Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
Man får se på vart i skalan de befinner sig.
Är de lågt ner på skakan så kan de stå i kö med andra.
Ju högre upp i skakan desto svårare är det för barnen att vänta. De förstår inte varför de måste stå i kö och många har svårt med tidsuppfattning och tålamod.
Många förstår inte att ADHD och Autism går på en skala och att alla är olika. Har pratat med en del som har Autism och de förstår inte heller att det finns en skala. De blir förolämpade när man tar upp saker som en del med Autism har svårt för.
Har man barn med svår ADHD och Autism så är det bästa att gå på nöjesfält under en låg säsong och vara där när de öppnar eller innan de stänger.
Många inom autism spektrumet har svårt med ljud.
De har även mycket svårare att sortera in alla olika intryck och det gör att hjärnan blir överarbetad och då kan en liten incident göra att de får ett utbrott och som i sin tur innebära att de skadar sig själva eller andra.
Art ta med ett barn med en svår eller tung diagnos under högsäsong med en massa folk är att be om problem.
Jag har ett syskon med svår Autism och blir tokig när folk tror att det bara finns en typ av Autism.
Man måste tänka på barnets bästa ich tänka
* Klarar mitt barn av att vara ute en hel dag med tusen intryck?
* Kan jag lugna barnet om det får ett utbrott och skaffar sig själv?
* Kan jag ge mina andra barn uppmärksamhet om vi åker till nöjesfältet eller går all uppmärksamhet till barnet med diagnos?
* Kan vi åka hem direkt om vi precis har kommit och hur påverkar det mitt resesällskap?
* Finns det mat som mitt barn kan äta? ( Många med Autism har en selektiv ätstörning och äter inte all mat. Många klarar inte av att maten blandas. Tänk att grönsaker blandas med varandra. En normalstörd kan plocka ut tex majsen och äta resten. En person med diagnos kan inte göra det och måste beställa in ny mat)
Det är många frågor som man måste reda ut unnan man bestämmer om man ska på nöjesfält eller inte.