Vem är otrogen?

Va?
Jag har inte tagit åt mig. Inlägget är ju riktat mot dig. Någon som håller med mig och skrattar åt ditt självmål.
Du framstår som kraftigt snurrig och i faktiskt behov av vård. Det här blir riktigt olustigt.
Ok. Tack för klarsynt input.
Antar att det inte var du som skrev "Är du en fullblodsnarcissist eller värre en psykopat i dina beteenden mot kvinnor? " som första inlägg till någon?
Eller ägnar hela ditt första inlägg till mig med att prata person och måla upp någon nidbild?
Kan vi inte bara lägga dina självmål på hyllan ett tag?
Länk? Det är inte mycket bättre att dra siffror utan hänvisning.
Fast man måste ju ta vissa saker i beaktande när man läser studien. Man kan definitivt inte påstå att 97% är "trogna".
Vad är en sexuell aktivitet? Är det camsex? Sexchatt? IRL-sex?
Populationen är mellan 15 och 65 år. Vid 15 och ett par år efter det har man sällan riktiga förhållanden att vara otrogen i. Vid 55-65 kanske mindre driv?
Och, framförallt, är folk väldigt sällan helt ärliga med förehavanden som anses fel eller omoraliska.
Nej, inga frågetecken rätas ut genom att blanda frågeställningar. Att X% anser att det otrohet att prata om förhållandet med nära och kära definierar inte vad som menas med sexuell handling i en annan fråga.
Jag förklarar mycket enkelt och övergripande varför det är helt fel att slänga sig med att 97% är trogna. Att en mycket stor andel är singlar och därmed inte kan vara otrogna är exempelvis väldigt uppenbart. Även om man nu skulle vilja misstolka utfallet av någon märklig anledning.
Man vet att folk ljuger i anonyma enkäter/studier. Bland annat för att man ljuger för sig själv, för att man inte förlitar sig på att man är 100% anonym och fler anledningar. Om folk svarar i en studie för att lätta sina hjärtan är populationen utvald på felaktiga grunder och biased. Vilket är grunden till att alla enkäter på det här forumet är totalt missvisande, även om deltagarna tror att de är anonyma.
Det står uttryckligen så här: "Jag har haft en sexuell relation parallellt med min fasta relation som min fasta partner inte kände till / inte skulle tycka om" där de 3% du hänvisar till svarat ja. Som det stycket du citerar feltolkar((genom att bl.a. överföra det på befolkningen och inte populationens motsvarighet av befolkningen, d.v.s.15-65 som haft sex minst en gång) och du fultolkar.
Min fråga gällande just vad "sexuell relation" inbegriper i just den frågan.
Det har ingenting med frågan vad folk anser är otrohet göra i andra sammanhang. Så till vida man inte vill tolka det så och dessutom helt plötsligt ändra sin egen definition av vad som är otrohet.
Resten är trams som lämnas obesvarat.
Nej, det skulle jag inte. Skulle jag känna att jag ville knulla med andra skulle jag göra slut med min partner först. För då är det något i relationen som inte är bra.
Visst kan jag bli tänd på andra, jag är ju inte blind - men jag skulle inte agera på det. Jag brukar vända på det och tänka "skulle det vara ok för mig om han gjorde så". Är svaret nej = gör det inte, det är en dålig idé och det skulle såra personen.
Det är sexologer från RFSU som står för tolkningen av studiens resultat. De är alltså inte statistiker eller har ens grundkunskaper i ämnet. Det är även de som valt hur man presenterar det "lättsmält", men fel.
Här har man på goda grunder valt ut en population. I den korrade ingressen skriver då "Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen i den aktuella målgruppen." vilket är korrekt.
Men senare skriver man rätt och slätt befolkningen, vilket är fel. Då ska man alltså överföra resultatet från sexuellt aktiva 15-65 åringar till 0-15-åringar, oskulder och annat.
Du hänvisar till valpoll t.ex., då väljer man population bland röstberättigade och kallar utfallet för "väljarkåren" eller dylikt, inte befolkningen.
Tolkning av insamlad data är givetvis inte subjektivt, men det är viktigt att förstå hur och varför siffrorna finns där. Vilket jag gett flera exempel på.
Som du kan läsa i samma studie definierar människor vad som är "otrohet" väldigt olika. Då blir det väldigt förvillande att helt plötsligt göra ett homogent begrepp av det och slänga sig med. Eller ens enskilda företeelser eftersom kulturen är olika beroende på land, åldersgrupp och mycket annat. Tydliggörs ganska väl av att 32% av finnarna och 57% av svenskarna ser sexchat som otrohet, nära hälften alltså. Normen skiljer sig. Varför blir då frågan.