Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

FredrikLiksom skrev 2024-11-09 23:54:26 följande:

Hur går det Fultextad?
    Det är beklagligt att du fått den där diagnosen men jag hoppas att det finns läkemedel som kan hjälpa dig Och att du hittat någon utbildning som passar.

Hej, det har varit några tunga dagar av sorg och existentiell ångest av ett slag jag inte riktigt känt igen sedan tidigare. Tankeverksamheten har inte heller varit på topp, hjärndimma lite så där. Kanske har åkt på någon form av förkylning utan snuva eller dylikt, känts lite så. Aptiten är tillbaka någorlunda åtminstone. Medicin finns nog lite och jag tror och hoppas att jag inte kommer att vara drabbad hela tiden. Utbildningar kikar jag på till och från, om det finns något passande, som jag till och med kanske kan klara av. Hur går det för dig?
    FredrikLiksom skrev 2024-11-11 06:17:03 följande:

Det var tråkigt att höra att du upplever denna ångest. Samtidigt är det väl vad som sker när man drabbas av något sådant. Jag hoppas du snabbt hittar tillbaka till vardagen.

Eftersom du är ganska klok så känner jag mig rätt säker på att du hittar verktygen för att se det fina i tillvaron. Även om klokheten ibland kan vara det som sätter en i gungning.

För mig går det som vanligt, jag tar mina vardagsproblem och förstorar dem så jag kan grubbla. Patetiskt kanske. Men antagligen genetiskt och därav är jag ändå lite skuldfri. Jag blir bättre och bättre på att tänka rätt så det blir nog bra.

Ha en fin dag!

Tack Fredrik! Vad gäller dina vardagsproblem tycker jag inte att det är patetiskt överhuvudtaget. En tanke leder till en annan, som leder till ett långt konsekvenstänk, med möjliga utfall, chanser, risker med mera. Det är bekant. Istället ska du vara stolt över att du blivit bättre på att resonera! I vissa fall är det kanske bättre att inte resonera, utan att bara vara.
    Eurydike skrev 2024-11-11 22:28:44 följande:
    Det hoppas jag med och det är verkligen hemskt att du har drabbats! Jag förstår hur du menar med att framtiden som var långt bort nu är här. Nu vet jag inte allt om dig (såklart, för det hade varit väldigt läskigt) men jag är säker på att du har åstadkommit mycket, men att din blick är lite grumlig när du ser på dig själv och dina egna handlingar. Det är nästan som att du ser det stora i andra, men det lilla i dig själv. Skönt att du fick segla till Island innan hälsan försämrades! Det var en häftig resa att följa till och med så här på avstånd. Att inte veta hur man ska förhålla sig är nog väldigt vanligt i din situation och jag funderar på om det finns några stödgrupper för människor som går igenom samma sak? Oj! Det låter verkligen som obehagliga och oförutsägbara symtom. Sin egen kropp och dess upplevelser brukar man ju kunna lita på. Kan tänka mig att det känns både sorgligt och skrämmande på samma gång! Fint att det finns en liten ljusglimt på så vis att vissa symptom har blivit bättre!
    Det var en intressant, fin infallsvinkel, tack för den! Ja, andra verkar ta sig framåt så målmedvetet och stegvis på ett sätt som jag inte verkar ha kapacitet till. Men något litet har väl även jag åstadkommit, och det ska inte tolkas som skryt på något vis. Ja, det var en prövning, fysiskt utmanande och psykiskt givande. Kylan, mörkret, en avlägsen vintersol. Allt sådant är fint att ha upplevt, och tänk om man skulle få uppleva det igen i någon tappning. Jag kastade min påbörjade planering till Falklandsöarna för att jag blev ledsen och uppgiven. Men häftigt var det! Faktiskt har jag sökt efter samtalsstöd, hur förberedd man ska vara inför sådana samtal vet jag inte riktigt, men det märker jag väl. Ja, det ä kontrollförlust på två plan i och med EP:n med, och sådant skrämmer mig. Men den andra förlusten verkar gå i skov, fast det finns risker med det med. En mörk himmel, det blåser och fram kommer ljusglimtar i form av stjärnor. Jag vet att du nämnde det där trädet som dog och hur det blev nytt liv. Att man kan se livet i det. Det är fint.
    Eurydike skrev 2024-11-24 02:36:58 följande:

Nu har jag köpt melatonintabletter som kanske kan hjälpa mig att vända på dygnet! Det är en snabbkur på några dagar som är till för att bota jetlag. Jag har ju kronisk jetlag, så vi får hålla tummarna för att det blir bättre. Imorgon ska jag ta första tabletten 😊

