Anonym (?) skrev 2022-04-29 08:02:50 följande:
Det finns poäng att sälja och köpa nytt sammtidigt. Går priserna upp eller ner gäller det vanligtvis både det du säljer och köper. Sen kan du skjuta upp eventeull vinsskatt genom att köpoa nytt samtidgt.
En anledning att sälja nu kan vara att reda ut bodelningen som annars plötsligt kan bli trasslig, genom ett dödsfall tex. En annan är att slippa kostnaden för nuvarande dubbla boende.
En anledning att bo kvar är om planen när du pluggat klart är att helt byta boende och flytta långt. Genom att bo kvar slipper du flytta två gånger.
Att spekulera i bopriser på sikt är rätt vanskligt, många har gissat fel. Saker som läge kan göra att vissa bostäder ökar medans andra minskar. Sen är också frågan vad du ska göra med det realiserade kapitalet.
Tänker om jag säljer nu medan priserna är hyfsade fortfarande. Köpa kan jag ändå inte förrän om två år då jag pluggat klart. Ja det var det jag tänkte från början, att skjuta upp vinstskatt och på så vis ha mer insats till ny bostad, och därmed kanske få ner boendekostnaden.
Planen är att bo kvar i hyres tills jag pluggat klart, sen köpa nåt som jag kommer vilja bo i väldigt länge.