Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar

Det är snibbar (knytsnibbar) till blöjor. Användes flera gånger och tvättades, användes till de gick sönder. I den lägger man en rak blöja och så knyter man i sidorna. 

• Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:07:51 följande:

Aha, förstår, aldrig hört tals om något sådant.
    När användes det sådana blöjor eller används det fortfarande
    Finns det något värde eller nytta i dessa eller är det containern som gäller för dem?

Nu sitter ju allt ihop. Snibbarna (plasten) fanns  i miljarder så de är inte värda något. Själva blöjtypen finns kvar men numera som inlägg i vuxenblöjor. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-04-19 20:14:45 följande:
    Nu sitter ju allt ihop. Snibbarna (plasten) fanns  i miljarder så de är inte värda något. Själva blöjtypen finns kvar men numera som inlägg i vuxenblöjor. 

• Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:49:41 följande:
    Varför låter man vuxna och dementa ha så gamla blöjor och det finns nyare bättre varianter.
    Det går de inte. Nu används tejpblöjor eller byxblöja på vuxna, precis som barnens blöjor nu men större. Raka blöjor finns kvar som extra inlägg. 
  • Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:25:54 följande:

aha, intressant, kanske ska spara några av nostalgiska själ då. Antagligen har väl jag haft dessa snabbar gissar jag :)
    Om nu inte sambon redan slängt dem 

Har inte hittat något som liknar blöjor dock ännu men kanske ligger någonstans, osäker på hur de ska se ut..

Används de till vuxna alltså eller förstod jag fel Guldnovan..

Nej det där var till barn. Hur en vuxenblöja såg ut på 1970-talet vet jag inte. 
    Jag menar, nu finns raka blöjor (ser lika ut) som man lägger som extra inlägg i vuxenblöjor. 

Vuxenblöja idag är exakt samma som till barn idag. Pull ons (byxblöja) eller med tejp/kardborre i sidorna. 
  • Guldnovan
    Anonym (anonym) skrev 2022-04-22 20:49:33 följande:

Någon mer som kommer ihåg att ni bytt dessa blöjor.
    Jobade på förskola på 80 talet och minns dessa med fasa, massaknytande och tvättande men samtidigt blev barnen torra mycket tidigare än idag och kände när de kissade
    Kanske skulle förslå att de infördes igen för äldre barn då dagens blöjor är så bra att barnen inte märker de kissar på sig, eller vad tycker ni?

Minns att jag bytte på min lillasyster. Blev det blåknut fick man kasta den. 
Svar på tråden HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar