-
Spännande! Då får vi hålla tummarna för att det fungerar för oss båda och att vi slipper biverkningar 😴😴 Lycka till du med! 🍀fultextad användarhandbok skrev 2024-11-24 13:45:53 följande:Intressant, se hur det fungerar och om det blir några biverkningar, jag har fått sådana jag med. Lycka till!
-
Om du hittar en seglarkompis så kan ni kanske segla på långresor tillsammans? Fast jag vet ju att du tycker om att segla ensam och njuta av tystnaden (eller havets rytanden), de vackra vyerna och tankarna som man bara tänker när man är ensam till havs. Synd att du kastade din planering, men jag förstår dig såklart och hade nog gjort samma sak. Jag har kastat många saker genom åren, men oftast kastar jag dem inte fullt ut, utan bara en bit bort så jag kan plocka upp dem igen vid ett senare tillfälle. Så hoppas jag att det blir med din resa till Falklandsöarna! Att du ser nya möjligheter och att sikten klarnar på sikt, så du kan plocka upp reseplanerna igen. Vad bra att du har sökt samtalsstöd! Det kan säkert vara bra när du går igenom något så svårt! Och om du tycker att mitt prat (om att plocka upp reseplanerna igen i framtiden) är för klämkäckt och optimistiskt just nu, så behöver du verkligen inte svara på det. Skönt ändå att den andra förlusten tycks gå i skov och att det finns vissa ljusglimtar. Fint att du kommer ihåg trädet jag berättade om och ja, det kan man verkligen se livet i!fultextad användarhandbok skrev 2024-11-12 21:47:20 följande:Det var en intressant, fin infallsvinkel, tack för den! Ja, andra verkar ta sig framåt så målmedvetet och stegvis på ett sätt som jag inte verkar ha kapacitet till. Men något litet har väl även jag åstadkommit, och det ska inte tolkas som skryt på något vis. Ja, det var en prövning, fysiskt utmanande och psykiskt givande. Kylan, mörkret, en avlägsen vintersol. Allt sådant är fint att ha upplevt, och tänk om man skulle få uppleva det igen i någon tappning. Jag kastade min påbörjade planering till Falklandsöarna för att jag blev ledsen och uppgiven. Men häftigt var det! Faktiskt har jag sökt efter samtalsstöd, hur förberedd man ska vara inför sådana samtal vet jag inte riktigt, men det märker jag väl. Ja, det ä kontrollförlust på två plan i och med EP:n med, och sådant skrämmer mig. Men den andra förlusten verkar gå i skov, fast det finns risker med det med. En mörk himmel, det blåser och fram kommer ljusglimtar i form av stjärnor. Jag vet att du nämnde det där trädet som dog och hur det blev nytt liv. Att man kan se livet i det. Det är fint.
-
Har testat melatonin nu och jag kunde lika gärna ha petat i mig ett pärlsockerkorn 😂 Jag somnade kl 5 och gick upp kl 8. Än så länge har jag inte känt mig dåsig under dagen heller, så jag är nog för pigg för tabletterna precis som jag misstänkte. Jag ska ändå ta hela kuren på fyra dagar! Hoppas att de funkar bättre för dig Fultextad! 😊
-
Det är de starkaste receptfria från Apoteket!RaYzLeR skrev 2024-11-26 00:48:59 följande:Är melatonin receptbelagt eller är det nåt hälsokostpreparat?
Du kanske skulle gå till läkaren och få riktig sömnmedicin utskrivet. Själv så fick jag Zopiklon på recept och det fungerade bra.
Ja, det borde jag nog, men jag smygstartade med pärlsockret 😅
Skönt att de tabletterna fungerade för dig! 😃 -
Hej Stooler!Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:
Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.
Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.
Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.
Hej allihop förresten! Ett tillfälligt inhopp bara...
Kul att du kikar in, även om det bara är ett tillfälligt inhopp 😃
Jag minns att du tipsade om melatonin och det var en av anledningarna till att jag testade det. En kompis har provat det med gott resultat! Tyvärr verkar det vara något fel på mig, så det funkade inte på just mig. Men jag ger inte upp, utan fortsätter att försöka lösa mina svårlösta sömnsvårigheter. Jag vann i alla fall kampen mot kaffet till slut, så det står 1-0 till mig även om jag fortfarande sover skit 🙃
Tack för tipsen och jag kan tänka mig att melatonin funkar perfekt för de flesta!
Nu får du fortsätta vända näbben mot solen och njuta av värmen! 🌞 -
Vad kul! Jag har faktiskt aldrig sett den sjukt nog 🙃🎅🏻RaYzLeR skrev 2024-11-28 15:23:45 följande:
Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton ska jag se på julafton, alltså filmen. Jag har TV4 Play Plus.
www.tv4play.se/program/2837866352e4e3cd4e54/sagan-om-karl-bertil-jonssons-julafton
-
Ser fram emot listan med julfilmer! 🤩Aniiee skrev 2024-11-28 16:06:13 följande:Jag är näääästan redo att börja den listan. Jag har halva 2023-listan och 2024-listan kvar att göra, SEN kan jag börja på jullistan.
