• Anonym (Maja)

Lämnat felaktiga uppgifter vid lån

Jag gjorde precis en låneansökan online,  mitt äldsta barn tar studenten och jag har inte riktigt råd med kostnaderna.
    Jag fyllde i att jag hade tillsvidareanställning, men problemet är att jag blev av med mitt jobb i december förra året. 
    Man skulle få svar på ansökan direkt online, men istället kom det ett meddelande att banken behövde kontrollera uppgifter i ansökan.
    Är orolig för att jag kommer bli anmäld för detta,  i mitt yrke är det en förutsättning att man är ostraffad,  nämligen.

• Svar på tråden Lämnat felaktiga uppgifter vid lån
  • Anonym

Du blir nog inte anmäld, dock lär du inte få något lån.
    Varför låna till en skolavslutning?

• Anonym (Stå ditt kast)
    Anonym (Maja) skrev 2022-04-03 00:41:16 följande:
    Lämnat felaktiga uppgifter vid lån

Jag gjorde precis en låneansökan online,  mitt äldsta barn tar studenten och jag har inte riktigt råd med kostnaderna.
    Jag fyllde i att jag hade tillsvidareanställning, men problemet är att jag blev av med mitt jobb i december förra året. 
    Man skulle få svar på ansökan direkt online, men istället kom det ett meddelande att banken behövde kontrollera uppgifter i ansökan.
    Är orolig för att jag kommer bli anmäld för detta,  i mitt yrke är det en förutsättning att man är ostraffad,  nämligen.

Fast nu har du ju inget jobb. Och om det är så viktigt att du ska vara ostraffad, varför ljög du då?  Det var ju inte viktigt när du fyllde i ansökan.
  • Anonym (Maja)

Jag räknar inte med att få låna nu, nej.
    Men det som oroar mig är om jag blir anmäld och dömd.
    Även om jag är arbetslös just nu, så har jag ju fortfarande en utbildning och en examen i ett yrke där man inte får ha någon dom...
    Varför jag behöver låna pengar?   Jo, mitt barn tar studenten och det kostar en hel del.    Balklänning, studentkläder, studentmössa, skylt, flak,  mat och dryck för många personer osv.  

• Anonym (Maja)

Det stod ju bara att man får besked direkt online om man blir beviljad lånet eller inte.
    Hade jag vetat att det inte stämde, och att de tänkt granska ansökan,  ja då hade jag inte vågat söka. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Maja) skrev 2022-04-03 01:58:30 följande:

Även om jag är arbetslös just nu, så har jag ju fortfarande en utbildning och en examen i ett yrke där man inte får ha någon dom...
    Varför jag behöver låna pengar?   Jo, mitt barn tar studenten och det kostar en hel del.    Balklänning, studentkläder, studentmössa, skylt, flak,  mat och dryck för många personer osv.  

Jag tvivlar på att du blir anmäld för att du ljugit i en låneansökan, du har ju ännu inte fått några pengar. Däremot, kanske du blir rödflaggad på den banken, att du i fortsättningen inte kommer att kunna få några lån där.

Rent krasst är det så att du kanske inte har råd med en dyr balklänning, kläder, stor fest osv. Var öppen och ärlig med ditt barn hur det ligger till ekonomiskt. Att låna pengar för en fest är enligt min mening en dålig idé. Har man inte råd så har man inte.
  • Anonym (H)

Alltså du måste ju bara kunna märka och säga att du tydligen råkat fylla i fel?

Och nej. Man lånar inte pengar till en studentfest. Du får vara ärlig med ditt barn, du har inte råd, och det är lika bra att du informerar om det redan nu så att hen har en möjlighet att försöka skrapa ihop lite pengar själv 

• Shakira88

Det är ju Tyvärr sånt här som sätter en i lyxfällan.
    Det är inte en mänsklig rättighet att handla till precis allt om man inte har pengar.  Tyvärr.
    Prata med din dotter och kanske med dina föräldrar eller någon som kan hjälpa henne/ er med pengar till studenten. Har du inte jobb och råd med det så har du inte, då har du inte råd med ett lån heller

• Anonym (J)

Hon kan väl betala själv??
  • Anonym (Hausse)

Du har vetat i tre år att hon går ut gymnasiet nu. Varför har du inte sparat pengar? Det enda jag anser att man lånar till är hus och bil (och bilen betalar man av fort).
    F.ö fattar jag inte hysterin med det där "student"-grejerna. Studenten avskaffades på 60-talet. När jag gick ut gymnasiet var det inte en människa som sa att man "tog studenten". Nästan bara de 3-åriga linjerna som hade mössa, nån enstaka åkte flak, nån fest hörde jag inte talas om. Jag misstänker som med en massa annat att det är affärerna som haussat upp det där med att gå ut gymnasiet.

Köp en klänning på loppis. Jag var på en igår där de hade massor med festklänningar skänkta eller inköpta från en butik som sålt såna. 

• Anonym (Hmm)

Ja asså lånet lär du inte få, men är nog lika bra det. 

Sen undrar jag hur viktigt alla grejerna inför studenten är? Flaket och studentmössa förstår jag, det vill man inte missa. Balen likaså, men man måste inte köpa en balklänning/kostym för tusentals kronor. Begagnad/hyra/låna/hitta billigare funkar lika bra. 

Jag hade ingen mottagning på min student, då de flesta jag umgicks med själva skulle ha mottagningar och jag inte har nån stor släkt. Kanske släkten kan styra upp nån fika hos dom själva isåfall? Och om släkten dessutom är iblandad kanske dom kan bidra lite till ovan nämna saker, som en slags studentpresent? 

