Inlägg från: Anonym (Rätt på sina villkor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätt på sina villkor)

Inskränka aborträtten

Anonym (X) skrev 2022-05-03 17:54:13 följande:
    För egen del tycker jag det är skillnad på ingrepp.
    Säg att du har för trång förhud, då är omskärelse en räddning. Säg att du tillhör en religion där det görs på slentrian på spädisar = helt annan grej.

På samma sätt tycker jag att kvinnan har rätt att bestämma om hon och hennes kropp ska hysa ett embryo tills det blir ett foster och sen barn, till skillnad från om man vill operera in horn i pannan bara för att.
    Kontext spelar roll.
    Så vanliga kvinnor ska inte behöva ta eget ansvar för sex?
    När män blir ofrivilligt utan sex så hävdas eget ansvar och de skulle skylla sig själva, att det skulle vara ett val oavsett om man skulle ha något handikapp eller något problem som övriga befolkningen inte har. 

Men när en vanlig  kvinna har sex då upphör ansvaret över sitt sexliv?
    Det är mer ett val när någon gör något omänskligt (sex) än någon som ofriviligt blir utan.
    Sex påstås handla något om fortplantning när män missgynnas men det gäller inte kvinnorna tydligen
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 17:57:22 följande:
    Sex mellan en vuxen man och kvinna är helt lagligt ja. 
    Men sex är ingen mänsklig rättighet och inte något som staten ger till sin befolkning.
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:25:29 följande:
    Nej, och?
    Det argumentet säger kvinnor ofta även trots att det inte har något med varför män ska sänka sina krav och inte männen
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:27:12 följande:
    Det argumentet säger kvinnor ofta även trots att det inte har något med varför män ska sänka sina krav och inte männen
    Varför män påstås ska sänka sina krav och inte kvinnorna. 
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:21:59 följande:
    Nej, argumenten för abort är inte nödvändigtvis alltid logiska eller konsekventa, men vi vet utifrån statistik att aborter kommer förekomma oavsett om de är lagliga eller inte. Då är det bättre att det kan ske säkert. 
    Så det skulle ske lika många aborter som när det är lagligt eller olagligt?
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 17:50:55 följande:
    Nej, det är den användaren som är incel och skriver spaltmeter om att kvinnors orgasm inte räknas och att sex inte är en rättighet eftersom inte alla män får sex när och hur de vill.
    Logiskt sett utifrån vad kvinnorna säger vanligen, då borde sex inte fördelas rättvist i ett förhållande eller under sex.
    Läs om tjatsex 
    nyheter24.se/bloggbevakning/2021/03/10/tjatsex-galler-det-at-bada-hallen/

Ska svara på resten sen.

Av erfarenhet om ämnet sex och övriga samhället att det handlar om att kvinnor vill att samhället ska hjälpa och ansvarar för deras sexualitet men inte för männens. 
    Dessa kvinnor vill att deras vilja ska gå igenom för annars är det fel på samhället och de män som säger ifrån är hemska.
    Staten ska finansiera kvinnors sexliv. 

Anonym (två barns förälder) skrev 2022-05-03 19:19:01 följande:
    Varför anser du att aborter bara "drabbar" kvinnor?
    När ett par sex och det blir en graviditet och man inte får göra abort påverkar ju det både kvinnan och mannen. Visst självklart är det kvinnans kropp som utsätts för graviditet med allt det innebär, dvs det är många graviditets krämpor kvinnan kan utsättas för som havandeskapsförgiftning, bäckenuppluckring, blodpropp mm. Men när barnet väl är fött "drabbas" ju både mannen och kvinnan av att man inte kunde göra abort.
    Det är ju inte bara singelkvinnor som gör abort utan de flesta är faktiskt kvinnor som lever i parförhållande, många över 40 år där man har äldre barn t ex.
    Om man är sambo eller gift  tex blir ju konsekvensen densamma för både mannen och kvinnan dvs man får ett barn i familjen.
    Är man inte sambo kommer ändå mannen antingen få ta hälften av vårdanden eller betala underhåll osv.
    Nu blir en del män ofrivilligt pappor mot sin vilja, om det inte går att göra abort kommer ju ännu fler män bli pappor mot sin vilja.
    Så självklart drabbar det män i längden lika mycket som kvinnor, enda skillnaden är ju att kvinnan går igenom graviditeten, men föräldrar blir dom både i minst tills barnet gått ut gymnasiet dvs ca 19 år.
    Nu kan män som blir pappor mot sin vilja att bara betala underhåll, kan ingen välja att göra abort kommer ju det inte kunna ske dvs det fungerar ju inte att både mamman och pappan bara betalar underhåll, så då kommer dom få betala så mycket mer bägge två om dom inte väljer att adoptera bort barnet förstås.

