• mari123

Vad kostar era husdjur?

Jag har en innekatt som är åtta år.
    Första året var ju dyrt med kastrering och inköp av transport-bur, toalettlåda, matskålar, klotång och leksaker men med en snabb överslagsberäkning så beräknar jag att hon i dag kostar mig lite drygt 500:-/mån med försäkring och allt.
    Räcker till att skämma bort henne med "Dreamisar" varje dag också

• mari123
    Anonym (Rosa) skrev 2022-04-09 01:31:38 följande:

Guldnovan:   Jag arbetar på  försäkringsbolag, och det är rätt ovärt att försäkra smådjur.    Blir de sjuka så har det oftast gått så långt att de ändå är utom räddning.    De är bytesdjur, och döljer att de är sjuka/skadade. 
    När man upptäcker det är det i regel försent.
    En fin tanke att försäkra dem, men det kostar mer än vad det smakar.   

Usch så sorgligt det låter. De tiger och lider och vågar inte ens visa matte att de mår dåligt
  • mari123
    Tompa2022 skrev 2022-04-20 08:00:58 följande:

Tre katter (Bengaler). Nu är de bland de dyrare kattraserna, men så här är det ungefär.Tror inte jag har glömt alltför mycket.

Per styck är det:

Engångskostnader

Inköp: 15.000 kr
    Transportbur, kattbädd, toa, skålar etc: 2.000 kr
    Klättertorn med klösbrädor, etc: 1.500 kr
    Sterilisering: 1.000 kr
    Registrering etc: 500 kr
    Återkommande kostnader (per år)
    Mat: 4.800 kr
    Försäkring: 2.800 kr
    Veterinärbesök för blessyrer: 2.000 kr
    Vaccinationer: 1.500 kr
    Kattsand: 1.300 kr
    Nya skålar, nya klösbrädor, leksaker etc: 1.000 kr

Jag har själv byggt en inhägnad runt vår trädgård för att de ska kunna vistas utomhus, klättra i träd, jaga, mysa i solen, sova ute, etc utan att riskera att bli påkörda eller att grannarna bråkar om kattbajs etc. Materialkostnaden för denna, inklusive kattlucka gick på cirka 6.000 kr.

Dessutom förstör katter en del saker, t ex slår ner vaser etc. De lyckades paja vår förra robotdammsugare (kräktes under soffan varvid roboten kletade runt allt, så det var bara att köpa en ny). Man får räkna med en extra kostnad för att byta mattor, byta vaser i fönstret etc för någon tusenlapp per år.

Glädjen med dessa små busfrön är värt varenda öre.
    Gräsligt det där med robotdammsugaren.......och lite kul (ursäkta). Min katt har TVÅ klösbrädor i hallen som jag byter ut med jämna mellanrum MEN hon vässar ändå sina klor mest på min FD! fina hallmatta! Ingen dyr matta egentligen men jag gillade den!
Svar på tråden Vad kostar era husdjur?