Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

FredrikLiksom skrev 2024-08-14 21:25:18 följande:

Ja så var det nu. Eller snarare att alkoholen var en biverkan av det sociala umgänget. Det var det man gjorde liksom.

Vi får se om det blir nog segling. Försökte få med nån kompis men det gick inte och då fegade jag ur. 

Nu vet jag inte hur du känner för din tankekapacitet men du behöver nog inte tvivla. Det är tydligt att du analyserar mer än gemene man. Men visst är det så att ju mer man vet ju mer blir man medveten om vad man inte vet?
    Jag hoppas det blir bättre med orken. Är det medicinen som gör sitt? Fast du kanske aldrig började med den.

Trädgård låter sjukt kul. Ibland har jag tänkt tanken att göra något liknande. Men jag är så fast i mitt yrkesliv så det skulle vara jobbigt rent ekonomiskt att lära om sig Nu när jag äntligen nått en bra lönenivå. Men det finns någon omedelbar bekräftelse i att syssla med sånt arbete. Sen är det en stor fördel att få vara ute. Jag lider lite av att sitta inne bakom en skärm hela dagarna. Jag tror att du valt precis rätt.

Ja det finns fördelar med att leva i framtiden. Jag har ganska långt framskridna planer på både ditten och datten och det har verkligen hjälpt mig framåt. Åtminstone yrkesmässigt.

Ja det är ju inget okänt och det finns ju en hel marknad för det i form av barer och uteställen med.

Säkert har du redan tänkt igen massa olika möjligheter till andra aktiviteter att ägna sig åt, men skridskor och speciellt långfärdsskridskor kan vara fantastiskt fint. Klimat- och väderberoende förstås. Dykning kanske skulle vara spännande, jag vet inte.

Det ligger väldigt mycket i det, det var helt träffsäkert. Då man vet något märker man hur mycket man inte vet. Jag provade men det kändes som inte bra, tydligen kan kan det vara övergående med ibland, vet inte heller vad som framkallades av mina egna förväntningar. Jag kanske återkommer till frågan och kanske provar igen.

Ja, det har ett ekonomiskt pris, så det man investerar i en ny utbildning eller inriktning måste kännas att den väger tyngre. Vilket inte heller är så lätt alltid då man lever utefter sina ekonomiska resurser. Vad skulle du vilja göra, om du fick välja helt fritt och ungefär samma lönenivå som nu? Kanske att det går att väga upp innesittande på jobbet just genom någon fritidsaktivitet? Jag vet inte. Ja, att få vara ute är skönt, trädgård och växter kommer nog att bli lämpligt.

Det är bra, att man ändå har tankar och idéer som driver en framåt, känna igen mönster och kunna dra adekvata slutsatser ur dem.
    Eurydike skrev 2024-08-15 20:30:07 följande:
    En till alltså. Jag förstår dig, för mig är det helt omöjligt att sova på rygg. Det känns som att huvudet ska trilla åt sidan och rulla iväg över golvet 🙃 Ja, det är väldigt brett! Måste vara en mardröm att ge sig ut och resa i en sådan. Att åka tåg, flyg eller bara promenera längs en befolkad gata blir ju i princip omöjligt 😅

Bastu har jag badat alldeles för lite! Det skulle passa bra efter ett av mina höstdopp 😊
    Ja, rygg kan man ligga och ta det lite lugnt på en stund, men inte riktigt något mer. Man ligger nästan som på väntan att bara få lägga sig på sidan. Nå men akta huvudet även på rygg! Ja på den tiden då den gjordes hade de väl inte riktigt framtida kommunikationer i åtanke kanske, men gator fanns, nä den är nog endemiskt avsedd för stora lokaler vid festliga tillfällen.

Simmade du vintertid med? Det gör inte jag, bara ramlat i vintervatten. Men om hösten kan det vara fint! En välventilerad vedeldad bastu på vars aggregat man kan skopa vatten ur ämbaret så det fräser. Det är faktiskt fint!

Till alla: I går ramlade jag och slog mig på grund av en tråkighet. Således var jag som int på topp då jag svarade till exempel här i kedjan eller allmänt. I fall någon undrar över torrt eller aningen ofullständigt språk. Det är inte för att jag menade något illa, utan helt enkelt på grund av att jag inte var helt bra, men i dag har det varit bättre. Ta vara på helgen!