Jag är gift och har 2 barn, vi är nöjda med 2, skulle vi bli gravida av någon anledning skulle vi givetvis ta ett gemensamt beslut men det skulle vara så att vi levde i ett land där det inte gick att göra abort skulle det ju alltså inte bara vara mitt problem bara för att jag skulle vara den som är gravid, min man får ju lika mycket ett barn som mig.

Så för mig är inte abort en ren kvinnofråga även om det rör kvinnans kropp, får man inte göra abort  blir det ju lika mycket mannens problem då barnet är fött.
    Såklart det påverkar båda könet men nu snackar jag om vissa kvinnor. 
    Anonym (två barns förälder) skrev 2022-05-03 19:19:01 följande:
    Varför anser du att aborter bara "drabbar" kvinnor?
    När ett par sex och det blir en graviditet och man inte får göra abort påverkar ju det både kvinnan och mannen. Visst självklart är det kvinnans kropp som utsätts för graviditet med allt det innebär, dvs det är många graviditets krämpor kvinnan kan utsättas för som havandeskapsförgiftning, bäckenuppluckring, blodpropp mm. Men när barnet väl är fött "drabbas" ju både mannen och kvinnan av att man inte kunde göra abort.
    Det är ju inte bara singelkvinnor som gör abort utan de flesta är faktiskt kvinnor som lever i parförhållande, många över 40 år där man har äldre barn t ex.
    Om man är sambo eller gift  tex blir ju konsekvensen densamma för både mannen och kvinnan dvs man får ett barn i familjen.
    Är man inte sambo kommer ändå mannen antingen få ta hälften av vårdanden eller betala underhåll osv.
    Nu blir en del män ofrivilligt pappor mot sin vilja, om det inte går att göra abort kommer ju ännu fler män bli pappor mot sin vilja.
    Så självklart drabbar det män i längden lika mycket som kvinnor, enda skillnaden är ju att kvinnan går igenom graviditeten, men föräldrar blir dom både i minst tills barnet gått ut gymnasiet dvs ca 19 år.
    Nu kan män som blir pappor mot sin vilja att bara betala underhåll, kan ingen välja att göra abort kommer ju det inte kunna ske dvs det fungerar ju inte att både mamman och pappan bara betalar underhåll, så då kommer dom få betala så mycket mer bägge två om dom inte väljer att adoptera bort barnet förstås.

Jag är gift och har 2 barn, vi är nöjda med 2, skulle vi bli gravida av någon anledning skulle vi givetvis ta ett gemensamt beslut men det skulle vara så att vi levde i ett land där det inte gick att göra abort skulle det ju alltså inte bara vara mitt problem bara för att jag skulle vara den som är gravid, min man får ju lika mycket ett barn som mig.

Så för mig är inte abort en ren kvinnofråga även om det rör kvinnans kropp, får man inte göra abort  blir det ju lika mycket mannens problem då barnet är fött.
    Ja men nu snackar jag om vanliga kommentarer ifrån olika kvinnor nuförtiden 

Ibörjan när fri abort kom ibörjan, visst är det så att det handlade om mäns vilja att slippa bli pappa?
    För dåvarande övrig lagstiftning och männnens ställning i samhället var inte då jämställt i samhället och varför skulle de då plötsligt bryr sig om kvinnors rättigheter och liv? 

Ska svara på resten imorgon.
    Kvinnor kan få klaga på abortförbud men då både de sluta skylla på att sex är ingen mänsklig rättighet för det är det även när de själva har sex, samt oftast handlar det om att de vill ha en förevändning när män klagar, inte att de själva ogillar sex. 

Svar på tråden Inskränka aborträtten