Vem är otrogen?

Är inte så intresserad av att vara otrogen själv, men går i gång på tanken att min partner skulle vara otrogen, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill veta det. Själva ovissheten kunde vara spännande, eller typ bara känna på sig eller få antydningar att något hänt. Men å andra sidan även att få höra historien efteråt skulle vara sjukt spännande, även om mysteriet då försvinner. Men då måste det vara en fräsch och attraktiv kvinna annars blir jag äcklad.
Iof ingen nyhet att otrogna människor gärna vill tro att alla är lika omoraliska som dem själva för att normalisera sitt agerande. Det ser man ju i var och varannan tråd om otrohet. Otrogna människor hävdar alltid att...
1) Alla är otrogna och de få som inte är det skulle vilja det och har bara inte haft chansen än...
2) Polyamori och otrohet hör ihop
3) Trohet och ärlighet är ett dumt påfund påhittat av kyrkan
4) Människans "natur" är att svika, ljuga och manipulera andra
5) Att gilla att svika, ljuga och manipulera är detsamma som "mognad" och att ogilla det är detsamma som omognad.
Osv, osv... etc...
Tänk om dessa människor kunde lägga lika mycket tid på att jobba med sig själva och bli bättre människor som de lägger på att hitta på ursäkter och bortförklaringar för sitt agerande