Här samlas alla nattugglor!
Jag blev onekligen lite sugen på segling. Jag kikar förtjust på över atlanten och på nåt sätt tilltalas jag av att befinna sig ute till havs utan möjlighet att nå land.
Men hur ska man börja liksom? Jag vet inte skvatt ju?
Det känns som att du vet vad du vill! Vilket är bra. Själv rör jag mig ganska planlöst och impulsivt va det gäller vilka jobb som tilltalar mig. Men när jag utför själva arbetet är det tvärtom. Då har jag snarare ganska klara regler och planer.
Man kan säga, grovt förenklat, att jag jobbar inom industrin, med försäljning.
Det är väl så nära man som ickereligiös kan komma religiösa upplevelser, då stjärnkatedraler tänds högt ovanför en och runt omkring finns bara vatten och åter vatten, som böljar och vindens sång och i allt detta uppgår man liksom, där och då.
Ska försöka att inte skriva en roman till inlägg om det här i respekt för de andra, men det finns introduktionskurser även för vuxna. Då jag gick, fast inte som vuxen, fick vi lära oss att ta ut och planera en rutt och uppskatta hur lång tid det skulle ta och så där. Då får du lära dig hur en segelbåt fungerar. Utöka med att lära dig om navigation och kanske sjösäkerhet. Segla med någon som kan mycket om det, som är erfaren. När du själv börjar kan det vara bra att göra det inomskärs och inte bli sur över misstag. Var inte rädd för väder och vind, det finns en hel del påståenden som egentligen inte stämmer, men som blir självuppfyllande gällande vågor vind och väder. Atlanten har jag ännu inte korsat, kommer senare nog, men väl till Färöarna, Norge, Nederländerna, Sverige, andra Östersjöländer och Bottenviken och så där. En kommande dröm är förutom Jan Mayen, Falklandsöarna och därifrån Sydpolen, åtminstone att få skåda delar av den. Det går nog att lägga hur mycket pengar man vill på det, eller så gör man som jag och budgetseglar, man blir påhittig och lär sig mycket. Vill du ha mer handfasta tips kanske jag kan vara behjälplig.