Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

Eurydike skrev 2024-02-05 23:16:38 följande:
    Det har varit mycket den typen av resor. Dålig utrustning och ännu sämre planering, men ett gott humör och äventyrslust. Maten har varit alltifrån äcklig till ljuvlig. Egentligen har den inte ens varit ljuvlig, men en flottig pizza smakar bra när man har promenerat en hel dag. Marmelad och makaroner är dock alltid en äcklig kombination, oavsett motion. Tiveden är väldigt vackert! Dit gick min första semester. Jag cyklade och tältade längs vägarna, för jag ville se de röda näckrosorna. Kul att du fick lära dig något nytt och besök Tiveden om du har vägarna förbi någon gång! Det är trollens och älvornas hemvist 🧌

Jag lider inte av någon av de mer utbredda rädslorna. Istället är det vårtbitare och speglar som får mitt hjärta att slå hårt. Har du någon ovanlig rädsla, förutom att du undviker fulla människor i grupp (vilket nog är ganska vanligt)?
    Fast sådant är kan ju vara helt trevligt, att ta det som det kommer, åka tåg och bara gå av någonstans för att se vad som finns där. Cykla i en riktning, se vart man hamnar, ja sådant. Haha, ja marmelad och makaroner låter som en kombination man inte vill riktigt smaka! Annars är det ju så, att hunger kan göra annars inte så tilltalande rätter dugliga. Jag fick googla lite bilder och det ser riktigt vackert ut, det håller jag med om. Både näckrosorna och skogarna och vattendragen. Säkert finns det mycket att upptäcka i Sverige. 

Det var lite mer udda! Är det för att de kan bitas? Speglar är kanske för att man ser sin spegelbild, speciellt lite på avstånd och i dunkla rum och ett kort ögonblick tar det för en annan persons närvaro som man inte har varit beredd på? Efter en olycksincident för länge sedan är jag rädd för att få i mig substanser som påverkar medvetandet i högre grad. Också rädd för okontrollerade ljud från människor på tider och platser då det ska vara lugnt. Här är lugnt, men det är väl två kanske också lite avvikande saker att vara rädd för.
    Eurydike skrev 2024-02-05 23:21:33 följande:
    Vad bra att du sade det! Jag känner på mig att jag hade gjort alla felen man kan göra och kapsejsat på en gång 😅 Så nu är du helt fri från skuld om jag omkommer till havs, men det var du såklart innan också Solig
    Suveränt det! 
    FredrikLiksom skrev 2024-02-06 21:59:09 följande:
    So, so you think you can tell Heaven from Hell, blue skies from pain
    Can you tell a green field from a cold steel rail?
    A smile from a veil?
    Do you think you can tell?

Känner ni igen låten? Tänk att jag missat den så länge. Jag har vetat om dess existens och kunnat namnet men aldrig lyssnat. Jag tolkar texten som att det ena inte utesluter det andra. Att ha två tankar i huvudet samtidigt. Kan en ond människa visa kärlek?  Kan en prövning få en människa att växa?

Kan himlen och helvetet vara samma plats? Kan du ha ont, psykiskt eller själsligt när allt i livet är bra? Kan en slöja dölja ett leende?

Hur tolkar ni texten?
    Min tolkning utan att fundera så värst mycket över det.

Allt som vi har att tillgå är upplevelser, blå himmel finns ingen annanstans, smärta finns ingen annanstans och finns därför på samma plats, i våra upplevelser. Gröna fält likaså och så vidare och Upplevelser kan flyta in i varandra just för att de är upplevelser, det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra. 

