Syskonbarn present
Hur mycket ger ni till syskonbarn i present när de fyller år? Vad är lagom ?
Hur mycket ger ni till syskonbarn i present när de fyller år? Vad är lagom ?
Något som passar barnet och utifrån vad man anser ha råd med.
Dvs jag anser att det inte är priset på gåvan som är viktig, utan omtanken
I min släkt har vi satt en symbolisk summa på 200kr för kusiner …det viktigaste för oss är just att träffas och fira varandra inte presentens kostnad ( från början var det 100kr…äldsta kusinen är idag 17 år…yngsta 5.. )
Tänker såhär,
Beroende på hur man känner varandra, hur mkt man träffas, vad är det för ålder, bortskämd? Inte bortskämd är glad för det man får?
Vi sätter aldrig någon särskild summa som det "måste" kosta, det beror på ålder och intresse. Min systerdotter blir jätteglad för några hårtofsar, pennor och sudd för 79kr. Ett annat kusinbarn önskade lego för 299kr. Jag är helt säker på att det jämnar ut sig.
Men vi satsar också lite mer på födelsedagar (just gällande syskonbarn) än på jul. För vi ses sällan på jul så att skicka julklappar runt landet blir så sjukt opersonligt så det har vi slutat med. Däremot så har alla människor EN födelsedag, en dag som är ens egen. Så födelsedagspresenter ger vi. Men som sagt, det är tanken som räknas, inte värdet i kronor och ören.
Tillägg,
Jag generellt skulle ge vadsomhelst.
Men gav dig tips tidigare hur man kan tänka vad man kan ge :)
Finns det nåt "lagom" att ange? Vi har trissat upp summan nåt överjävligt tycker jag själv. Förut låg vi kring 500-lappen.
Kan inte säga en exakt summa. Beror helt enkelt på vad barnet vill ha och behöver, och vilket barn i ordningen det är. Exempelvis fick ett syskonbarn en springcykel och hjälm förra födelsedagen, gick på över en tusenlapp, medan yngsta i den familjen fick någon liten leksak för kanske en 50-lapp på hennes dag (för hon har ju verkligen ALLT att ärva, och kommer ju också kunna använda springcykeln om några år). Så vi har verkligen ingen fast summa som så.
Haha, vårt barn har 9 kusiner, så bara med 500:- skulle det bli dyrt med födelsedag och jul!
TS: vi har ingen satt summa, utan nåt symboliskt som passar barnet i fråga.
Finns det nåt "lagom" att ange? Vi har trissat upp summan nåt överjävligt tycker jag själv. Förut låg vi kring 500-lappen.
Kan inte säga en exakt summa. Beror helt enkelt på vad barnet vill ha och behöver, och vilket barn i ordningen det är. Exempelvis fick ett syskonbarn en springcykel och hjälm förra födelsedagen, gick på över en tusenlapp, medan yngsta i den familjen fick någon liten leksak för kanske en 50-lapp på hennes dag (för hon har ju verkligen ALLT att ärva, och kommer ju också kunna använda springcykeln om några år). Så vi har verkligen ingen fast summa som så.
Jag och min bror har aldrig gett varandras barn någonting.
En symbolisk summa.