Så, till helgen förhoppningsvis. Adventspresent? -
Spännande lista! Mupparna har jag aldrig sett, men det borde jag ju göra om den knep förstaplatsen. Die hard var överraskande att se på listan, men Home alone var desto mindre överraskande för den bakades in som mandeln i knäcken i våra julhjärnor under 90-talet 🐸🤶🏻🎄⭐️Aniiee skrev 2024-11-30 01:08:11 följande:
boxd.it/iIEsK$gcmX8LkfSZ25OlGM
Säg ifrån om något fattas och bråka gärna om ordningen.....
-
Ska försöka se den i år! 🐸Aniiee skrev 2024-12-01 20:09:01 följande:Mupparna är min favoritjulfilm, den ger mig all julstämning i hela världen.
Die hard är en sån där som alltid kan diskuteras, men den utspelar sig på julen så...
Och, ja, jag vär väl 7 tror jag när Ensam Hemma kom. Som du säger, inbakad i hjärnan.
Die hard var det så länge sedan jag såg att jag inte ens minns att den utspelar sig på julen, men då förstår jag kopplingen.
Och jag såg att Ensam Hemma (både ettan och tvåan) finns att se på SVT Play så den/dem ska jag titta på för att komma i julstämning. Plus att jag ska gå på bio och se Mufasa: Lejonkungen för att maxa nostalgin 🦁 -
Och jag har redan avverkat min kur! Från det andra till det ena, grattis i efterskott till Finland och landets självständighet som nation. I dessa tider kan det verkligen inte tas för givet. Funderingar kring om gränser bör mineras och varför dessa funderingar väcks till liv, det får en att blicka både framåt och bakåt. Min morfar växte upp tillsammans med ett finskt krigsbarn som blev som en bror för honom.fultextad användarhandbok skrev 2024-12-05 21:21:08 följande:
Angående melatonin har jag inte riktigt kommit mig för att prova ännu, det får således bistå ännu ett litet tag. Från det ena till det andra, i morgon fyller landet 107 år som självständig nation. 2017 då det fyllde 100 år skulle ni ha sett, det var fint. Innan självständigheten var vi ett ryskt storfurstendöme och innan dess en del av Sverige. Med Ryssland har vi inte så mycket gemensamt, mycket mer med Sverige däremot, utan att vara någon Sverigekännare. Det finns en hel del skillnader med.
-
Det är alltid lika tufft när det händer! Tycker du förtjänade en pizza 🍕Aniiee skrev 2024-12-01 20:10:33 följande:
Jag har idag varit så där ovanlig jobbig mot mina karatärer, så jag är själv emotionellt slut. Det får bli en pizza....
-
Hallå där! Kul att se dig igen, även om anledningen till att du kikar in i tråden är allt annat än rolig. Skönt att det inte är livshotande i alla fall, även om det såklart är hemskt att din dotter mår så pass dåligt att hon/ni måste vara hemma på heltid. Hoppas att hon mår bättre snart!Embla twopointoh skrev 2024-12-12 12:48:18 följande:
Hej alla, gamla som nya skribenter! Livet har tagit en hastig vändning, dottern har blivit sjuk och jag är hemma med henne på heltid (det är inte livshotande eller så, men hon behöver vara hemma från skolan) ett tag framöver. Så, nu har jag mer tid med Familjeliv ...
På sätt och vis tycker jag det är skönt att vara hemma så här i december, jag har mer tid och ork med alla julförberedelser, jag kan gå och pyssla och baka och se till dottern mellan varven. I år ser jag fram emot julen, det var länge sedan jag gjorde det (annat än som några semesterdagar, som bara brukar bli stressiga med allt man ska hinna med).
December är rätt tid att vara hemma. Julen och förberedelserna inför den kretsar ju mycket kring hemmet och vad man kan pynta det med och vilken god mat/godis man kan laga. Kul att du ser fram emot julen för första gången på länge! Jag ser också fram emot julen och får bara fler och fler jultraditioner. I år är det förmodligen två nya kommande traditioner som skapats. Även för mig brukar (och är även i år) julen vara stressig, men jag är en sådan som stressar av fort så det funkar ändå ⭐️🎄🤶🏻 -
Det visste jag inte innan jag såg Aniiees lista! Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra 😃RaYzLeR skrev 2024-12-01 14:51:53 följande:Die Hard är en klassiker att se på i juletider. Om den inte går på TV så ska jag hyra den på Viaplay i år.
-
Varsågod! Det tycker jag verkligen att du ska göra för att maxa julstämningen 😃RaYzLeR skrev 2024-12-13 17:50:10 följande:Tack för tipset att Ensam hemma och Ensam hemma 2 sänds på SVT Play. Tänkte se ettan ikväll och tvåan imorgon.