Inlägg från: Anonym (Ulrika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (Ulrika)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-14 14:12:29 följande:

Jag håller med, det är fel mot barnen att gå gräddfil och att de är mer värda. Förr gick det bra för dem att står inkl som alla andra. 

Lite så. Man kan ju anpassa tiderna också när det är mycket folk och lite folk på nöjesfälten. Om det är en viktig sak i barnets liv så kan man ju fråga skolan om att få gå halvdag och gå en dag när många är lediga. Jag har varit på lekland med kompisars barn med grav ADHD precis när leklandet öppnat på morgonen, då har det inte varit några människor där alls i stort sätt så att man får ju göra det som funkar.

Sedan kan man 

1. Träna på att stå i kö
    2. Anpassa dag, tid, barnets förmågor för stunden också.

Ens förmågor kan ju påverkas av om man sovit och mår bra i största allmänhet. Om man väljer ha kortare tid på ett nöjesfält så kanske barnet orkar. Däremot om man försöker maxa en dag så kanske barnet inte orkar.
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (lågsäsong) skrev 2022-04-14 14:24:28 följande:

Man kan ju också som förälder i den situationen gå på nöjesfält när det är lågsäsong, sämre väder osv. Så slipper man köerna. 

Hemskt att känna att såhär får man ju varken tycka eller tänka högt. Men jag håller med. Jag har varit på Gröna Lund innan högsäsongen på sommaren? Jag har ju kunnat åka varv efter varv. Personalen har till och med låtit mig sitta kvar i attraktionen om jag velat?. Jag har ju inte ens behövt gå ut för det har inte varit någon kö. Så möjligheten finns ju om man nu vill. 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (M) skrev 2022-04-14 14:39:00 följande:

Så det är alltså fel med handikappanpassningar runtom i samhället. Eller gäller det bara vissa handikapp? 

En lösning kan ju vara att få betala för att slippa kön. Men allt som blir dyrare för en funktionshindrad brukar ju samhället gå in och betala. 

Vet inte hur jag ska se på detta ärligt talat. 

Fast man kan inte jämföra alla funktionsnedsättningar med varandra. Man får nog anpassa sig till sitt barn. Måste man gå på nöjesfält eller kan man göra någon annan aktivitet? 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Beror på vart i skalan) skrev 2022-04-14 14:43:16 följande:

Man får se på vart i skalan de befinner sig.
    Är de lågt ner på skakan så kan de stå i kö med andra.
    Ju högre upp i skakan desto svårare är det för barnen att vänta. De förstår inte varför de måste stå i kö och många har svårt med tidsuppfattning och tålamod.

Många förstår inte att ADHD och Autism går på en skala och att alla är olika. Har pratat med en del som har Autism och de förstår inte heller att det finns en skala. De blir förolämpade när man tar upp saker som en del med Autism har svårt för.

Har man barn med svår ADHD och Autism så är det bästa att gå på nöjesfält under en låg säsong och vara där när de öppnar eller innan de stänger.
    Många inom autism spektrumet har svårt med ljud.
    De har även mycket svårare att sortera in alla olika intryck och det gör att hjärnan blir överarbetad och då kan en liten incident göra att de får ett utbrott och som i sin tur innebära att de skadar sig själva eller andra.

Art ta med ett barn med en svår eller tung diagnos under högsäsong med en massa folk är att be om problem.
    Jag har ett syskon med svår Autism och blir tokig när folk tror att det bara finns en typ av Autism. 

Man måste tänka på barnets bästa ich tänka
    * Klarar mitt barn av att vara ute en hel dag med tusen intryck?
    * Kan jag lugna barnet om det får ett utbrott och skaffar sig själv?
    * Kan jag ge mina andra barn uppmärksamhet om vi åker till nöjesfältet eller går all uppmärksamhet till barnet med diagnos?
    * Kan vi åka hem direkt om vi precis har kommit och hur påverkar det mitt resesällskap?
    * Finns det mat som mitt barn kan äta? ( Många med Autism har en selektiv ätstörning och äter inte all mat. Många klarar inte av att maten blandas. Tänk att grönsaker blandas med varandra. En normalstörd kan plocka ut tex majsen och äta resten. En person med diagnos kan inte göra det och måste beställa in ny mat)

Det är många frågor som man måste reda ut unnan man bestämmer om man ska på nöjesfält eller inte.

Såhär tänker jag oxo. Jag skulle ju hellre välja att göra en annan aktivitet där det inte är pressat med folk eller typ att man går en timme en lugn dag. Vissa barn slutar ju vid klockan 1 när dom går i lågstadiet. Då kan man ju gå med barnet under lågsäsong om barnet orkar det vill säga. Men det finns bättre aktiviteter om man är intrycktskänslig. Höghöjdsbanor kan ju vara jätteroliga. Fina naturmiljöer som kan lugna och inte massor av människor men ändå en rolig aktivitet 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (M) skrev 2022-04-14 15:05:01 följande:
    Som jag förstått det så har man diverse anpassningar och hjälpmedel i samhället för att funktionshindrade så mycket som möjligt ska kunna göra samma saker som alla andra. Sen är det en annan sak att så länge det saknas så kanske man inte utsätter barnet för dåliga situationer.

