Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Ersättningsskyldig?

Spännande grannskap, en använder grannens tomt utan lov och den andre stjäl brädor! De kan stämma varandra. Böter för olovlig användning och ersättningsskyldighet för egenmäktigt förfarande, stöld eller vad det nu blir. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 14:44:26 följande:
    Möjligt, eller så visar det att han har ingen lust att jobba gratis åt dessa människor.
    Jobba gratis? Han har gjort sig skyldigt till egenmäktigt förfarande och undanhåller egendom från dess ägare. Eftersom han var i god tro, var det ingen stöld.

Som sagt så kan ju föräldrarna stämma grannen också för att de använt deras tomt utan lov. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 15:01:39 följande:
    Det är det som är poängen, vi vet inget om vad han är för människa eller hur han tänker, eller hur bra han tänker/ I den här historien finns ett utrymme för att han inte handlat i ond tro. Men han borde åtminstone kunna tala om vart brädorna är så grannarna kan hämta dem. Men likväl innebär det onödigt arbete för hans del som redan är utfört i så fall. Säger han inget så var det inte i onödan.
    Visst, han kan berätta var virket finns, så kan grannarna hämta det själva. De kan då höja sin fordran på sonen genom att lägga till resekostnader etc de fått pga honom. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 17:37:05 följande:
    Jag tycker det är mer rätt att de som medvetet gjorde fel får ta kostnaden.
    Jag tycker det är mest rätt att följa lagen, och enligt den har båda gjort fel så de kan stämma varandra för en härlig grannkänsla. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 18:01:34 följande:
    Men har sonen verkligen i lagens ögon gjort fel? Det finns ju utrymme för att han inte handlade i ond tro eller hade ett uppsåt till brott. Grannarna däremot visste om att de inte hade fått samtycke till att använda marken.
    Nej det verkar som om han handlade i god tro och inte hade någon uppsåt till brott. Men nu vet han om hur det ligger till och vägrar att berätta var virket finns. Han hindrar alltså grannarna från att få tillgång till sin egendom. Egenmäktigt förfarande.  
  • FuckGoggleAskMe

Nu börjar jag bli nyfiken på vem TS är, personen som olovligen använder grannens tomt eller den som stjäl virke. Undrar även vem som stämmer vem först, spänningen är olidlig! Tur att jag inte bor där. 

Svar på tråden Ersättningsskyldig?