Känner inte igen texten.
    Eurydike skrev 2024-02-07 23:05:20 följande:
    Har för mig att vi hade russin i makaronerna också, men det gjorde inte smaken bättre 🤔 Kul att du tycker det ser riktigt vackert ut! Tack, höll jag på att säga, men det är ju knappast min förtjänst att naturen är så vacker där 😅

Min rädsla för vårtbitare utvecklades i tre steg. Första gången jag såg en var i mitt sovrum när jag var liten. Jag blev rädd och ropade på mamma och frågade vad det var på lampan. Hon påstod att det bara var lampskärmen, men jag menade ju liksom det stora, läskiga monstret som satt PÅ lampskärmen 😱 Andra steget var när vi hade byggt en utomhusgrill och en vårtbitare hoppade rakt in i elden och brann upp. Det var tragiskt att se, men också ett skrämmande bevis på att det inte finns några gränser för vad de kan ta sig till. Hoppar man rakt in i en eld så har man inga spärrar, så kändes det i alla fall. Tredje steget var när jag vandrade fram över min vackra äng som i en midsommardröm. Allt var frid och fröjd och jag hade inte ett enda bekymmer i världen. Och då, när jag hade sänkt garden för en sekund, hoppade en vårtbitare rakt upp i ansiktet på mig 🦗

Det låter otäckt det med olycksincidenten och substanserna! Då antar jag att du är försiktig med att lämna drinkar obevakade ute på krogen och liknande saker? Jag hade en bekant som var rädd för att bli förgiftat. Hon vågade nästan inte ens lämna en fikakorg på stranden för att gå och bada. Okontrollerade ljud på oväntade tider och platser känns som en logisk men ovanlig rädsla. Det handlar säkert om någon slags kontrollbehov och att det är obehagligt att bli överrumplad.
    Haha, nä det låter inte precis bättre med russin med makaroner heller! Det är rogivande och fascinerande med vacker natur.

Nå men då förstår jag! Sammantaget blir det ju en helhetsbild som du förklarade helt bra. Det där med elden är svårt att ge en förklaring till, för egen del alltså. Kan nog erkänna att jag kanske även skulle ha svårt att skilja syrsor, gräshoppor och vårtbitare från varandra. Åtminstone så här spontant.

Då jag var yngre fick jag i mig ganska många svampar som tydligen kan användas som drog. Det hände väldigt mycket på ganska kort tid. Det gick ju över. Jag är ju inte på uteställen alls speciellt ofta och ser väl ingen anledning till varför någon främmande skulle vilja mig illa så där, men jag tror mig kunna förstå rädslan. 

Ljud som åstadkoms av människor på tider och platser då det inte ska vara några ljud, som man själv tänker att det inte ska vara alltså, är inte riktigt förklarligt för egen del varför det kan framkalla rädsla, oro och spänningar. Gamla instinkter, men varför vet jag inte riktigt. Kanske att vad som helst kan hända. Fast här är lugnt som väl är.
    FredrikLiksom skrev 2024-02-08 17:18:02 följande:
    Eurydike skrev 2024-02-07 23:12:36 följande:
    Jag känner igen låten men minns inte vad den heter 🤔 Annars är jag nog inne på samma spår som ni. Att det handlar om medvetandet och upplevelsers förmåga att vara antingen eller, eller både och samtidigt. Att ytterligheter ligger nära varandra, himmel och helvete, och att upplevelser är subjektiva och existerar i medvetandet.

Tack för kloka ord bägge 2. Jag blir nästan knäpp att tänka på det. Men det är en fin låt. Som får en att se nyanser av livet här på planeten.
    Ja, det är intressanta frågor, vad som finns i medvetandet och vad och om det finns något utöver det. 

Tränat lite i dag, vi får se hur det går.
    FredrikLiksom skrev 2024-02-08 21:31:02 följande:
    Tränat på medvetande eller tränat rent fysiskt?
    Rent fysiskt! I form av styrketräning. Två tunga övningar och en tilläggsövning.
    Eurydike skrev 2024-02-11 21:17:24 följande:
    Nej, den kombinationen testar jag inte igen! Då berodde det på att det var all mat vi hade för stunden, så vi gav det ett försök 😅

Jag tror det där med elden var ett resultat av vårtbitarens anatomi. De kan hoppa så rysligt högt och långt så den hann nog tyvärr inte uppfatta faran innan den hamnade i elden. Det var omöjligt att hinna rädda den. Vårtbitare är så himla stora jämfört med de andra. Bönsyrsor är ännu större och dem har jag faktiskt svårt att se ens på bild.

