Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Anonym (Börjaompånykula) skrev 2023-05-16 12:50:17 följande:

Jag mår ändå okej nu, känns som att allt står still. Är på cykeldag 26 nu, vågar inte testa då jag inte tror på något denna månaden. Låter mensen komma (om den nu gör det). Kör inget progesteronkräm alls denna månaden då jag tog ett blodprov (egentest) för att se vart jag låg i för progesteronvärde. Det låg på 31. Enligt deras provmätningar ska det ligga på mellan 11-81. Men enligt Jenny Koos ska det vara på över 50. Så det är ju inte så bra känns det som 

Har ringt och tjatat på olika gynställen då jag vill göra en missfallsutredning och tillslut fick jag en tid den 1/6. Så får se hur det går då. Tänkte ta upp frågan om progesteron iaf. 

Stort grattis Ledsen! Håller verkligen alla mina tummar, troligtvis kommer det gå vägen denna gången. Men förstår helt känslan att inte kunna njuta :)

Tack! jag tar en dag i taget. men ett steg i rätt riktning är väl ändå varje plus tänker jag..

Vad bra att du fått en tid! Haha har också grottat in mig i Jenny rejält. Tycker det hjälper, hon förklarar på ett pedagogiskt sätt att missfall i sig inte ökar risken för fler missfall, vilket för mig var extremt skönt att höra. Har bara stirrat mig blind på statistiken som blir värre och värre efter varje missfall och Då fått för mig att livmodern liksom minns varje missfall och vill göra fler då men nej nej så är det inte. Sen pratar hon ju om att boosta ägglossning med d vitamin och det har jag gjort både nu och gången i december då jag blev gravid. Bra knep! Men än så länge upp till bevis om det håller. 

Har svårt att förstå det där med progesteron. Alltså hur man tar prov på det. det Varierar ju så under cykeln så det måste tas exalt En vecka efter ÄL. Och så verkar nivåerna kunna variera väldlgt från person till person. 31 låter för mig inte såå himla lågt? 

men hoppas på dig nu.. många säger ju att hormonnivåerna är extra gynnsamma för en graviditet cykeln precis efter missfall. manifesterar starkt att du har genomgått ditt absolut sista missfall i alla fall!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Kringlan86) skrev 2023-05-18 15:11:10 följande:

Hej vänner,

ursäkta ihopblandningen. Tråkigt med missfall hursom och hoppas att ni båda får en graviditet som vill stanna snart såklartHjärta.

Det puttrar på för mig. Den värsta nojjan har släppt. Hade ganska jobbiga nojjor fram till vecka 26-27 ungefär. Då betalade jag för mitt senaste UL, samt har varit inne en gång på förlossningen för jag tyckte inte jag kände henne på så länge men hon låg bara muppigt och var anonym. De var iaf väldigt snälla och välkomnande på förlossningen och jag kände mig inte alls ignorerad eller shamad för att jag var där som många berättar om. Nu sparkar hon hårt och ofta så jag tror jag har släppt det värsta. Har såklart andra nojjor nu när det närmar sig, att hon skall dö av tidig spädbarnsdöd mm samt att jag skadar henne på olika sätt men som sagt, det puttrar på. Jag är i 32 snart så det är inte bautalångt kvar. 

Angående progesteron så sa min läkare att det finns kvinnor som har en toppengraviditet vid 50 och det finns kvinnor som inte klarar av att behålla en graviditet vid 250 så det är svårt med progesteron för man måste mäta det i relation till ett dåligt värde på sig själv.

Jenny koos är jävligt bra! Hon har lärt mig mer än vad jag kunnat drömma om att få svar på inom vården. Allt hon säger passar inte alla såklart men hon har en sund grundinställning till kunskap om kvinnokroppen och det gillar jag. Jag slutade med koffein också när jag ville bli gravid och åt vitaminer samt tänkte på att äta näringsrikt och lagom. Allt på hennes inrådan. Koffein kändes verkligen som en bra grej att sluta med, det hänger fortfarande kvar och det kommer jag aldrig börja med igen. Stor skillnad på sömn och mående! Det fina är ju att det finns så gott koffeinfritt kaffe ändå så man märker ingen skillnadTyst

Tror hursom att min kropp mådde som allra bäst när jag slutade stressa. Det är ju lättare sagt än gjort såklart men jag hittade ngt slags zen när under oktober och jag vill tro att det hjälpte. 