Intressant, se hur det fungerar och om det blir några biverkningar, jag har fått sådana jag med. Lycka till!
    Eurydike skrev 2024-11-25 21:12:12 följande:
    Om du hittar en seglarkompis så kan ni kanske segla på långresor tillsammans? Fast jag vet ju att du tycker om att segla ensam och njuta av tystnaden (eller havets rytanden), de vackra vyerna och tankarna som man bara tänker när man är ensam till havs. Synd att du kastade din planering, men jag förstår dig såklart och hade nog gjort samma sak. Jag har kastat många saker genom åren, men oftast kastar jag dem inte fullt ut, utan bara en bit bort så jag kan plocka upp dem igen vid ett senare tillfälle. Så hoppas jag att det blir med din resa till Falklandsöarna! Att du ser nya möjligheter och att sikten klarnar på sikt, så du kan plocka upp reseplanerna igen. Vad bra att du har sökt samtalsstöd! Det kan säkert vara bra när du går igenom något så svårt! Och om du tycker att mitt prat (om att plocka upp reseplanerna igen i framtiden) är för klämkäckt och optimistiskt just nu, så behöver du verkligen inte svara på det. Skönt ändå att den andra förlusten tycks gå i skov och att det finns vissa ljusglimtar. Fint att du kommer ihåg trädet jag berättade om och ja, det kan man verkligen se livet i!
    Jag vet inte om ens det hade fungerat. Då vi var till Färöarna var vi två, det var trevligt, dessutom kan man dela upp vaktpassen också. Mer att man måste ha relativt god kondition och ork, annars får den andra stå för den största bördan. Men, om det går att få ordning på EP:n och man inte befinner sig i ett skov och av någon anledning tror att man inte kommer att göra det på ett tag så kanske, jag har lekt med tanken ibland. Fast då kanske risken finns att man är så pass psykiskt nedbruten att man inte kan uppskatta det längre, också en jobbig tanke. Jag resonerar, tänker och analyserar mycket hit och dit, hur lyckat det blir är en annan sak. Men havets dragningskraft är stor, så den tanken tror jag inte äger någon bäring. Annars hade Svalbard kunnat vara ett trevligt mål med. 

Nej jag är bara glad för olika infallsvinklar! Angående melatonin ber jag att få återkomma. Förmodligen har du redan provat det mesta, det ska finnas en hård metod som heter sömnrestriktion, och så finns det ljusterapilampor som ska leverera minst 10000 lux, som man kan sitta framför då man går upp så att kroppen ska sluta producera sömnhormon då man är uppe. Hade det varit så enkelt hade det väl varit löst redan. Kanske att vända tillbaka dygnet med tio minuter i taget?
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej allihop förresten! Skrattande Ett tillfälligt inhopp bara...

Hej på dig! Jag vet att jag skulle prova något långtidsverkande melatonin någon gång, men det slutade med kraftig huvudvärk och riktigt tråkig känsla. Kanske helt annat med de här som inte ska sitta i så länge. Då får man prova i samband med att man släcker ner lite då helt enkelt. Tack för den infon! Hoppas att allt är bra med dig!
    SweeneyToad skrev 2024-12-02 23:49:52 följande:

Godkväll på er. Hoppas allt är bra med er. Glad

Aniiee, jag har skickat ett PM till dig. Solig

Godkväll på dig också! Hoppas att du har det bra!

Angående melatonin har jag inte riktigt kommit mig för att prova ännu, det får således bistå ännu ett litet tag. Från det ena till det andra, i morgon fyller landet 107 år som självständig nation. 2017 då det fyllde 100 år skulle ni ha sett, det var fint. Innan självständigheten var vi ett ryskt storfurstendöme och innan dess en del av Sverige. Med Ryssland har vi inte så mycket gemensamt, mycket mer med Sverige däremot, utan att vara någon Sverigekännare. Det finns en hel del skillnader med.

Eurydike skrev 2024-12-12 23:04:06 följande:
    Och jag har redan avverkat min kur! Från det andra till det ena, grattis i efterskott till Finland och landets självständighet som nation. I dessa tider kan det verkligen inte tas för givet. Funderingar kring om gränser bör mineras och varför dessa funderingar väcks till liv, det får en att blicka både framåt och bakåt. Min morfar växte upp tillsammans med ett finskt krigsbarn som blev som en bror för honom.
    Ja, det blir inte melatonin i första hand igen åtminstone, resultatet var inte bra. Tack för det! Precis, vi har ju en lång gräns gentemot det stora landet i öster, som vi har en historia med också, inte helt fredlig heller. Sverige är ett land som man istället har mycket bättre förbindelser med, historisk hjälp från och allmänt trevligt på många sätt. En otrevlig historia som blev trevlig genom vänskap således.Solig 
    Aniiee skrev 2024-12-14 04:23:02 följande:

Shhhhh.......

Älvorna dansar på frusen sjö
    Ute vid Paradiset
    Vättarna rumlar i nyfallen snö
    Borta i lingonriset
    Granar och tallar i vinterskrud
    Gömmer skogsknytt i natten
    Huldran skrider, likt midvinterbrud
    Längs stigar vid Ådrans vatten
    Maran följer i huldrans spår
    Bringande mörker och dis
    Dimfrost beslöjar bådas hår
    Och skogsjöns mörka is
    Tomtefar vandrar med säcken i hand
    Rister sin röda luva
    Plockar upp kottar, stannar ibland
    Och vilar på frusen tuva
    Nattramnsbarnen försvinner med skratt
    I gryningens trolldomsslag
    Slut är nu årets svartaste natt
    När mörkret ger vika för dag
    Läste med välbehag! Den 21 den här månaden är det vintersolstånd och även då ger mörkret lite vika för mer ljus.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!