• Vito87

PGT

Ja. Jag hoppas på bättre resultat denna gång.

Första omgången: bemfola 300ie.  Då blev det 9 ägg, 6 mogna, 4 befruktade  och 2 blastocyster som kunde frysas dag 5.

Andra omgången:  bemfola 300 IE + 75 IE menopur.  6 ägg, 4 mogna, 4 befruktade.  Alla slutade dela sig dag 2.  Så ingen återföring.

Nu blir det endast menopur 400ie .   Vi får se hur det går.

• Vito87

Första protokollet med bara bemfola var typ "standard".  Som fungerar för många.
    Det fungerade bra för oss med. Tyvärr fäste inte den friska blastocysten.

Andra protokollet fick jag menopur också för de hoppades på fler mogna ägg. Det fungerade inte. Men läkaren trodde mer på otur än att medicinerna var orsaken. Ibland har man sämre cykler.  

Nu vill de att jag provar bara menopur. Det är visst praxis att byta medicin vid sista försöket.   De brukar göra så och hoppas att jag svarar bättre på endast menopur.    De frågade även vad jag själv tyckte/ville.   Men jag litar på att läkaren föreslår vad de tror är bäst.   De har ju ändå arbetat med detta länge.   Så jag hoppas de har rätt . Glad

• Vito87

Igår hade vi äggplock.
    Ultraljuden innan hade visat på 5 äggblåsor I rätt storlek. Och 2 små.
    På äggplocket fick de ut 5 ägg ur de 5 äggblåsorna.

Förra gången fick vi ut 6 ägg. Men inga av de befruktade äggen fortsatte delade sig efter dag 2.
     Så jag är rätt nervös och lite negativt inställd till den här omgången. Har väldigt låga förhoppningar.  Men försöker tänka att kanske kanske kanske går det att frysa något den här gången.

• Vito87

Efter en nervös vecka hemma så ringde reproduktionsmedicin.  2 blastocyster har kunnat biopseras och frysas.     Nu väntar 6-8 nya nervösa veckor.

Så 2 av 5 ägg som kunnat bli befruktade,  bipserade och frysta känns ändå som ett ganska bra resultat . 

• Vito87

Åh! Fantastiskt.    Hoppas ni får göra FET i december.

• Vito87

Vi fick bara höra att det finns en mycket lite risk för feldiagnostisering.  Typ mindre än  0,5%. Så man kan göra modekaksprov om man känner sig orolig. 
    (Skulle PGT fungera för oss skulle jag inte göra moderkaksprov. )

• Vito87

Nu har vi fått svar på biopsierna på våra två blastocyster. 
    Ena hade mutationen. Den andra kunde de inte få ett fullständigt svar på. Så nu ska de förska tina och göra en nya biopsi.   Vilket kommer ta ca 8 veckor.
    Så nu börjar ännu en period med att bara vänta.   Sen är det ju även så att när de ska tina/bipopsera och frysa på nytt så utsätts blastocysten för stor påfrestning, som det kanske inte ens kommer att överleva.   Så vi är inte jättepositiva.    För även om den överlever så är det 50% chans att den bär på mutationen....     Och är den frisk och överlever en ny biopsi kommer den vara känsligare och möjligheten att den fäster och bildar ett barn minskar drastiskt.

Men.  Vi har idag tagit kontakt med en privat klinik för att göra insemination eller IVF med donerade spermier. Och hoppas bli godkända för det. I januari har vi fått tid för ett första besök.

• Vito87

Vi har välsigt låga förhoppningar om vår sista blastocyst.  Men det känns bra att vara igång med plan b.    Det gjorde PGT lättare att gå igenom.

Grattis jimmiethejuice till graviditeten.  Så himla roligt!!!   Ni borde absolut få KUB även om ni gjort PGT.   

• Vito87

Jag är ganska säker på att det var 36 timmar före planerat äggplock.

• Vito87

Uppdatering kring vår PGT.
    Den blastocyst vi har kvar i frysen som hade ofullständigt svar är nu tinad, ombiopserad och fryst igen.
    Resultatet visar fortfarande ofullständigt svar. Men verkar visa mer på att den är frisk än har mutationen. Så nu ska vi ha möte med klinisk genetik nästa vecka för att få mer information.  Och om vi vill kan vi sätta in blastocysten med behöver göra moderkaksprov för att få ett fullständigt resultat sen.
    Så nu väntar ännu mer väntan.  Men det ska bli spännande att se vad de säger nästa vecka.  Hur stor chansen är att blastocysten är frisk. Vi får helt enkelt vänta en vecka till.

• Vito87

Så roligt att höra att allt såg bra ut på KUB.   Då ser säkert rutinultraljudet lika fint ut sen.

• Vito87

Nu har vi haft möte med klinisk genetik. Vårt sista embryo är med största sannolikhet friskt.  Så nu ska vi vänta på att reproduktionsmedicin hör av sig så att vi kan boka tid för FET.
    Då analysen inte är 100% säker så kommer vi behöva göra moderkaksprov eller fostervattensprov ifall det skulle bli en graviditet.

Och så får vi hoppas att embryot överlever ännu en tining....  eftersom det redan biopserats,  fryst, tinats, biopseras igen och frysts igen...     många om och men igen. Men vi har fått en sista liten chans så den tänker vi ta.
    Nu ska vi bara vänta igen. Som så ofta när man gör PGT.

Jag minns att jag tyckte vanlig IVF var påfrestande.  PGT är 100 gånger mer påfrestande.  Stressen över all tid man förlorar hela tiden är hemsk. (Iaf för mig som är 36 år...)

• Vito87

Jag gjorde en återföring av vårt sista embryo den 16 februari.  
    Onsdag 28 februari testade jag positivt med clearblue digital.  Men testet visade bara "gravid 1-2 veckor".   Jag testade igen 2 dagar senare.  Nu visar testet "gravid 2-3" veckor. Så det verkar gå åt rätt håll...
    Jag är lite glad, men mest rädd.   Det är allt för många gånger vi fått negativa besked under denna PGT-resa.  Så det är svårt att vara glad och positiv...   Jag är så rädd att det inte ska gå vägen.

• Vito87

Vi var på ultraljud 22 mars.   Tyvärr hade fostrets hjärta slutat slå, troligtvis dagen innan.  Vi var i vecka 7+5.  
    Det var ett uteblivet missfall.
    Så jag fick ta cytotec en vecka senare för att hjälpa kroppen stöta ut fostret.
    Ska på återbesök om 2 veckor för att se till att allt är ute.
    Detta känns väldigt tråkigt. Men det går inte att göra så mycket åt det.  Vi återhämtar oss och är lite extra tacksamma för det barn vi har. Så hon blir rejält bortskämd just nu.

Svar på tråden PGT