Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Mönster till Gardinkappa

Hmm... Jag har sytt många gardiner i mina dar. Både kappor och längder. Alla hänger naturligtvis, men ingen har nånsin "svängt". Du får nog förklara lite bättre vad du är ute efter. Fluffiga- då tänker jag bara på puffgardiner som var poppis för ca 30 år sen.

• Jag är bara jag

Du menar en kappa med vågor istället för platt antar jag? Det är superlätt att sy.  Man måste ha betydligt mer tyg än vad fönstret är brett. På längden behöver man minst 15 cm extra tyg beroende på hur mycket kant du vill ha ovanför gardinstången. Mät fönstret och bedöm hur bred och lång gardinen ska vara. En kappa kräver endast 4 sömmar totalt. 2 på vardera kanten och 2 för kanalen man trär stången i. Hoppas du hittar ett mönster. 

• Jag är bara jag
    Noahsbutt skrev 2022-03-30 21:58:32 följande:
    Jasså? Jag kunde verkligen inte hitta något hjälpsamt alls..?
    Jag googlade "sy gardinkappa" och fick upp massor.
  • Jag är bara jag
    Kodia skrev 2022-03-30 22:05:59 följande:
    Jag har inte tittat på några av filmerna som kom upp, men när jag läste instruktionerna med "okunniga" ögon hittade jag massor med ord som TS kanske inte kan: fålla, rynkhuvud, stadkant, mönsterrapport, osv. Om man dessutom inte redan vet ungefär hur man gör är det inte så enkelt som man kanske tänker om man gjort det själv innan... Man vet inte vad som är relevant och inte.
    All heder till TS som vill lära sig! Att titta på några av filmerna kanske ger en bra förförståelse? smile1.gif
    Jag kom inte in på alla, men nån måste väl skriva hur man gör från själva grunden? Eller också får man kombinera med en film. Jag minns när jag ville lära mig sy. Hade inte sytt sen mellanstadiet och lånade en kompis maskin. Jag sydde en paradhandduk helt på egen hand. Principen är ju densamma som för gardin. 
  • Jag är bara jag
    Noahsbutt skrev 2022-03-31 21:17:38 följande:
    Jag har och kan använda en symaskin, men har mest sytt lite nallebjörnar och enkla kuddfodral.. 
    Jag kan tyvärr inte fålla eller skarva kanter. 
    Så jag får nog ta hjälp av min farmor och lära mig rätt av henne!
    Tack för all jätte fin hjälp och alla fina svar!

Mvh
    Noah
    Fålla gör man kanten på allt man syr. Vik bara in kanten dubbel, nåla eller håll fast själv och sy en raksöm. Har du sytt kuddfodral kan du garanterat sy en gardin. Det är jättelätt. 
Svar på tråden Mönster till Gardinkappa