Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 20:35:52 följande:
Men alltså, själva definitionen av "möhippa" och "svensexa", är ju att brudens väninnor respektive brudgummens vänner, firar av sin väninna/vän under en av hennes/hans sista kvällar som en fri människa...
Har inte bruden några väninnor eller bruden några vänner, så går ju inte det. Då är det ju som det är. Det hade varit bättre om ni hade pratat om detta långt tidigare, och att din kille inte hade haft någon svensexa heller, utan ni hade hållit ert bröllop mycket diskret, kanske bara ni två och två vittnen och prästen. Så att det inte blev så pinsamt tydligt att du saknar vänner. Om man ska gifta sig med någon, så måste man kunna prata om sådant!
Egentligen tycker jag att dessa traditioner är fåniga överhuvudtaget i dagens samhälle, om de inte stämmer med verkliga förhållanden. D.v.s. att bruden och brudgummen inte har bott ihop, inte har haft sex, och vigseln innebär en enormt stor omvälvning av deras liv, där de över en natt måste säga adjö till ungdomen, starta ett nytt gemesamt liv och hushållsgemenskap, och snart bli föräldrar till den nya generationen.
Jo det vet jag också att det är..
Han vet att jag inte har många vänner här och vi pratade om detta med svensexa och möhippa innan och ändå sa han till sina vänner att om de skulle göra någon svensexa för honom så var hans önskemål si och då men inget om mig och ändå visste han att chansen var minimal för min del. Nej egentligen skulle han sagt nej till det då det var mer på tal hos hans vänner än mina..
På ett sätt ja, det håller jag med om.. och jag önskade så att det inte blev något för honom heller.. eller att de hade gjort något för oss båda isf..