Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

Ränteläget, hur tänka med bostad?

Har en bostadsrätt som jag hade tänkt sälja om ett par år när jag pluggat klart (måste säljas pga bodelning) och sen köpa nåt större. 

Blir dock lite fundersam nu iom ränteläget. Är det smartare att sälja snabbare, innan en eventuell bostadskrasch? Vad är era spaningar?
    Kommer man ens ha råd att köpa nåt nytt och bo nånstans med nuvarande höga priser, om det inte blir en krasch...Kommer hyreslägenheter höjas massor i månadshyra? 

Just boendet är en orosfaktor nu tycker jag. 

• Svar på tråden Ränteläget, hur tänka med bostad?
  • Anonym (Man)

Har inte csn alls utan jobbar istället. 

Ang bodelningen, är det nåt jag inte tänkt på som gör att jag borde göra det snabbt? 

Det är okej med exet att vänta också tills jag pluggat klart eftersom det blir lättare att köpa nytt då. 

• Anonym (Man)
    Anonym (?) skrev 2022-04-29 07:08:32 följande:

Var ska du bo om du säljer? 

Har redan ett annat boende, hyres. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2022-04-29 07:28:47 följande:

Sälj NU. Det är bättre att ni får bodelningen klar så snart som möjligt, och dessutom kommer ränteläget vara sämre om några år. Jag tror att en del kommer att "passa på" nu innan eventuella höjningar, det skulle jag göra iaf.

Även om ditt ex är ok med att vänta så är det inte "ok" att ha ett ex hängande över sig i flera år till. Ni måste båda två kunna gå vidare med livet.

Vi har redan väntat med försäljning i några år och det har funkat bra. Ursprungsplanen var att vänta tills jag pluggat klart men nu oroar jag mig över att det ska bli bostadskrasch och lägenheten tappa i värde. 

Jag behöver ändå sälja när jag pluggat klart om två år för att kunna köpa nåt då. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2022-04-29 07:29:30 följande:
    Då finns det verkligen ingen anledning att vänta!
    Är det inte så fortfarande att om man köper inom ett år efter försäljning så behöver man inte skatta bort en massa? Eller är det ändrat? Tänker att jag vill ha så stpr insats som möjligt och då är det väl smart att vänta med att sälja tills jag kan köpa?
  • Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2022-04-29 07:56:34 följande:
    Ja du är verkligen ute i grevens tid om du vill sälja, för jag tror inte bostadsmarknaden kraschar men den kommer bli mer svårsåld och för lägre summa om du väntar två år, för då lär räntorna ha stigit.

Även om du tycker att det har funkat bra att vänta hittills så förstår jag verkligen inte varför man ska fortsätta ha ett band till sitt ex på det sättet. Du har säkert lyckats ha relationer ändå men för en tjej (eller kille då i ditt ex fall) så blir det konstigt.
    Vi har faktiskt båda nya relationer som är helt okej med det här. Säkert ganska unikt men så är det. 

Bra synpunkt med att priserna på bostäder blir lägre framöver, lite så jag tänkt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (?) skrev 2022-04-29 08:02:50 följande:
    Det finns poäng att sälja och köpa nytt sammtidigt. Går priserna upp eller ner gäller det vanligtvis både det du säljer och köper. Sen kan du skjuta upp eventeull vinsskatt genom att köpoa nytt samtidgt.

En anledning att sälja nu kan vara att reda ut bodelningen som annars plötsligt kan bli trasslig, genom ett dödsfall tex. En annan är att slippa kostnaden för nuvarande dubbla boende.

En anledning att bo kvar är om planen när du pluggat klart är att helt byta boende och flytta långt. Genom att bo kvar slipper du flytta två gånger.

Att spekulera i bopriser på sikt är rätt vanskligt, många har gissat fel. Saker som läge kan göra att vissa bostäder ökar medans andra minskar. Sen är också frågan vad du ska göra med det realiserade kapitalet. 
    Tänker om jag säljer nu medan priserna är hyfsade fortfarande. Köpa kan jag ändå inte förrän om två år då jag pluggat klart. Ja det var det jag tänkte från början, att skjuta upp vinstskatt och på så vis ha mer insats till ny bostad, och därmed kanske få ner boendekostnaden. 

Planen är att bo kvar i hyres tills jag pluggat klart, sen köpa nåt som jag kommer vilja bo i väldigt länge. 
  • Anonym (Man)

Det var därför ursprungsplanen var att sälja och köpa samtidigt. Men nu vet jag inte om jag vågar vänta. 

Får sätta vinsten på nåt konto isf tills jag kan köpa. 

• Anonym (Man)
    Anonym (?) skrev 2022-04-29 08:13:21 följande:
    Vet du att du kommer bo kvar ungefär på samma ställe eller är en långflytt aktuell?

Klart du kan spekulera i bostadspriserna. Till sist handlar det om din syn på risk.
    Kommer bo kvar på ungefär samma ställe, samma område. Ingen långflytt. 

Inte förtjust i att spekulera egentligen. Men är beroende av att få ut en hyfsad vinst för att kunna köpa ett nytt långsiktigt boende.
Svar på tråden Ränteläget, hur tänka med bostad?