• Anonym (Vad fan gör man)

Vad fan gör man

Hej!

Min kille och jag har varit tillsammans i 1 1/2 år. Vi är särbos. Han har levt på socialbidrag och något har gott snett och han har inte fått hjälp av soc så han har obetalda hyror och el har stängt av. Så han kan inte bo hemma, inte ha sina barn. Nu har han fått bo hos mig. Han har ingen kontakt med sin familj, knappt vänner. Han har bara mig. Detta tär så mycket psykiskt på mitt mående och vet inte vad jag ska göra. Min tonårs dotter har svårt för honom så de veckor hon är hos mig kan han inte vara hos mig.  Vet varken ut eller in. Ska jag bara släppa honom? Fan vad gör man.

• Svar på tråden Vad fan gör man
  • Anonym (Ansvar)

Varför får han inte soc.bidrag längre? Uppfyller han inte villkoren? Börja i den änden. Han kan självklart inte bo hos dig i längden och vare sig han eller hans ekonomi är ditt ansvar utan hans.

• Anonym (K)

Släng ut honom. Vilken jäkla loser.... Säg åt honom att han ska vara ute till sista april.

• Anonym (Teddy)

Varför har din dotter svårt för honom och vad gör han åt det?
    Vad är hans plan framöver?
    Gör han nånting överhuvudtaget eller är han väldigt passiv i situationen?

• Anonym (Tess)

Erbjud dig att följa med honom till socialtjänsten och försök reda i vad det är som gått snett och vad som kan göras för att han ska börja få stöd igen. 
    När det mest akuta är löst - se till att han utreds för någon form av aktivitetsstöd eller om han behöver boendestöd eller vad som helst.
    Det borde han kunna få om han inte är arbetsför. Annars ska han ju sättas i arbete på ett eller annat sätt. Jag menar inte direkt på måndag men även där har kommunen ett stort ansvar för att försöka få folk ut i verkligheten, sen om det är via arbetsträning, studier, beredskapstjänster eller vad som (om det finns någon slags förmåga) så är det upp till dem att bedöma.

• Gameofthrones

Ok, 

Vad har hänt med hans bidrag? Varför får han inte ekonomiskt bistånd längre?
    Har han misskött sitt bidrag?

Hur länge har han levt på bidrag? 

Gör han ngt åt saken? Dvs vardagliga bestyr, söker jobb,  har framförhållning? Tar han droger, alkoholist? 

Är det så, gå vidare. För din skull och din dotter. 

• Anonym (K)
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-01 15:40:24 följande:

Erbjud dig att följa med honom till socialtjänsten och försök reda i vad det är som gått snett och vad som kan göras för att han ska börja få stöd igen. 
    När det mest akuta är löst - se till att han utreds för någon form av aktivitetsstöd eller om han behöver boendestöd eller vad som helst.
    Det borde han kunna få om han inte är arbetsför. Annars ska han ju sättas i arbete på ett eller annat sätt. Jag menar inte direkt på måndag men även där har kommunen ett stort ansvar för att försöka få folk ut i verkligheten, sen om det är via arbetsträning, studier, beredskapstjänster eller vad som (om det finns någon slags förmåga) så är det upp till dem att bedöma.

NEJ. Det är inte ts ansvar att vara morsa åt en vuxen man och fixa hans liv!
  • Drottningen1970

Men lägg av. Det är inte ditt ansvar att på bekostnad av dig själv och dina barn ta hand om en vuxen karl. 

skärp dig och fundera på var dina lojaliteter behöver finnas. 

Om han bor hemma hos dig och har försörjningsstöd så ska bi dessutom söka försörjningsstöd som sambos och din inkomst ska räknas med vilket troligtvis innebär att du helt enkelt får försörja honom. 

• Anonym (Vad fan gör man)
    Gameofthrones skrev 2022-04-01 15:40:52 följande:

Ok, 

Vad har hänt med hans bidrag? Varför får han inte ekonomiskt bistånd längre?
    Har han misskött sitt bidrag?

Hur länge har han levt på bidrag? 

Gör han ngt åt saken? Dvs vardagliga bestyr, söker jobb,  har framförhållning? Tar han droger, alkoholist? 

Är det så, gå vidare. För din skull och din dotter. 

Han har varken drog el alkohol problem. Men han mår inte så bra psykisk av sin situation, så en kurator har gått in och har kontakt med kommun och hyresvärd. Och hjälper honom med  det. Vet inte men tror inte han har sökt jobb tillräckligt. Som man måste för att få bidrag. Och jag blir så frustrerad av att inte veta vad som sker eller kommer hända. Får han behålla lägenhet? Kommer allt ordna sig?
  • Anonym (K)
    Anonym (Vad fan gör man) skrev 2022-04-01 15:53:18 följande:
    Han har varken drog el alkohol problem. Men han mår inte så bra psykisk av sin situation, så en kurator har gått in och har kontakt med kommun och hyresvärd. Och hjälper honom med  det. Vet inte men tror inte han har sökt jobb tillräckligt. Som man måste för att få bidrag. Och jag blir så frustrerad av att inte veta vad som sker eller kommer hända. Får han behålla lägenhet? Kommer allt ordna sig?
    Förstår att du är orolig iom att du bryr dig om honom men det är krasst sett inte ditt problem, mer än att du behöver få ut honom. Han får bo hos nån kompis eller vad som helst! Men om dina barn inte trivs hemma pga honom så måste han UT.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-01 15:40:24 följande:

Det här är det sista hon ska göra. Hon är inte hans socialtant/mamma/vårdare. 

Tyvärr är den bistra sanningen att alla människor inte är i en situation där de kan och bör dejta eller ha seriösa förhållanden. TS kille är en sådan person. Han har många saker han måste reda upp i sitt eget liv innan han kan ta sig an en annan person. 

Det bästa för honom är att vara singel tills han har det bättre. TS kan självklart vara en vän, men inte mer än så. Det är min syn på saken. 
Svar på tråden Vad fan gör man