Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Måste man vara god man för att hjälpa?

Hej 

Hjälper min 72-åriga pappa med räkningar m.m. Han klarar knappt ens skriva ett sms längre eller ibland byta kanal på tvn. För två år sedan körde han bil utan problem, det är så sorgligt. Men iallafall. 

Jag kan inte riktigt reglerna om sådana här saker. Får man hjälpa honom med räkningarna utan att vara god man? Eller får får man säkert, men är det bra? Menar så man inte kan hamna i trubbel på något sätt. Det kanske jag borde vara ändå, när han inte kan göra saker och ting själv? Om han skulle kunna det så kan han väl ändå göra det om jag skulle vara god man åt honom. Kan jag ens gå till banken och hjälpa honom med bankärenden utan att de måste ha hans underskrift tex? Han kan inte skriva med en penna längre. 

Vad ska jag tänka på? Sparar självklart alla kvitton och jag köper inte mer än vad han behöver/vill ha. Men han uttrycker sig inte så mycket heller vad han vill ha. Frågar jag vad jag ska köpa kan han inte riktigt svara på det. Så när jag handlar åt honom tar jag det han brukade vilja ha innan, det jag vet att han gillar. Han blir så glad för allt. 

Hur gör ni andra?

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Måste man vara god man för att hjälpa?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (de jure) skrev 2022-04-27 19:36:36 följande:

När en person inte längre själv kan signera handlingar mm måste någon annan ha det juridiska/ekonomiska ansvaret.

De flesta hjälper nog sina föräldrar med bankdosa osv så länge det går men gamla kan bli akut sjuka och det kan behöva ändras saker med bostad och sånt och då blir det krångel och förseningar om inte barnen har fullmakt/kan agera för deras räkning.

Bäst är om föräldrar skriver en obegränsad fullmakt åt sina barn (för ekonomiska beslut och avtal) medan de fortfarande kan ta besluten.

Kontakta din kommun, överförmyndaren, för råd om hur du kan/bör göra i er situation. Men eftersom du missade att fixa med fullmakter är det troligast att en annan person nu måste utses för att agera åt din pappa och bevaka hans intressen, om han inte bedöms kompetent att ge samtycke till dig som god man.

Detta eftersom det då inte går att veta att han vill att du ska hantera hans pengar.

Han har alltid litat mycket på mig och givit mig tillåtelse till att fixa med hans räkningar . så så sätt är det nog lugnt. Tack för tipsen 
  • Anonym (Anonym)

Utan fullmakt är det nog inte alls bra att ordna med hans räkningar? Även om han sagt muntligt att det går bra och att han är glad för att jag hjälper honom med det? Finns ju liksom inget bevis på det

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Z) skrev 2022-04-27 21:55:54 följande:
     Så länge ni kan sitta tillsammans vid datorn är det ju lugnt utan men om han blir sämre behöver du en fullmakt. Du kan till exempel behöva ordna med att sälja bostaden om han blir så dålig att han måste in på boende. Så försök fixa med det nu. Då kan också ringa överförmyndaren och fråga hur du ska göra. Jag var först god man och sen förvaltare åt min mamma när hon blev dement.
    Han är på äldreboende redan. Ska nog ändå fixa en fullmakt, der är nog bäst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anhörig) skrev 2022-04-27 22:09:06 följande:

Sedan några år behövs ingen formell fullmakt om det gäller en nära anhörig som uppenbart inte klarar det på egen hand:

Anhörigbehörighet beskrivs bl.a. här:

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/god-man-och-forvaltare/till-dig-som-behover-hjalp/alternativ-till-godmanskap/

www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/anhorigbehorighet/

Hmm jaså inte? Så jag kan fortsätta  som jag gör då? Men det känns ju lite sådär. 

Om jag har en fullmakt behöver jag inte bli godman väl? För det verkar ju inte vara samma sak 

vad rörigt detta är
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Z) skrev 2022-04-28 06:39:41 följande:
    Ok. Är bostaden redan såld så att det är klart redan? Eller finns det någon fru /sambo att ta hänsyn till?

Med min mamma gick allt bra med god man/förvaltare men jag hade nog ordnat fullmakt om jag stått i den situationen idag. Under åren som mamma var på boende (ca 3 år) så fick allt bara rulla på. Det var inga problem. Hon var änka kan tilläggas.

Däremot hade vi ju inte kunnat skifta över något av arvet till oss barn i förväg, under förvaltare får man inte göra någonting. Med fullmakt har man ju rätt att agera på ett annat sätt.

Viktigt är förstås att du är överens med dina syskon. 

Ja det är klart och mamma köpte upp de mesta av hans pengar. Nu vill hon inte ens vara med honom. Men det är en annan historia. 

Okej nej jag tänkte bara så det blir rätt när jag hjälper honom med räkningar etc. Resten har jag inte ens tänkt på. Sköts inte sådant av sig självt? Det känns ju inte som något andra ska bestämma. Mina syskon är inte så nyfikna om detta, de vet att jag hjälper honom med pengarna men har inte frågat någonting/pratat om det. Eller den ena kan jag inte prata med (funktionshinder) tyvärr. Den andra är halvsyskon. Men skulle jag ta upp det så skulle vi ju såklart kunna prata om det. 

• Anonym (Anonym)

Är det förresten någon som vet hur lång tid det kan ta innan han för bostadstillägg? Hjälpte honom att ansökande det i januari eller februari men han har fortfarande inte fått det. Så trist. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Z) skrev 2022-04-28 15:39:57 följande:
    Vad sköts av sig själv menar du?

Är dina föräldrar skilda? Är de fortfarande gifta så blir det kanske konstigt att ge dig fullmakt. Med både syskon och halvsyskon som det verkar vara knackig relation till så är nog god man att föredra.
    De har aldrig varit gifta. Nejdå, det är inte knackigt med mina syskon. Vi kan prata bra. Men jag är inte så nära min halvsyster , hon har fullt upp med annat . Det är jag som får ta ansvar för allt. 
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-28 11:02:26 följande:

Om du bara hjälper honom med vardagliga saker och inte några stora affärer så är det bara att köra på.

Är du säker?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (e) skrev 2022-04-28 11:05:17 följande:

Skaffa fullmakt på bank och apotek. Det underlättar rejält.

Ja, jag ska fixa det med banken iallafall. Det är nog det bästa!
Svar på tråden Måste man vara god man för att hjälpa?