wow vecka 32 hur kan det gått så fort!! du var ju nyss här med oss! det gör mig hoppfull! och så skönt att du varit lugn senaste tiden. herregud nu kan hon ju nästan komma? min vän fick barn i v 34 för ett tag sen och det gick hur bra som helst

ja jag har förstått samma av progesteronmätningen, att det är så väldigt individuellt och ska vara i balans med alla andra hormoner som behövs.. 
    ja kaffe slutade jag med i augusti, så lätt grej att utesluta, saknar det faktiskt inte alls. sover bättre och har mindre ångest

vill ändå tro att progesterontillskottet hjälper mig nu! är på dag 30 nu och har hittills inte blödigt någonting -peppar peppar inte jinxa tack jesus - vilket inte har hänt mig i dom tidigare graviditeterna. bägge tidigare graviditeter småblödde jag mellan dag 27 och 30 för att sen ha ca 10 dagars uppehåll och sen startade missfallen. känns så skönt att det inte har liknat dom förra gångerna så här långt, det hjälper mig så så enormt att vara avslappnad i detta otäcka skede! 
  • Anonym (ledsen)
    DetLillaMolnet skrev 2023-05-20 13:16:14 följande:

Ny här! Väntade sladdis och har aldrig haft missfall, men graviditeten verkar ha avstannat i 5+2 och nu blöder jag långsamt. Jätteledsen. Ska på återbesök om en dryg vecka.

Hoppas på att kunna bli gravid på nytt.

vad tråkigt, beklagar verkligen.. hoppas också du får bli gravid snart igen!
  • Anonym (ledsen)

jag e på cykeldag 33 nu. bim +3 så 4w3d då. inget blod ännu!!! salig av tacksamhet för det! tog ett till test igår, såg fint ut, strecket nästan lika starkt som kontrollstrecket redan. men mår normalt.. mår inte illa. har lite ömma bröst. vill ha mer symtom. och vill att dagarna ska gå!!!

• Anonym (ledsen)
    DetLillaMolnet skrev 2023-05-22 09:51:19 följande:

@Ledsen tack så mycket och jag håller tummarna för dig.
    Inser här i tråden att jag kanske har en del att läsa på om progesteron och annat!

Jag har alltid blivit gravid direkt, mer eller mindre på första försöket. Så också denna gång. Tog ut kopparspiralen, sex en gång vid ÄL minus 5, "poff" så var jag gravid. Men denna gång gick det ju snett.

Har haft atomklockeregelbunden mens i 11 år (sen jag träffade maken) men hade utebliven mens i flera år mellan 20-30, så jag tänker att min hormonbalans är känslig och nu är jag ju 40 liksom...

Känner mig så tom, hur laddar man om liksom? Tänker på alla tappra med missfall och ofrivilligt barnlöshet år ut och år in och känner mig lite bortskämd men har ju mest mig själv att jämföra med.

Åh jag förstår! Spontant bara av att höra om din situation så blir jag inte orolig. Äggkvalitén försämras med åldern så då är missfall vanligare. Men ingenting säger att du skulle ha för låga nivåer av någonting just nu? Det enda sättet att finn ut det är ju att försöka bli gravid igen och se hur det går! Hårt men sant. Tro mig jag har läst på MYCKET om det här och ett enstaka missfall är sällan anledning för oro. Även om det såklart känns jobbigt. Men det är bara att försöka igen när du känner dig redo och om du fortfarande vill Hjärta
  • Anonym (ledsen)

detlillamolnet: vi hoppas på ett midsommarägg ja {#emotions_dlg.flower} 

jag har klarat mig till en vecka efter bim! 5+0 idag. Fick 3+ på clearblue digital idag också så.. det kanske.. faktiskt funkar?! den här gången.. vågar knappt tänka det. men inget säger emot det. ÄN så länge.. usch snälla familjeliv-läsare och skrivare hoppas på mig! behöver att detta går vägen så mycket! visst är 3+ på rätt dag ett gott tecken?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Kringlan86) skrev 2023-05-27 07:27:11 följande:

Ledsen: jo visst har det gått fort men också skiiitlångsamt. Tiden är så muppig när man tittar på klockan hela tiden. Känns som en evighet sedan jag blev gravid men jag antar att det på sått å vis har gått fort. 

Tuffa veckor nu för dig fram till det första ultraljudet. Hoppas du lyckas må bra och behålla lugnet. Jag minns att jag också önskade att jag skulle spy och må skit hela tiden så man kunde få känna ordentligt att man är gravid. Men inget sånt alls, inte så mkt som en kräka. Lite lätt subtilt illamående bara. Alla bah: åååh men var glad för det.