Eurydike skrev 2024-08-17 04:27:01 följande:
    Nämen, så tråkigt att höra! 😢 Det var verkligen synd att du ramlade och slog dig. Skönt att du mår bättre idag och språkligt är jag säker på att du flög lika högt över trädtopparna som vanligt 🌲🌲🌲 Men jag kan förstå känslan av att känna att man svarar när man inte är på topp. Bara att man orkar ta sig tid att göra det när man inte mår helt bra är ju en bragd i sig! Ta hand om dig och hoppas att du får en fin helg trots fallet!
    Tack för det.Solig Jag fyllde år samma dag, haha, ganska typiskt, nå det gör ju ingen praktisk skillnad. Alldeles innan jag steg ut ur porten kände jag hur tankarna började rusa okontrollerat på ett otäckt vis, och kände en doft av salt hav, så som det doftar i västra Sverige, Norge och Danmark och utanför. Dumt nog förstod jag inte vad som var på gång, trodde att det var rädsla för det bara. Sedan då jag vaknade till låg jag på asfalten utanför och det stod några människor runt om och tittade och frågade saker. Jag tog mig in igen, hade slagit i ena armen ordentligt, huvudet lite med, men inte så farligt. Man blir så trött och ledsen efteråt. Vilket föranleder mig att vid tillfälle kanske återkomma till medicineringen. Hoppas för övrigt att du har haft en helt bra sommar!
    FredrikLiksom skrev 2024-08-18 21:49:04 följande:

Rackarns! 

Jag tycker du svarade skarpt som vanligt 😃 hoppas kroppen inte är allt för öm.

och GRATTIS på födelsedagen, i efterskott då, 🎂🥳.

Tack så mycket!Solig Nå nä, träningsvärken som uppstod i hela kroppen är nästan helt borta, ena armen är lite öm och blåslagen bara, men det är också bättre.
    Eurydike skrev 2024-08-20 00:02:02 följande:
    Åh nej! Vilken otur att det hände just på din födelsedag 🥺 Men stort grattis i efterskott och hoppas att du hade en fin födelsedag fram tills att det där tråkiga hände 🥳🌸🎈 Vilken otäck beskrivning med en doft av salt hav. Det kanske är så att doftsinnet felkopplar på något vis under ett anfall. Eller så har det med de rusande tankarna att göra, att vad som helst kan komma upp. Om det var ett tag sedan senaste gången så hade du säkert börjat slappna av och ett nytt anfall kändes mindre troligt. Sedan händer det såklart, precis när du sänkt garden lite 😥 Kan tänka mig att det var svårt att förstå vad folk sade när du befann dig i det tillståndet. Men bra att du lyckades ta dig in och jag förstår verkligen att du blir trött och ledsen efteråt. Förutom att du ramlade och slog dig så rycks ju tryggheten undan och ett tag framöver väntar man säkert bara på att det ska ske igen. Ja, det kan ju vara värt att fundera lite på medicineringen! Min evighetslånga sommar är snart över och den har varit helt bra på alla sätt och vis 🤩 Hoppas du slipper fler anfall nu, någonsin!
    Tack så väldigt mycket!Solig Nå den blev nog fin till slut, med sällskap och mat. Precis, det sätter väl sig på sådana delar som annars skapar dofter, något sker också med tankarna, det kallas tydligen att man får en aura innan. Att jag var dum nog och tänkte bort det var för att jag inte för länge sedan innan det hade haft ett mindre anfall, så jag tänkte att inte kommer de så tätt. Istället skulle jag ha gått in och bara lagt mig på golvet eller så. Ja, efteråt är man som uppriven, all självtillit bortryckt, man känner sig utsatt, dum och ledsen. Men man måste se framåt! Kanske att medicinering kan hjälpa utan att ställa till alltför mycket besvär i sin tur.

Det var trevligt att läsa, att du har tagit tillvara på sommaren, den sköra nordiska sommaren, ljus och kort och intensiv. Tack, jag hoppas också att jag slipper dem, men om det sker igen ska jag inte bortse från auran i så fall, åtminstone försöka.
    FredrikLiksom skrev 2024-08-19 22:11:54 följande:
    Skönt!

Jag ser nu att du tog inlägg 2500 en sida bakåt i tråden. Så nu är du regerande mästare utan att ens försökt. Inte illa.
    Haha, nå men vitsi, det var som inte dåligt! Tack för att du påpekade, ibland får jag till det, om än helt utan ansträngning.

Förhoppningsvis förstör jag inte något i kedjan eller lägger mig i sådant jag inte har att göra med, annars får ni bortse från det här inlägget, men helt enkelt fann jag den här menyn på svenska, som då är Vuxenutbildningen i Helsingfors: www.hel.fi/static/kasko/ruokalistat/stadin-ao-sv.pdf

Här går nog att välja olika sorters menyer från skola och hemtjänst med mera och sedan specifika skolor, daghem osv, också på svenska till största delen: menu.kaarea.fi/KaareaAromieMenus/SV/Default/Kaarea/_/Default.aspx

I den andra linken är inte alla namnval på svenska då man ska välja vilken skola eller plats man vill ha matinfo om, är det Åbo som är intressant heter det Turku i menyn, följt av själva skolnamnet, sedan är menyn nog helt på svenska.

FredrikLiksom skrev 2024-08-22 21:38:50 följande:

Om ni skulle tipsa mig om en plats som jag måste besöka vilken skulle det vara?

Färöarna. Vilt, dramatiskt, grönt och vackert. 

Vad är det mest sevärda i Sverige?
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!