Inlägg från: Anonym (Ulla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulla)

Känner mig ledsen för det som har hänt dem senaste dagarna

Bortsett från politiken som är en helt egen diskussion.
    Så är det SORGLIGT att vi har människor i det här landet som tar sig friheten att anfalla polisen. En av de tydligaste utposterna av det trygghetssystem som det här landet har, våra poliser. Och räddningstjänsten generellt. Vem tycker själv att hen har rätt att anfalla dem? Kasta sten? Skrika? Förstöra bilar? Samma personer har och kommer alltid att ha full rätt att få stöd om det nästa gång är deras pappa som får ett hjärtstopp eller deras mamma som råkar köra torrkok i köket så att brandkåren måste komma. Men med vetskap (hoppas jag) att den insatsen kan bli fördröjd pga man måste vänta in polis innan man vågar köra in i ett område. Kom sen inte och klaga om det blir så. Och förstå att det kan drabba grannar i ditt hus som inte har ett skit med stenkastning att göra.

Det är tyvärr så att vi i Sverige har en väldigt starkt tillit. Till varandra och till de skyddsnät som det offentliga byggt upp. Vårt system är uppbyggt till tillit snarare än kontroll. Vi behöver inte ha chefen hängande över axeln, vi vet vad som är målet ändå. Vi litar på att folk gör som dom säger och säger det som är sant. Vi har allemansrätt. Vi ger trygghet och möjligheter för alla i tex. form av subventionerad barnomsorg så att alla ska kunna arbeta eller studera. Och detta vill vissa förstöra. 

Här har vi en person som man också kan och får tycka vad man vill om men han har sökt tillstånd och givits detta. Till vissa platser kom han inte ens om jag förstått saken rätt. ÄNDÅ tog stora grupper av människor "tillfället i akt" att skrika, förstöra och utöva våld mot poliser. Jag förstår att man kan känna sig kränkt när någon säger att hen ska elda upp en helig skrift. Men det är inte en anledning till att  anfalla polisen. Utan ta då den kränktheten och stå ännu stadigare för det du tror på utan våld. För nu är det så i vårt land att man har en grundlagsskyddad rättighet att uttrycka sina åsikter och passar inte det så.....

• Anonym (Ulla)
    Anonym (Jgt) skrev 2022-04-22 17:19:52 följande:

Ogillar man den svenska lagstiftningen som värnar om rättigheten att uttrycka sin åsikt kan man ju demonstrera mot detta genom att elda upp den svenska lagboken istället för att bli våldsam. Samtidigt är det konstigt att de väljer att bo i ett land som Sverige om de nu ogillar vår lagstiftning så mycket som de gör. Jag trodde att de kom till Sverige för att de gillar fred och frihet bättre än krig och lagar som baseras på religion.

Eller hur. Man kan som alla vet inte både käka kakan och ha den kvar. 
Svar på tråden Känner mig ledsen för det som har hänt dem senaste dagarna