Skaffa första barnet- hjärtat vill men hjärnan säger nej.
Moklutte skrev 2022-05-02 08:59:59 följande:
Jag har inte "fått för mig" någonting.. Börja med att titta på snittåldern för förstföderskor i Uppsala/Stockholm där jag bor, 30+ för kvinnor. Sedan också utifrån hur människor pratar om detta, "du ska ha rest, gjort karriär, köpt hus, sparat en massa pengar, stabil relation, livserfarenhet och personlig mognad". Jag säger inte att det ÄR så det MÅSTE vara, men det är så majoriteten resonerar. Och hur ska man ha hunnit uppnå allt detta innan 30 som vanlig dödlig?Det finns såna fruktansvärda fördomar om ungt föräldraskap, och det är klart att man har det i åtanke som ung kvinna. Nu vill ni säker skriva "men bry dig inte om vad andra tycker", det är betydligt lättare sagt än gjort.
Att få barn vid 26/27 som du skulle få om ni börjar nu är inte ungt föräldraskap.
Om snittåldern för förstföderskor ligger runt 30 så innebär det ju inte att de flesta väntar till efter 30, utan rimligtvis är det rätt många som får barn både före och efter snittåldern.
Ni är ett stabilt par, har hus, har jobb. Det ni kanske inte gjort är att resa jorden runt i 10 månader, men hade ni velat det hade det varit avklarat för några år sedan. De flesta gör inte så.
Jag håller med Drottningen. Du behöver sluta fundera över vad andra tycker och tänker. Detta är ditt liv, och det verkar fånigt att rulla tummarna i 3 år bara för att du skall få en annan siffra på pappret. Folk kommer alltid ha åsikter om ditt föräldraskap, oavsett din ålder, och du behöver lära dig att ignorera detta.
Det ger väl sig själv tänker jag. När du är redo att strunta i omgivningens åsikter så kommer du vara redo/mogen nog att skaffa barn.