Oj! Det låter farligt att få i sig svamp på det viset. Nu vet jag ju inte hur det gick till, men svampar som ser väldigt oansenliga ut kan vara väldigt farliga. Vilken tur att det gick över!

Ja, det låter lite liknande min rädsla för vårtbitare. Att vad som helst kan hända 😬 Men vilken tur att det är lugnt där du är!
    Ibland får man ta vad man har! Det verkar nog fullt rimligt, men ändå att den hoppade mot värmekällan. Just det, bönsyrsor är väl de med ett ganska stort huvud som de kan röra hit och dit.

Vi var inte så gamla, jag och en kompis och plockade svamp och vi tänkte äta någon ovanlig svamp och råkade förväxla en sort med en annan. Fysiskt blev det bara illamående som gick över efter uppkastning, psykiskt hände väldigt mycket under några intensiva timmar, men det gick också över. 

Ja, det är en tanke som jag har haft ibland, att uttrycken rädslor tar kanske grundar sig i något liknande, antingen medvetet eller undermedvetet. Men jag har ingen aning om huruvida det faktiskt är så.

Det var inga dåliga armmuskler hon i videon hade! Har inte riktigt tränat med maskiner.
    Eurydike skrev 2024-02-12 19:24:08 följande:

På tal om insekter så hittade jag den här lustiga lilla rackaren när jag googlade häromdagen 🐛🐑😅

">

Fascinerande! Söta med  då de filmades nära åtminstone.

Jag hittade en video. Översatt: Har du någonsin funderat på hur det skulle vara att vara ihop med en finlandssvensk? Fundera inte mer, skaffa en jättekiva-kudde. Jättekiva är en finlandssvensk övningspojkvän i vars famn livet är jättekiva. Då du trycker den på magen börjar den att tala äkta finlandssvenska. Skaffa en du också! 

Kiva betyder roligt, trevligt och sådant positivt. 

Eurydike skrev 2024-02-15 02:27:41 följande:
    Ja, och misstänkt lika Fåret Shaun! 😂

Spännande och udda reklam. Jag har aldrig funderat på just det (förrän nu) så den väcker ju uppenbarligen rätt tankar 😅 En jättekiva-kudde kanske vore något, nu när de lägger fram det så fint 🥹 Huvud är inte viktigt, ben är inte viktiga. Det enda som räknas är en famn där livet är jättekiva 🤩 Att den börjar tala äkta finlandssvenska om man trycker den på magen är prickarna över ö. Gotta have one! Som Mick Jagger sägs ha sagt om plastcykeln Itera 🕺🚲

Skulle du vilja ha en? 😃
    Haha, ja faktiskt likt!

Ja, vet inte riktigt vem som kommit på den. Precis, fin reflektion av dig där! Nä jag har redan en gång varit ihop med en kille eller man som talade finlandssvenska, så jag har redan fått lite övning den vägen. En som inte talade det också. Fast jag är dålig på förhållanden. Söker man på boyfriend pillow finns det en hel del dock, visste inte om det innan.
    Eurydike skrev 2024-02-15 02:34:28 följande:

Här är Evighetsmaskinen aka Itera! 🚴?♂️ Så, nu lovar jag att sluta posta konstiga klipp, i alla fall för en liten stund 😅

">

Haha, vilken dålig cykel! Fast helt intressant nog, jag hade ingen aning om det här innan. Jag åtminstone kan uppskatta sådant, en parentes i cykelindustrins historia, som skulle bli något alldeles extra, och som inte blev det och fick ett värde genom det och att bli ett samlarobjekt istället. Lådcyklar är fina annars med.
    ...
    Jag kanske ska börja studera. Kanske flytta. Föräldrarna flyttat isär. Det har definitivt blivit ljusare dagar också, speciellt om eftermiddagarna.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!