fiona M skrev 2022-05-03 18:38:23 följande:
    På vilket sätt är horn och abort jämförbart?
    Det var inte jag som tog upp det. Men det verkar handla om rätten att bestämma över sin kropp.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:42:43 följande:
    Japp, psykologisk hjälp. Nu kommer det dock aldrig ske (att en stor mängd människor helt plötsligt skulle börja karva i sina kroppar), så diskussionen är irrelevant. 
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:35:30 följande:
    Så det skulle ske lika många aborter som när det är lagligt eller olagligt?
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 

WHO har statistik på det, det är bara att söka. Ditt uttalande är felaktigt, helt enkelt. 
    Då kan du föreslå psykologisk hjälp till de som vill ha aborter också. Om du menar allvar att det är vettigt istället för att folk ska få bestämma över sina kroppar.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:40:14 följande:
    Nej? Abort skulle jag säga går före exempelvis diskbråck i kön. Abort är inget som kan vänta särskilt länge. Att man får vänta är inget som har med självbestämmande över sin kropp att göra. Jag får ju bestämma själv vad jag ska äta till kvällsmat, sen kanske jag får vänta i kö i affären, eller så är den maten jag vill äta slut - det är ju inte samma sak som att jag inte har självbestämmanderätt.
    Så ditt förslag om horn i pannan ska folk få hjälp med men de kan få vänta? Hur vet du hur trängande det så kallade behovet är? Tänk om de går till illegala kliniker med höga risker annars?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:57:01 följande:
    Skulle det framkomma att det var ett stort problem så ja, då tycker jag att de borde ha rätt till hjälp.

Men det finns ju inget som är jämförbart med abort, såatte.
    Så det patienten vill ha hjälp med måste vara ett stort problem enligt vem för att få hjälp? Är det patienten eller vem ska bestämma om hon ska få abort eller inte?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:55:39 följande:
    Javisst, de kan få vänta. Vården behöver prioritera, det är de som får avgöra det trängande behovet, precis som de gör när människor kommer in på akuten. Skjuten i magen går före en bruten arm.
    Brukar människor med bruten arm gå till illegala kliniker för att de får vänta?
    Bruten arm har jag inte pratat om, utan om man blir nekad av vården så kanske människor går till illegala kliniker eller försöker själva
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-03 18:58:37 följande:
    Rätten att bestämma om man vill ha barn är milsvidd från rätten att modifiera sin kropp.
    Men nu diskuterar vi det påstående som alltid brukar tjatas i alla debatter, rätten att bestämma över sin egen kropp, rätten att bestämma över sin livmoder eller modifikationer eller vad du vill som har med kroppen att göra, har med rätten att bestämma över sin egen kropp. Anser man inte att människor ska bestämma själva kanske man inte ska komma med sådana uttalanden då.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 19:25:53 följande:

TS, anser du att man måste vara för full bestämmanderätt över sin kropp för att få vara för abort?

Jag anser att man inte ska ljuga 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:58:45 följande:
    Den dagen psykologisk hjälp kan få bort ett foster, absolut. 
    Psykologisk hjälp kapar inga ben heller
  • Anonym (Lo)
    Anonym (K) skrev 2022-05-03 19:04:16 följande:
    Skillnaden är att abort är medicinskt. Jag menar, förstora brösten är något helt annat. 
    Så det om att bestämma över sin egen kropp är bara skitsnack och lögner
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 19:24:27 följande:

Det första steget vore rimligen samtalshjälp.
    Tycker du det vore lämpligt att tillämpa vid abort eller har du koll på hur en graviditet framskrider?

Du svarade ju ja på frågan alldeles nyss nu skriver du om något annat
Svar på tråden Inskränka aborträtten