Här samlas alla nattugglor!
Ligger i soffan med mat-koma! Jag lagade Havsabborre med ris (och en jäkla god sås på en buljong av vin, citron, purjolök, dillstjälkar, ingefära och en Thailändsk chilipasta)! Glassen fick vara kvar i frysen...
Ligger i soffan med mat-koma! Jag lagade Havsabborre med ris (och en jäkla god sås på en buljong av vin, citron, purjolök, dillstjälkar, ingefära och en Thailändsk chilipasta)! Glassen fick vara kvar i frysen...
Hej Fredrik! Här mås det helt ok! Själv?
Hej hej alla!
Det finns mycket kantareller nu in case you have forgot. Just sayin.
Ha en fin dag.
Man blir nog aldrig för gammal för att vara om saker för första gången! Idag fick jag en rejäl överraskning! Just nu har vi vår 2:a värmesmocka för sommaren. Igår var det +45C i San Fernando och dagen före och idag har tempen varit över +40. Just nu, 19:00 är det fortfarande +39C.
Anyway, var tvungen att ta mig de 250m till affären nu på eftermiddagen och blev givetvis dyngsvettig! Men vi har ju stor fin pool i huset så efter att ha dumpat varorna så drog jag på mig badbrallorna och tog hissen ned till poolområdet. Släppte handduk och nycklar på en solstol och slängde mig i det klarblå vattnet. Någon svalka var det inte tal om, poolen är jättestor men vattnet var vääääldigt varmt. Badkarsvarmt!!
När jag tagit mig upp ur vattnet så konstaterade jag att alla som var i poolområdet tittade på mig med förväntansfulla och småleende ögon. Jag konstaterade samtidigt att jag var ensam i poolen...förstås! Vid badtrappan hängde en termometer och jag lyfte upp den och läste av....+38,3C ! Så varmt i vattnet har jag bara haft i badkaret och i en bubbelpool på Island, aldrig i en 50m bassäng. En riktig chock var det hursom...
Äntligen hände något med strängen som inspirerar....inloggningarna blev färre och färre för min del liksom antalet inlägg i den enda strängen jag följt med intresse på sajten. Men ett mess från Eurydike och Fredriks uppmaning att börja delta igen fick igång både strängen och min hjärna! Tack!
Fredrik skrev:
Jag vet inte vad rastlösheten kommer ifrån. Jag vet inte heller om jag har en grundtrygghet. Jag är trygg i mig själv, att jag reder mig bäst själv utan hjälp. Men det tyder väl mer på att grundtryggheten saknas antar jag. Även om jag tycker mig ha gagnats av att vara så självgående.
Min mor tyckte att jag var både rotlös och rastlös, jag reste både i jobbet och på semestrarna. Bytte jobb och bostad (och land) när jag kände för det. Men grundtrygghet och hemma behöver inte nödvändigtvis vara en fast punkt eller plats. Min trygghet kommer också inifrån, antagligen har vi inte så djupa rötter utan klarar och tycker om förändringar du och jag Fredrik! Jag har sällan behövt speciell motivation att göra saker, jag är villig att lära och ständigt nyfiken. Där finns min drivkraft!
fultextad användarhandbok skrev:
Vad tror du om att förenkla livet, tills du finner en väldigt grundläggande nivå, enkel och hanterbar? Det har fungerat för egen del flera gånger, ner till det primitiva och basala. Då känns så mycket så tillfredsställande.
Om du menar rent fysiskt så har folk pratat om sånt ända sedan jag var barn. Trots att människans levnadsvillkor och vanor förändrats dramatiskt de senaste 30 åren (1994 skickades det första officiella SMS:et, smaka på den!). På 80-talet kallades det Den gröna vågen och byggde på att man skulle lämna miljonprogramshusen och återgå till naturen! Jag förstår tanken fullständigt, det lustiga är att människan hela tiden strävat efter att förbättra (förenkla?) sina levnadsvillkor. Att lämna stugan i skogen för el, kranvatten och kylskåp. Jag tror att vi har det där basala inbyggt nånstans i reptilhjärnorna. Fiska, plocka bär och svamp, jaga, laga mat över öppen eld osv. Skillnaden är att förr var det 100% nödvändigt för överlevnaden, nu är det främst rekreativa anledningar eller enbart behov av att tillfälligt trycka på reset-knappen i livet.
Kul att höra från dig igen Stooler. Jag har Förstått att du är en människa som kastar sig ut i verkligheten. Jag fattar också att din bekvämlighetzon är betydligt större än min men vi jobbar ju med vad vi har! Den där viljan och lära känner jag igen mig i väldigt mycket.
Förutom att lära sig rent yrkesmässigt så plöjer jag dokumentärer, faktaböcker och biografier. Men bäst är såklart att göra det rent fysiskt. Som din semesterresa!
Jag tror naturen är viktigt för vårt välmående. Och den är som du säger en plats för rekreation nu för tiden. Men jag tror faktiskt det är för lite. Det märker åtminstone Jag när jag skär ned på min tid i naturen.
Man kan säga, grovt förenklat, att jag jobbar inom industrin, med försäljning.
Här på GC är det nog ingen som funderar på varken Halloween eller jul! Svenska övervintrarna har börjat droppa in så sakteliga och alla som kommer verkar jätteglada över värmen härnere. Men vi som bor här börjar tröttna rejält på högsommarens grepp om vädret. Snart 2 veckor med +30 eller mer dygnet runt. Sömnen blir avbruten flera gånger under natten trots att fläkten går på högvarv hela nätterna. Dessutom har Kaliman (Sand och damm från Sahara) blåst in över öarna under hela 4 dagar. Går knappt att gå ut när det händer på hösten.
Men nu har de sagt att riktiga hösten kommer på Måndag och temperaturen blir runt +25 dagtid och strax under +20 nattetid. Det brukar hålla i sig till Mars/April med små variationer. Jag är förresten ingen vän av traditionella högtider alls egentligen, men jag gillar svensk julmat och det mesta går att få tag på här när det är dags. Kompisar hade med sig 600 knäckformar till mig och jag har hittat sirap i butikerna här så jag vet på förhand att julen är räddad. Hade önskat att jag haft lakritspulver, då hade jag även kunnat koka svarta Halloween-knäck i de orangefärgade formarna....