Skaffa första barnet- hjärtat vill men hjärnan säger nej.
Hej!
Jag har tidigare gjort trådar på familjeliv där jag skrivit om min barnlängtan under tiden jag studerade på universitetet. Jag kom väl ungefär fram till att det bästa vore att plugga färdigt och få en fast tjänst innan barn kom på fråga.
Nu har jag tagit min examen, hunnit jobba ett tag och precis fått en fast tjänst på DN statlig myndighet med bra lön och andra förmåner.
Jag och min kille har vart ihop i fyra år, vi har köpt ett radhus strax utanför stan och har, utöver en del renoveringar som kvarstår, ett ganska ordnat liv.
Jag har längtat efter barn väldigt länge nu, jag är 25 år och började längta på riktigt vid typ 23. Alltså 2,5 år av olidlig längtan, medan min hjärna och samhällets normer säger åt mig att vänta i 5 år till. Den tanken gör mig så olycklig, jag skulle vilja ha det där barnet hos mig helst igår och då känns minsta väntan olidlig.
Min sambo säger inte så mycket egentligen, jag vet att han längtar men att det astidigt skrämmer honom. Jag tror inte heller att han någonsin blir helt "redo", utan att barnet nog behöver bli till först för hans del.
Snälla nån, jag känner mig helt ensam i detta och vänder mig därför hit där jag kan få vara anonym och höra era tankar.
Jag undviker helst kommentarer om att "jag kanske inte ens kan få barn" och "att det inte går att planera hur som helst". Jag tar sådant som det kommer.