Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Ränteläget, hur tänka med bostad?

Sälj NU. Det är bättre att ni får bodelningen klar så snart som möjligt, och dessutom kommer ränteläget vara sämre om några år. Jag tror att en del kommer att "passa på" nu innan eventuella höjningar, det skulle jag göra iaf.

Även om ditt ex är ok med att vänta så är det inte "ok" att ha ett ex hängande över sig i flera år till. Ni måste båda två kunna gå vidare med livet.

• Anonym (F)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-29 07:23:03 följande:
    Har redan ett annat boende, hyres. 
    Då finns det verkligen ingen anledning att vänta!
  • Anonym (F)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-29 07:53:15 följande:
    Vi har redan väntat med försäljning i några år och det har funkat bra. Ursprungsplanen var att vänta tills jag pluggat klart men nu oroar jag mig över att det ska bli bostadskrasch och lägenheten tappa i värde. 

Jag behöver ändå sälja när jag pluggat klart om två år för att kunna köpa nåt då. 
    Ja du är verkligen ute i grevens tid om du vill sälja, för jag tror inte bostadsmarknaden kraschar men den kommer bli mer svårsåld och för lägre summa om du väntar två år, för då lär räntorna ha stigit.

Även om du tycker att det har funkat bra att vänta hittills så förstår jag verkligen inte varför man ska fortsätta ha ett band till sitt ex på det sättet. Du har säkert lyckats ha relationer ändå men för en tjej (eller kille då i ditt ex fall) så blir det konstigt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-29 07:54:51 följande:
    Är det inte så fortfarande att om man köper inom ett år efter försäljning så behöver man inte skatta bort en massa? Eller är det ändrat? Tänker att jag vill ha så stpr insats som möjligt och då är det väl smart att vänta med att sälja tills jag kan köpa?
    Du kan kvitta köpet mot din del av försäljningen och skatta mindre "nu", men den dagen du säljer din nya bostad skattar du desto mer på den istället. Jag skulle skatta mer nu och mindre sen, för bostadspriserna ökar generellt med tiden så det borde bli mer skatt totalt om du skulle försöka kvitta köp/försäljning nu och sen skatta på bara den nya bostaden vid försäljning.
  • Anonym (F)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-29 08:10:29 följande:

Det var därför ursprungsplanen var att sälja och köpa samtidigt. Men nu vet jag inte om jag vågar vänta. 

Får sätta vinsten på nåt konto isf tills jag kan köpa. 

Eller investera så länge! Fonder eller något annat tryggt, men något som får pengarna att växa iaf. Banken hjälper dig med det.
Svar på tråden Ränteläget, hur tänka med bostad?