Inlägg från: Anonym (Kringlan86) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kringlan86)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Sitter i skrivande stund med ÄL +7 och känner hur brösten är ömma så jag kan bara anta att det är PMS denna månaden också. Det började för ca 2 dagar sedan och då kan jag ju inte varit gravid. Tekniskt sett så borde jag ju inte få PMS som ju är ett tecken på östrogendominans och ej progesteron. När man är gravid stiger ju istället peogesteronet och då får man ömma bröst av det men typ längre fram. Så den där fröken röd lär komma oinbjuden även till mig. Det är ju nästan tragikomiskt hur lätt jag blev gravid första gången och nu verkar det ju på tok omöjligt. Men men, hoppet är det sista I guess?

• Anonym (Kringlan86)

Jag kan ju inte annat än säga att jag vet precis hur det känns när man genomgått missfall, försöker hitta sin väg tillbaka, månaderna går och hela jävla världen verkar spotta ur sig ett plustecken förutom en själv. Det suger fan deluxhårt. Jag hoppas att alla i tråden som stöttat mig genom ett sugigt halvår och som jag själv hoppas på att stötta inte känner någon sorg utan snarare en strimma hopp nu och är öppna för lite solsken i denna annars tuffa tråden. Efter att ha försökt sedan missfallet i maj så har vi nu äntligen fått vårt första positiva test. Jag är ju såklart en liten burk med blandade känslor nu kan man säga. Jag är ju förutom det uppenbara även lite skraj att jag skall vara en kvinna som är världsbäst på missfall och att samma story kommer upprepa sig igen. Det återstår ju att se såklart. Men jag tar med mig lite lärdomar från detta året och hoppas att de kommer till nytta för någon annan här i tråden:

-När jag inte orkade stressa längre, inte orkade känna något annat än acceptans inför situationen det var då det satte sig. När sorgen inte var det som tog över så blev detta alltså månaden som ägget fäste. Jag släppte kontrollen och försökte uppriktigt att njuta av livet istället. Jag är 35 år gammal och jag har såklart lite bråttom med barneriet men jag kände nog att nu får det fan va bra med hetsen! Framförallt vägrade jag stress i alla dess former! Jag accepterade ödet så hårt att jag faktiskt gick till läkaren och började diskutera letrozolkul och framtida IVF vilket slappnade av min hjärna sjukt mkt. Man kan ju tycka att det borde vara tvärtom, mer uppstressande men det var det inte för att jag vet att vägen fram till och genom IVF är svinlång. Så jag ställde mig liksom in på att jag kommer inte bli gravid på minst ett halvår till. Jag slutade med mina 1000 tester, slutade bry mig om alkohol och ciggarettbruk, käkade vad för skräp jag ville och missade tillåmed nästan min ÄL i min obliviance. Kan betyda något, kan vara slumpen. Men hur som helst lätt den bästa månaden hittills. No more fucks to give attityden räddade nog mitt psyke iaf och hade gjort det med eller utan plus på stickan, kan varmt rekommendera.

-När ÄL passerat så kom det i vanlig ordning en massa keffa symtom. Ont i brösten, ont i livmodern, trött och allmänt PMS?ig. Ni vet hur det är. Kan vara graviditet men kan också vara kroppens elaka PMS spratt. Såhär har jag känt nästan varje månad utan att vara gravid också. Legit ingen skillnad! Jag var rejält inställd på att även denna månad ta ett negativt test. Den inställningen gjorde att jag inte kissade på stickan en minut för tidigt denna gången. Skönt såklart att slippa 4 besvikelser innan mens eller plustecken. Jag såg det som att jag besparade mig stress och besvikelse. Mantrade att det spelar ändå ingen roll om jag testar. Jag blir inte mer gravid av det. 

-Nu skall jag behålla den här IDGAF attityden så gott det går. Jag tänker vägra stressa upp mig! Får jag missfall så fanns det ingenting jag kunde gjort annorlunda ändå. Jag har ju tillåmed skjutit till lite progesteronvagitorer för att jag uppriktigt tror att det kan vara en möjlig orsak till mitt och många missfall. Men i övrigt, jag har 0% kontroll över allt kring graviditeten förutom min egen stressnivå. Det är på riktigt det enda jag kan göra för min graviditet. No stress! Ingen ångest! Ingen rädsla! Inget annat än att försöka må psykiskt bra! Jag kommer kanske att promenera lite extra denna gången och kanske inte bada i lösgodis och pizza heller men that?s it.

Jag har ingen kontroll så det är ingen idé att försöka! Väl värd läxa! 

Jag hoppas verkligen att jag gett lite hopp och inte en massa förtvivlan men jag vet hur det känns som sagt när alla andra verkar vara världsbäst på att spotta ur sig ungar. Ta då med er två saker.

I förra veckan var jag också ofrivilligt barnlös med hjärtesorg över ett förlorat barn. 

Nästa månad är det kanske ni som får ert plus men tills dess amigos? tranquilidad! Det är det enda ni kan göra för er själva och ert barn. Nästan allt annat är bogus. 

Hjärta

• Anonym (Kringlan86)

Det kommer att ge sig. Inser att jag själv tänkt mycket att det måste vara ngt som är fel men det är fan ett mirakel
    att det går runt människor på jorden över huvudtaget. Så mycket som skall klaffa. Bra att du kan koppla ifrån ibland iaf. Tror det är värdefullt!

jag tog ÄL men höll på att missa det. Så jag tog typ testet dagen innan ÄL. Kom på bara på det av en slump. Nu ligger vi ofta ändå men det hade ju kunnat missats. Man vet inte. Det var en läkare som skrev ut det efter begäran från mig. Egentligen ville jag bara ha svar på
    om det kan hjälpa och eftersom att det inte är negativt iaf så bedömde han att det var värt att pröva iaf. Har du funderat på att testa?

• Anonym (Kringlan86)
    Anonym (Börjaompånykula) skrev 2022-11-14 17:13:20 följande:

Förstår att du tänker så, och även om man inte kommer tro på det så är det säkert bra att tänka att nu är du i alla fall gravid, och en ny gravid är i alla fall en ny chans. Jag håller verkligen alla mina tummar! Ja, det är verkligen ett mirakel att det lyckas vara så många människor på vår jord.

Jag har oxå funderat på att börja testa, men vill heller inte bli galen på vad man ska ta och inte ta. Blir en liten press med det oxå. Men skadar det inte så vill man ju gärna prova. När det är dags att söka hjälp så ska jag fråga efter detta! När du sökte upp en läkare, gjorde du ett fertilitetsutredning ihop med din partner då eller själv?

Fattar att du inte vill testa. Jag tog ett fertilitetstesr själv förra hösten via Tilly. Finns nog andra också. Werlabs kan nog ha. Sedan tog jag med det till läkaren och eftersom att det tillsammans med UL bekräftar PCOS så gick det ju snabbt. Sedan berättade jag bara om min oro att få fler missfall och han var ju awesome så han fattade direkt, var väldigt rak och tydlig så han informerade bara och skrev ut. Bästa läkaren! Jag googlade fram honom och han är via primärvården så de bra läkarna finns där ute trots allt!
  • Anonym (Kringlan86)

Börjaompånykula: det är inte ett progesterontest jag tog. Jag tog fertilitet i allmänhet (sköldkörtel, testosteron, amh, shbg mm). Enligt min läkare är progesterontest pengarna i sjön. Han menade att om du har en skala mellan 50-500 så om du inte har ngt referensvärde för dig själv så är det omöjligt att veta vad som är lågt. Han menade att det som är lågt för en kvinna kan vara 250 medans en annan kvinna kan ha 100 och det räcker alldeles utmärkt för hennes graviditet. Vet inte såklart om detta stämmer men det var en av frågorna jag hade till honom. Han sa att det bara var relevant över tid. Dvs utan en läkare och flera tester så kan man inte veta om det är lågt för dig. Han skrev ut ändå för han menade på att det finns inga negativa effekter och eftersom att jag har pcos och det är proghämmande så fanns det ingen förlust med att ta det.

det testet jag tog kollade äggreserv, shbg genom AMH som är värde för pcos, sköldkörteln är viktig också. Sedan kan man ju skicka karln sin på simprov också. Den är ju minst lika viktig. Då får man ju se hur de små grodynglen mår också. 

• Anonym (Kringlan86)

Ledsen: tack för peppen. Ja det är lite frustrerande att det enda man kan göra är att må bra men lyckas man med det så är man ju en happy fool och det är ju skönt. Det är svårare än jag trott. Minsta dipp i symtomen noteras på radarn hos mig och nu försöker jag bara ignorera min hjärna som vill kalla till war room. 

gud va jag känner igen mig i din tanke. Trodde samma
    sak. Om jag bara blir gravid igen. Men missfallet har verkligen fortfarande hänt. Det går sannerligen inte att sudda ut. Man får fokusera på nuet, på ny graviditet och på att en dag löser det sig. Fan inte det enklaste men det går! Nästa plus kommer!!!

• Anonym (Kringlan86)

Usch vad jag håller på och oroar mig trots att jag inte skulle oroa mig. Helt värdelöst att sitta och känna efter. Mår inte alls illa just nu, brösten känns oförskämt osvullna om än lite ömma men inte lika ömma som tidigare i veckan. Magen är inte i närheten av lika svullen längre. Kissnödigheten har typ försvunnit, har en känsla av molvärk men inte alls lika stark. Vecka 5 alltså? fy fan vad kul det är?NOT! 

jag tror att när man levt genom karusellen MA så har man tittat ner i pandoras box och det var det typ. Känns inte som att jag väntar barn. Känns som att jag väntar missfall. Sorgligt va! Jag vill verkligen tro på den graviditeten men fan va svårt det är. 

Hoppas ni reder er där ute och kämpar på. Plusset kommer och rätt vad det är sitter ni här och oroar er över missfall igen. Undrar bara va fan man ska göra för att slippa ångest och oro. Hade varit så jävla snällt av livet om man bara kunde få sitt jävla plus, må som en kräksjuk säl hela första 12 veckorna för att sedan gracefully kliva in i en perfekt gravidmage. But nooo?.
    Livet måste bråka lite till med dem som livet redan bråkat med. Rimligt och rättvist!

• Anonym (Kringlan86)

Tack för peppen! Det går verkligen upp och ner. Veckorna känns så sega. Lite samma sak som före plus när man väntar på ÄL typ. 

Stackare! Förstår verkligen. Det är som ett stort hån och det blir så jävla jobbigt. Som att ens egna tankar inte var jobbiga nog utan hela världen påverkar en. Funderade på en sak häromdagen. En tanke som faktiskt slappnade av min hjärna lite var att hundra procent bestämma att jag inte kommer få något barn förrän början på 2024. Dvs om över ett år. Jag visualiserade livet och det kommande året längre fram. När jag väl bestämt mig för det så var det som att alla ÄL fram till typ maj 2023 bara var övningskörning och ett sätt för min kropp att förbereda sig. Det var en ganska avslappnande inställning att ha för det satte mindre press på mig att lyckas snart. Det var som att jag förlät min egen kropp för att den inte lyckades och kunde leva lite mer här och nu. Är det något du skulle kunna ställa dig in på? Kanske kan kännas lite krystat i början men blir lättare ju mer du upprepar tankarna för dig själv. 

stora kramar till dig! Det kommer att bli bra! Du kommer att lyckas! Du är inte ensam!

• Anonym (Kringlan86)

Tack för all pepp! Fortfarande nojjig delux. Symtomen kommer och går men jag skall på UL på Tisdag iaf så väntan är inte så jäkla lång iaf. Det jobbiga är att jag tar ju hormoner så de symtomen jag har är jag orolig skall bero på hormonerna och inte graviditeten. men vi får se.  

TS - jag hade svamp förra graviditeten. Det är ofta ett tecken på kraftig hormonförändring så kanske ett plus denna månaden? Håller tummarna för din skullHjärta

• Anonym (Kringlan86)
    GladOch ja, jag är i v 6 nu. Glömde svara
Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?