Jag tar illamående vilken dag som helst i veckan kontra ångest och oro över ett nytt mf. Så jag förstår din önskan. Det är några tuffa perioder när allt bara står still, har tillåmed blödit en massa gånger, känns som man vill krypa ur sitt skinn när det händer. Har oftast kommit dagen efter samlag och ett tag ville jag knappt ha sex för att det var så jobbigt men sen landade jag i att sex är så jävla bra för fostret för jag matar ju hela kroppen och med det även min bebis med oxytocin och endorfiner och det är ju motmedlet mot kortisolpåslag från stress som är dåligt så då vande jag mig bara. I början, mellan v8-12 tog jag ju massa UL, det fick tiden att gå men jag va ju skitskraj ändå. Spökveckorna mellan typ 12-22 när man känner sig 100% ogravid var jävligt långa och jobbiga. Men på ngt sätt går tiden och hon är kvar. Nu kommer en ny oro. Jag har mantrat något under hela graviditeten, kloka ord jag hörde en gång och som har gett lite lugn ibland:

Inget förflutet har förändrats av att jag ångrar det och ingen framtid har förändrats av att jag ororar mig över den, så nu fokuserar jag på vad jag kan göra för mig själv här och nu. 

Ibland hjälper det! Stay strong vännerHjärta

Förstår att det känns långt för dig och att du räknat dagar! Men utifrån känns det väldigt snabbt, har knappt hunnit göra någonting, haha. Men nu däremot! Vad det sniglar sig fram! Idag var det 2 veckor sedan jag plussade.. känns som 2 månader. Den här veckan vecka 6 är värst för mig för det är där jag fått mina 2 missfall och även där jag gjorde en väldigt jobbig abort för tre år sedan. Allt jag vill är att det ska bli vecka 7! Dom här dagarna känns cursed. Försöker hålla mig lugn men har en lågintensiv ångest hela tiden ändå. Men fram tills denna veckan har jag faktiskt lyckats hålla mig hyfsat lugn.. Dag för dag har jag tänkt. Hur ska jag må bra idag. Inte planera någonting framåt eller oroa mig för -hur blir det då- -men tänk om-. Just idag är det enda jag bryr mig om. Det hjälper mig!

det är bra att du påminner mig om det med sex och oxytociner. är jätterädd att sex ska fucka upp någonting men det gör det ju inte.. men en rent praktisk fråga om jag får fråga dig, progesteronvagitorer och sex? det är bara å köra eller? kanske tajma det med när man ska stoppa in en ny..? 

tack för stöd du och andra i tråden! kommer behövas fram till ultraljudet som som tur är redan om 1,5 vecka

• Anonym (ledsen)

Hej ni, tack för stöd! Och tack för svaret om sex och progesteron kringlan, yes är familjär med gegget som uppstår.. blir att göra openetrerande lekar fram till v 13!

och lilla molnet jag beklagar igen, vet hur hårt och existensiellt upfuckande det är att förlora en möjlighet till ett litet liv sådär.. ta hand om dig och så hoppas vi på en ny chans mycket snart!

Men hallå, jag är på 6+0! Har kommit över min förbannelsevecka! Vidskepligt jag vet men det känns verkligen annorlunda nu. Jag tror typ på det.? nästan. Lite mer i alla fall. Illamåendet är här också kan man lugnt säga. riktigt onajs men också betryggande. Nu räknar jag ner dagarna till ultraljud om en vecka.. 

Kram till er alla vart ni än befinner er i resan!

• Anonym (ledsen)

Gud va skönt att höra börjaompånykula!! både det med äggen och det med 80% av alla par. Inget för mig gladare än sådan statistik. det är ju en klen tröst till någon som just genomgår ett missfall att -ni kan ju bli gravida i alla fall- men ja det ligger väl något i det. Vad det gör med en dock, att ha haft missfall, som jag inte tycker det pratas nog om är ju att det förändrar upplevelsen av alla ens framtida graviditeter, lyckade som misslyckade. Aldrig igen kommer ett plus på stickan vara ren glädje eller lättnad eller förväntan, utan det är istället rädsla, misstro och förvirring som fyller en. Jag kan inte riktigt begripa varför det skulle gå bra just denna gång, har aldrig varit med om att det gör det så varför nu? Det är så tråkigt att behöva vara en sån jävla pessimist! Man blir ju helt enkelt besudlad på hela första trimestern? Och kanske släpper inte oron på hela graviditeten för vissa. 

Vi får verkligen försöka hålla oss positiva tror jag. Dra åt oss varje liten positiv kommentar från läkare och god statistik och goda besked. Jag tror på dig i alla fall och känner mig väldlgt säker på att det är din tur snart! Hejja!

ang progesteron så är det olika märken och olika mängd i cyclogest som jag tar och lutinus! Mina tabletter är på 400 mg och jag tar dom 2ggr per dag. Och jag skulle ju tagit det från ÄL men missade att bekräfta den så fick börja efter plus istället, på typ ÄL+9 tror jag det blev.. så skönt att du fått det utskrivet!

• Anonym (ledsen)
    Hej! Vill bara meddela att det gick bra igår!! Mätte 7+0 stämmer med hur långt jag tänkt att jag är och ett hjärta syntes! Helt overkligt.
Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?