Anonym (två barns förälder) skrev 2022-05-03 19:19:01 följande:
Varför anser du att aborter bara "drabbar" kvinnor?
När ett par sex och det blir en graviditet och man inte får göra abort påverkar ju det både kvinnan och mannen. Visst självklart är det kvinnans kropp som utsätts för graviditet med allt det innebär, dvs det är många graviditets krämpor kvinnan kan utsättas för som havandeskapsförgiftning, bäckenuppluckring, blodpropp mm. Men när barnet väl är fött "drabbas" ju både mannen och kvinnan av att man inte kunde göra abort.
Det är ju inte bara singelkvinnor som gör abort utan de flesta är faktiskt kvinnor som lever i parförhållande, många över 40 år där man har äldre barn t ex.
Om man är sambo eller gift tex blir ju konsekvensen densamma för både mannen och kvinnan dvs man får ett barn i familjen.
Är man inte sambo kommer ändå mannen antingen få ta hälften av vårdanden eller betala underhåll osv.
Nu blir en del män ofrivilligt pappor mot sin vilja, om det inte går att göra abort kommer ju ännu fler män bli pappor mot sin vilja.
Så självklart drabbar det män i längden lika mycket som kvinnor, enda skillnaden är ju att kvinnan går igenom graviditeten, men föräldrar blir dom både i minst tills barnet gått ut gymnasiet dvs ca 19 år.
Nu kan män som blir pappor mot sin vilja att bara betala underhåll, kan ingen välja att göra abort kommer ju det inte kunna ske dvs det fungerar ju inte att både mamman och pappan bara betalar underhåll, så då kommer dom få betala så mycket mer bägge två om dom inte väljer att adoptera bort barnet förstås.
Jag är gift och har 2 barn, vi är nöjda med 2, skulle vi bli gravida av någon anledning skulle vi givetvis ta ett gemensamt beslut men det skulle vara så att vi levde i ett land där det inte gick att göra abort skulle det ju alltså inte bara vara mitt problem bara för att jag skulle vara den som är gravid, min man får ju lika mycket ett barn som mig.
Så för mig är inte abort en ren kvinnofråga även om det rör kvinnans kropp, får man inte göra abort blir det ju lika mycket mannens problem då barnet är fött.
Ja men nu snackar jag om vanliga kommentarer ifrån olika kvinnor nuförtiden
Ibörjan när fri abort kom ibörjan, visst är det så att det handlade om mäns vilja att slippa bli pappa?
För dåvarande övrig lagstiftning och männnens ställning i samhället var inte då jämställt i samhället och varför skulle de då plötsligt bryr sig om kvinnors rättigheter och liv?