• Anonym (Lugn)

Det händer ingenting du behöver inte oro dig, banken gör en kreditprövning. anser dom att du får lån så får du lån.

Jag tog ledigt när jag byggde mitt hus, banken tog in föregående års bokföring samt inkomster, jag beviljades lån, sedan att jag bara gick utan inkomst brydde sig inte dom om, jag kunde även låna mer under året, då dom ännu följde den gamla ansökan för lön, året där på blev det svårare, då hänvisa dom att jag inte fick låna sista 150k, detta var en utökning av lånet, men orden att jag inte hade någon inkomst, den var 0 kr. jag lånade då av mina föräldrar, byggde klart, börja jobba, kunde då ta lån direkt med hänvisning till anställningen och lön från denna.

Så det händer ingenting man blir bara nekad eller beviljad, och förutsättningar kan förändras från en dag till en annan, som i mitt fall, jag var även ensam kredittagare på huset. byggde för 6 milj.
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Lugn) skrev 2022-04-04 00:58:14 följande:
    Det händer ingenting du behöver inte oro dig, banken gör en kreditprövning. anser dom att du får lån så får du lån.

Jag tog ledigt när jag byggde mitt hus, banken tog in föregående års bokföring samt inkomster, jag beviljades lån, sedan att jag bara gick utan inkomst brydde sig inte dom om, jag kunde även låna mer under året, då dom ännu följde den gamla ansökan för lön, året där på blev det svårare, då hänvisa dom att jag inte fick låna sista 150k, detta var en utökning av lånet, men orden att jag inte hade någon inkomst, den var 0 kr. jag lånade då av mina föräldrar, byggde klart, börja jobba, kunde då ta lån direkt med hänvisning till anställningen och lön från denna.

Så det händer ingenting man blir bara nekad eller beviljad, och förutsättningar kan förändras från en dag till en annan, som i mitt fall, jag var även ensam kredittagare på huset. byggde för 6 milj.
    Glömde nämna så fort jag tog anställningen ringde jag banken, dom behövde bara anställnings papper och inkomsten, på så sätt betala jag igen mina föräldrar redan samma månad,, jag kunde då utöka lånet med dessa 150k redan dagen efter anställningen.

Banken har alltid varit hjälpsam åt mig, det var nu när jag bytte till Länsförsäkringar dom satte stopp andra året när inkomsten efter deklaration visa 0 kr, Nordea däremot har följt värdet på huset och lånat ut även fast jag har haft 0 kr i inkomst för att få färdigställa två andra hus jag byggt igenom livet.
  • Anonym (XXX)

Men ring på en gång nu när banken öppnar då, och säg att du vill ta tillbaka din låneansökan. Du behöver inte motivera, säg bara att det löste sig på annat sätt. Tror inte att dom gör något mer alls då - varför skulle dom?

Detta med studenten är ett elände. Önskar att kommunerna kunde ta itu med det, och förbjuda det (liksom nollningen). För detta är ett problem i många hem, och det finns även ungdomar som lider för att de inte har någon att gå med på balen och sådant. Det är BARA problem och elände. Dock för sent för dig nu.

Du får helt enkelt förklara för din dotter att du inte har råd. Dessutom tycker jag faktiskt inte, att så gamla ungdomar kan räkna med att få extra-saker utöver försörjningen av sina föräldrar mera, ens om dessa HAR råd. Det är ingen självklarhet när de unga har fyllt 18. Dottern borde ha tagit ett extrajobb och tjänat ihop till detta själv. Synd att du inte kunde säga som det var till henne tidigare. 

• Anonym (Stina)

Ring banken, säg att du trodde det bara var ett sånt verktyg där man testar kostnader för ett lån och inte fattade det var en ansökan. Säg att du inte vill ha ett lån efter att du i nuläget är arbetslös och att du vill dubbelkolla att det inte blivit en riktigt låneansökan. Eller maila om det känns jobbigt att ringa. Du blir inte anmäld för detta, du har ju inte ens fått några pengar - finns inget brott. 

Och bortse från alla som känner sig tvingade att skriva här att det bara är att spara ihop pengar under tre år osv osv. Vi som har haft dålig ekonomi vet att varje sparad slant snabbt går åt om man tex blir arbetslös. Det är de priviligierade som kan sätta sig till doms över  en mamma som tar ett förhastat beslut för att fixa något fint för sitt barn. De har ingen aning (men de kanske får och det kommer vara en viktig läxa om ödmjukhet). 

Kanske kan du lösa det här utan pengar - du kanske t o m har jobb när det är dags för student! 

Kolla med kyrkan - kan de hjälpa med något? Kolla majblommans stiftelse. 

om ni ska bjuda in släkt så kanske ni kan ha knytis? 

när jag tog studenten bjöd min mamma mig på restaurang. Det var bara hon jag och min syster men det var jättemysigt. Det måste inte kosta många tusen att ta studenten. Lycka till! 

• Anonym (E)

Vad skulle du bli anmäld och dömd för? Det är inget brott att lämna felaktiga uppgifter i en låneansökan. Det händer dessutom hela tiden att folk råkar lämna felaktiga uppgifter när de fyller i låneansökan online. Det är därför banken kollar upp uppgifterna.

• Egon den stora

Banken kan ju inte se att du förlorat jobbet,  dom kollar deklarationen. Men i vilket fall som helst så ska du ju inte låna så du kan ju bara dra tillbaka ansökan. 
    Du har inte gjort något straffbart och kommer inte att bli anmäld. 

Svar på tråden Lämnat felaktiga uppgifter vid lån