Viktiga köp och onödiga köp för nybliven mamma?
Vad bör stå på priolistan att inhandla innan barnet är fött?
Vad handla ni innan barnet föddes?
Vilket var ditt mest onödiga köp som du gjorde innan?
Vad bör stå på priolistan att inhandla innan barnet är fött?
Vad handla ni innan barnet föddes?
Vilket var ditt mest onödiga köp som du gjorde innan?
Mest onödiga blev nog en ganska dyr bröstpump.
Man kan inte direkt testa innan (jag gjorde i alla fall inte det) så det visade sig dels att den inte funkade så bra för mig. Jag fick låna en elektrisk från BB senare som fick ut mjölk men hemma-pump? Nä.
Och dels så fick jag sluta amma efter 5-6v med första barnet så det var inte värt.
Med den bebisen så var också en sjal för 600kr total waste för han vägrade.
Den hade jag dock nytta av när barn nr 2 kom. Då hade den varit utlånad till min syster och sen tillbaka hos mig och han gillade den! Men fick jag barn idag så hade jag försökt få testa tex. sjal och babybjörn hemma hos någon god vän. Eller låna om det var möjligt. INNAN jag gick och köpte dyra grejer.
Barnvagn behöver inte kosta mycket, vi köpte ny till första och begagnad till andra, samma modell. Emmaljunga. Skön vagn med bra gung och perfekt till mig som älskade att vara ute och gå mycket på dagarna.
Amningskudde har varit skönt att ha, för att få upp bebisen nära. Babysitter var grymt med yngsta barnet, den frigjorde mycket tid när han kunde sitta där och följa vad vi gjorde. Babynest sydde jag själv. Det var verkligen inget måste men smidigt att kunna flytta runt bebisen vid behov när han sov. Om jag satt i soffan med honom i nestet bredvid tex och märkte att han sov som en stock så kunde jag bära in honom till sovrummet så att jag också kunde sova gott några timmar.
Hygienprylar till en själv och barnet, barnvagn och babyskydd har nog varit viktigast. Sen att man testar och lånar innan man köper sånt som kan visa sig totalt onödigt.
Vi köpte parasoll som extrautrustning till barnvagnen - totalt bortkastade pengar.
Babyskydd om ni ska åka bil, något att ?transportera? bebisen i när ni ska ut och gå eller så t.ex vagn, bärsele eller bärsjal, blöjor, våtservetter, lite kläder, nån filt. Flaskor och ersättning om ni ska flaskmata. Tänka litegrann kring vart bebisen ska sova. Sånt kan ju vara bra att ha färdigt när barnet kommer. I övrigt finns det få saker som inte går utmärkt att införskaffa efter att barnet fötts.
Mitt äldsta barn avskydde att ligga i barnvagn och skrek som en stucken gris där i, vägrade både spjälsäng och babynest, tog inte napp (gjorde för övrigt inte andra barnet heller), skötbordet använde jag bara ett par månader i början och inte alls till andra barnet för det kändes smidigare och säkrare att bara byta på t.ex golvet. Så allt det var egentligen onödiga köp för min del. Mina barn kunde inte ha storlek 50 alls, inte ens på bb, så som tur var hade jag knappt köpt något i den storleken.
Det är väldigt individuellt vad man behöver beroende på både er föräldrars behov och vad som godtas av barnet så därför tycker jag det bästa är att vänta med så många inköp som möjligt tills barnet är här och man kan känna efter lite kring vad som faktiskt behövs, vilka storlekar kläder barnet behöver, vad barnet verkar gilla och inte etc.
Det finns små gummitutor man sätter på bröstvårtorna vid amning, finns på apoteket. Jag hade aldrig överlevt utan dem!! Och ändå gjorde det så sjukt ont ett tag.
Babysitter, sån där vaggande stol, var bra att ha men inget måste första tiden.
Babyskydd till bilen, barnvagn och spjälsäng.
Det beror väl lite delvis på vilken säsong barnets föds, men om man struntar i saker som overaller eller solhatt så är det här vad jag har fixat innan förlossningen:
-Några uppsättningar med baskläder: body, byxor, strumpor och ett par tunna bomullshjälmar. Föds bebisen inte mitt i sommaren behövs tjockare mössa. Har ni inte egen tvättmaskin så behövs det fler uppsättningar kläder.
