Sambo utan barn
Tar man sambo och underhåll så hänger det inte ihop, man följer oftast inkomsten och kapitalvinst hos den som är underhållsskyldig.
Man kan ta så enkelt som att jag råkade göra deklaration som företagare att inkomsten blev låg, då gick försäkringskassan in och betalade upp, dvs jag betalar via FK och inte till mitt ex, jag ringde FK direkt, fråga hur dom räknat? jag fråga om jag blir betalningskyldig på beloppet dom täcker upp? nej! dom förklara hur det fungerar, jag fråga om mitt ex kan se detta? hon kommer bli sjövild av ilska? nej hon ser ingenting, skönt då nämner jag inget till henne så det inte uppstår någon konflikt om umgänget. Ex får inget veta, och jag har inte nämnt detta åt henne.
Det samma hände när jag tog ett jobb i Norge, var där några månader, den inkomsten kom inte heller upp, även fast FK tog kontakt med Nav i Norge, tror Nav skicka dom till skateetaten men den nåde aldrig Sverige, FK räknade då bara på den Svenska inkomsten och fylld på igen, man blir inte heller återbetalnings skyldig om inkomsten är för låg för underhåll.
Ut över detta tog jag ledigt ett år byggde mitt egna hus, givetvis så fick jag ingen inkomst det året och betalade ingenting, FK fyllde på och betala fullt, mitt ex vet inget om detta, nu är det år mellan händelserna första för 8 år sedan, andra för 5 år sedan sistan var två år sedan.
Att jag har sambo har FK aldrig brytt sig om, samt dom har aldrig under dessa 12 åren ens frågat vad jag har för månadskostnad, boende osv, inte ens när jag gick igenom allt med FK, då den för 8 år sedan och den Norska inkomsten dom aldrig nådde.