Bodelning inom bestående äktenskap
Kan någon hjälpa mig att förstå innebörden av vad juristen säger för jag förstår inte.
Jag och min partner äger lägenheten till olika andelar då vi har gått in med olika belopp till kontantinsatsen. Men vi har som mål att äga lägenheten 50%-50% och ett förslag var att vi skulle lösa det genom att göra skriva ett äktenskapsförord och ett skuldbrev där jag jag "lånar" halva mellanskillnaden i våra kontantinsatser.
Men då skriver juristen att det inte är fördelaktigt för oss att skänka 15 % av lägenheten och sedan upprätta ett skuldebrev, detta då det skulle innebära skattemässiga konsekvenser eftersom skuldebrevet då skulle bli som en köpeskilling för den överlåtna andelen och man därmed skulle bli skattskyldig för denna del.
Ett alternativ är som juristen föreslår att vi genomför en partiell bodelning under bestående äktenskap, där ni helt enkelt bodelar lägenheten så att vi i slutändan äger 50/50 av lägenheten (bodelningar är skattefria).
Men vi förstår inte skillnaden och eller vad den praktiska skillnaden blir. Kan någon vänlig själ förklara så vi förstår. Juristen har försökt förklara flera gånger men ingen av oss förstår.