Är det inte en dålig plats att åka till ett ställe proppfullt med människor och  hög ljudvolym? 

Ska vi ha NPF anpassade tunnelbanor och spårvagnar också? För kollektivtrafiken kan vara ett Helvete för personer som inte klarar intryck m.m

Det skulle ju vara bra med vagnar där man kan sitta in stort sätt själv. det är ju ett vardagsproblem 

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (Förtur är fel) skrev 2022-04-15 00:41:23 följande:
    Troligen för att hon är en  npfmorsa som totalt fallert i sitt eget arbete och ständigt förlitat sig på att samhället ska rätta in sig efter hennes barn då hon i sin oförmåga inte klarat det själv. Den typen av föräldrar äcklar mig på samma sätt hon hon tycks äcklad av andra. Förskjuta sitt ansvar som förälder över på samhället och kräva anpassning av andra.. sorgligt, tragiskt och rent av patetiskt ..

Det där är väl ändå att gå för långt. 

Många föräldrar som har barn med NPF har ofta själva en NPF diagnos. Det betyder att dom själva har en nedsättning och har kravet på sig att uppfostra ett barn eller flera med olika funktionsnedsättningar.

Det kan vara tufft. Jag vill inte klanka ner på det här barnen eller familjerna. 

Däremot kanske man behöver göra andra aktiviteter och prioritera annorlunda. Det finns massor av saker man kan göra. Det finns andra saker som kan vara betydligt lättare att göra. 

För sin och sin egna familjs skull behöver man tänka på vad som faktiskt funkar för just sin unika familj.

• Anonym (Ulrika)
    DominantPoly skrev 2022-04-15 12:13:40 följande:

En stor del av de med adhd diagnoser är helt enkelt på grund av föräldrar som söndercurlat sina barn istället för att lära dem veta hut. Sen tycker de resten av samhället också ska curla dem och deras barn. Löjeväckande.

Du som är dominant? vad händer om någon vill bestämma över dig? 

Du är väl rätt van själv att få bestämma och bli uppassad på 

• Anonym (Ulrika)
    DominantPoly skrev 2022-04-15 12:37:09 följande:
    Det finns alltid folk som kommer bestämma över en i någon grad. Allt från politiker som lagstiftar, rättsskipningen, chefer, aktieägare, kunder, arrangörer eller vad det nu kan vara. Jag behöver inte gilla det men jag får anpassa mig eller leva med de negativa konsekvenserna av att inte följa vad andra tycker. Förstår man det inte så får man ta de negativa konsekvenserna och lära sig. Ju förr desto bättre.
    Fast jag syftar ju på i mellanmänskliga relationer nu. Det står ingen politiker och styr och ställer i mitt hem iaf. 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (C) skrev 2022-04-15 20:26:09 följande:

Som mamma till två barn med npf diagnoser tycker jag det är väldigt trist. Vi har använt oss av ledsagarintyg en gång på Liseberg och det var första gången som vi hade en trevlig upplevelse där. Mina barn kan vänta på sin tur men dom kan inte göra det stilla och det stör oftast andra människor mer än mig. 

Vi åker inte heller mer än vad vi skulle gjort annars men vi slapp massa onödiga konflikter. 

Vi träffade ett barn med diabetes som tackvare ledsagar intyget kunde gå på Liseberg, när de stod och köade som vanligt förr länge i värmen fick barnet ofta blodsockerfall och de blev tvungna att lämna kön. 

Mitt syskonbarn med svår utvecklingsstörning samt balanssvårigheter blir även han drabbad av att inte få gå in bakvägen. 

Vi sörjer, vi har så många andra svårigheter i vardagen som vi kämpar emot. Det var skönt att kunna ha kul på nöjesfält som alla andra familjer. 

Gå under lågsäsong eller boka tid via nätet? 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (och?) skrev 2023-07-20 21:00:36 följande:

Klart nöjesfälten ska göra så. Tycker det var en bra idé. 

Bara för att själva köandet är för mycket för ngn med autism eller ADHD betyder inte att karusellerna är det. Det är ett antagande du gör. Låt de avgöra de själv både barnen och barnens målsmän. 

Barn med del diagnoser som man inte ser det på kan få andra vuxna som barn provocerade, det kan bli så fel, både för andra och för dem själva. 

Blir ju ingen skillnad på köerna tillslut ju 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-21 04:12:03 följande:

Detta skulle inte ha varit något problem, om det inte hade fuskats med det. Ibland var det VÄLDIGT många som fick gå före, och det märktes oftast inget särskilt på de ungarna. Även hela tonårsgäng... Så tyvärr måste väl förturen upphöra.

Det är faktiskt rätt vanligt att personer med npf väljer kompisar och partner med liknande diagnoser. Så att tonårsgäng får gå före kan ju då handla om att alla de faktiskt har en diagnos. Och nej, det behöver inte vara någon större skillnad på dessa ungdomar. Personer med npf ser väldigt sällan ut som rymdvarelser utan som precis vem som helst 
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält