• Ava223

Ang fri hcg betakjedja och papp-a

Hej! 

har kub om ett par dagar men har kollat på mina provsvar på blodprovet på 1177, har försökt googla med svårt att hitta något på svenska , 

mitt beta hcg ligger på 228,5 IE/L
    Papp-a på 2.6 IE/L 

vad jag har kunnat läsa mig till så är det inga bra siffror, förstår att ultraljudet också måste göras men är det någon som vet något om dessa siffror? Tacksam 

• Svar på tråden Ang fri hcg betakjedja och papp-a
  • Anonym (Graf)
    Anonym (Graf) skrev 2022-04-04 17:37:56 följande:
    //

Screening for trisomies 21, 18 and 13 by maternal age, fetal nuchal translucency, fetal heart rate, free beta-hCG and pregnancy-associated plasma protein-A - Scientific Figure on ResearchGate. Available from: www.researchgate.net/figure/Figure2-Distribution-of-MoM-values-of-free-b-hCG-and-of-PAPP-A-in-normal-fetuses-dark_fig2_5311861 [accessed 4 Apr, 2022]
    För att omvandla från ie/l till MoM (multiple of median)
    https://www.easycalculation.com/medical/hcg-iul-mom.php för hcg
    https://www.easycalculation.com/medical/pappa-a-iul-mom.php För papp-a
  • Anonym (Graf)

Dina värden i MoM är alltså 1.15 PAPP-A, 5.2 hcg
    Och verkar enligt den grafen helt normala om jag inte räknat något fel.

• Ava223
    Anonym (Graf) skrev 2022-04-04 18:02:19 följande:

Dina värden i MoM är alltså 1.15 PAPP-A, 5.2 hcg
    Och verkar enligt den grafen helt normala om jag inte räknat något fel.

ok tack, läste att hcg ska vara mycket lägre och blev därför lite orolig, men får väl vänta och se till jag varit på ultraljudet
  • Anonym (Graf)
    Ava223 skrev 2022-04-04 18:34:29 följande:
    ok tack, läste att hcg ska vara mycket lägre och blev därför lite orolig, men får väl vänta och se till jag varit på ultraljudet

Jag tycker det är så svårt att hitta en bra sida med värden fö något så vanlig som KUB test. Kan ha räknat fel ovan om det skiljer sig mellan fritt beta hcg och hcg. 
    Jag tycker också man får på tok för lite info om kub annat än att man får en sannolikhet. Men man får aldrig veta hur de räknar och hur olika värden påverkar. 

• Anonym (Omöjligt att utläsa själv)

De är omöjligt att tolka själv! 

hade 0,4 i papp-A och 26,5 i hcg fick 1 på 250 Down syndrom och fick gå vidare med mer testet, som dock visade att allt verkar vara normalt såhär långt

Svar på tråden Ang fri hcg betakjedja och papp-a