Måste man vara god man för att hjälpa?
Hej
Hjälper min 72-åriga pappa med räkningar m.m. Han klarar knappt ens skriva ett sms längre eller ibland byta kanal på tvn. För två år sedan körde han bil utan problem, det är så sorgligt. Men iallafall.
Jag kan inte riktigt reglerna om sådana här saker. Får man hjälpa honom med räkningarna utan att vara god man? Eller får får man säkert, men är det bra? Menar så man inte kan hamna i trubbel på något sätt. Det kanske jag borde vara ändå, när han inte kan göra saker och ting själv? Om han skulle kunna det så kan han väl ändå göra det om jag skulle vara god man åt honom. Kan jag ens gå till banken och hjälpa honom med bankärenden utan att de måste ha hans underskrift tex? Han kan inte skriva med en penna längre.
Vad ska jag tänka på? Sparar självklart alla kvitton och jag köper inte mer än vad han behöver/vill ha. Men han uttrycker sig inte så mycket heller vad han vill ha. Frågar jag vad jag ska köpa kan han inte riktigt svara på det. Så när jag handlar åt honom tar jag det han brukade vilja ha innan, det jag vet att han gillar. Han blir så glad för allt.
Hur gör ni andra?
Tack på förhand.