-En mjuk filt eller två. Nyfödda gillar att ligga omvirade.
-Babyskydd(om ni behöver transportera er med bil).
-Liggvagn
-Liten nappflaska (steriliserad och klar) och tetrapack med tillägg. Skönt att ha utifall att och ingen stor summa pengar i sjön även om amningen går som på räls.
-Ett paket blöjor i minsta storleken plus tvättlappar eller våtservetter
-Skötbord eller motsvarande.
-Nagelsax eller -klippare.
-Babysitter som man kan fälla ned ryggen på helt så att bebisen kan ligga. Skönt att ha även för en nyfödd om man inte vill lägga ifrån sig bebisen på golvet eller dra omkring liggvagnen inomhus.
-Bebisens sovplats ordnad.
Totalt onödigt för oss var det svindyra bärselen jag köpte till första barnet. Inget av våra barn har gillat att vara i selen. Men sådant är svårt att veta på förhand.
Jag köpte faktiskt inga onödiga prylar utan är riktigt nöjd med allt. Vad man behöver innan barnet fötts tänker jag är högst individuellt men jag kan lista dom saker som kommit till mest användning och sådant jag skulle rekommendera alla nyblivna föräldrar; barnvagn, najell babycarrier, babybjörn babysitter, babybrezza, spjälsäng, babygym, gallerfilt och muslinfilt, skötbord på tvättmaskinen, stor pedalhink till blöjor från ikea (rymmer 75-liters säck), valpmattor som skötunderlägg både på skötbordet och i skötväskan, otribaby koksaltpipetter, örontermometer, icas nappflaskor och tapo övervakningskamera.
Blöjor, kläder och sovplats är ju måsten. Utöver det köpte vi vagn (retro), babyskydd till bilen och amningsbh. Resten kan man köpa senare. Vi hade redan en babykorg och lakan sydde jag själv. En oanad sak vi behövde på en gång med första barnet var en kam. Han föddes nämligen med ett långt och kraftigt hår. Även nagelklippare var bra för jag fick inte till det där med sax.
Myggnät, regnöverkast litet paraply till vagnen, take away mugghållare, kläder för rätt säsong och köpte lite större storlekar successivt.
Hade bara napp i nödfall användes inte.
Blöjor till max kolla upp efter blöjkuponger även om det låter töntigt så är det bra grej. Blöjor är såååå dyrt.
En bra vagn och kunna lägga saker i under vagnen, matkassar etc.
Underlag för byta blöjor i vagnen eller annanstans.
Onödigt kommer inte jag på just nu.
En bra barnvagn som klarar vintern. Bra däck.
Köp inte på dig för mycket innan barnet är fött. Du kommer märka vilka behov och saker du behöver med tiden när du fått barn, men babyskydd och en spjälsäng/bedside crib skulle jag säga är bra att ha köpt innan iaf
En bra barnvagn som klarar vintern. Bra däck.
Jag köpte inte så mycket innan, för jag visste inte riktigt vad som skulle behövas. Men babysitter var en livräddare för mig, ungen älskade den. Skötbord hade vi inget och klarade oss bra utan, köpte en uppblåsbar skötbädd och la på golvet eller sängen. Har man katter skulle jag dock rekommendera en som inte är uppblåsbar... Haha.
Onödiga saker var spjälsängskudde, den tog vi bort direkt. Bröstpump funkade inte, förutom en sådan med 2 "rör" man drar isär, den billigaste. Den var den enda jag fick ut något med.
Bröstvårte"pads" var värdelöst, det bara kliade något fruktansvärt och det läckte ändå.
Det är högst individuellt vad som är nödvändigt och inte. Våra barn har använt både vagn och spjälsäng från start. Båda avskydde däremot sjal. En gillade att hänga i sele, medan den andre försökte bryta sig ut så fort det var möjligt.
En väninna hade det tvärt om istället.
Vi har haft kräkbebisar och har ÄLSKAT ikeas små handdukar. De tjänar för övrigt som näsdukar när barnen är äldre och näsan är söndersnuten. Vi har också haft stor nytta av bäbisnestet.
Men en sak var faktiskt riktigt bra. Det var att använda en glasfil istället för sax till barnets naglar!