• Sussies

Bebis ökar inte i vikt

Har en tjej på 2,5 v som inte går upp i vikt som hon ska. Hon hade gårt ner 6% efter förlossning o har ff 100g kvar att gå upp O borde dessutom öka mer. Hon ammar o jag hör hur hon klunkar, hon har bra grepp o jag har massor med mjölk. Men jag upplever att hon äter mindre o kortare tid än mina två tidigare barn. BVC föreslog att jag skulle ge ersättning/urpumpat efter varje måltid o jag har prövat det o hon äter faktiskt lite extra då. dock upplever jag att hon ist äter ännu mer sällan när jag gör så, så jag vet inte om det blir samma mängd i slutändan ändå. 
    hur som helst, ni som fått samma råd av BVC/stödmatat med flaska, hur länge har ni fått ge extra på det sättet? Är det liksom under en period tills de växt på sig lite eller under hela första halvåret typ? Jag vill så väldigt gärna helamma o skulle eg helst inte vilja flaska öht. 

• Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt
  • Anonym (Mat)

Vi kompletterade med ersättning. Ammade, pumpade. Flaskade. 

6 mån in har vi en go och rund kille som ammar till del, med fin anknytning till både mig och pappan pga att han också matat. Har lika mkt mjölk som jag haft hela tiden.  

Jag ville amma men också att barnet skulle få i sig nog.

Amningshjälpens råd hjälpte inte oss till skillnad från många andra men det blev bra ändå så långt vi ser.

• nernu
    Sussies skrev 2022-04-07 11:41:21 följande:
    Hela förra v var både hon o jag tunt klädda för jag fick rådet matt vara mkt hud mot hud. Hon gick ju upp typ så mkt som BVC vill på en v, ca 160g, så att amma lite aktivt o där jag håller koll verkar ju ha funkat. Men det tär så mkt på mig att göra amningen till en grej o att det liksom inte funkar av sig självt utan att jag måste ?vakta? o hålla koll på henne. Det är vägning igen om en v, o allt jag tänker på är ju att få till vikten, det är så himla tråkigt o låsa sig så. 

Ersättning är ju inte krångelfritt precis. Då ska det blandas och fixas och ta med termos med lagom varnt vatten överallt. 

Amning är krävande i början. Det är ömma bröst och mjölkstockning och svamp och fel tag och elände. Men om man orkar hålla ut brukar det bli bättre. fortsätt lägga mycket tid och energi på amningen. Du kommer inte behöva hålla på så hela amningstiden men nu i början kan det vara nödvändigt. 

• Anonym (Mat)
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 21:12:19 följande:
    Jamen vad bra. Bvc-sköterskor har ingen utbildning inom amning och en del är direkt amningsfientliga tyvärr. Jag har läst massor med inlägg där kvinnor blitt uppmanade att ge ersättning istället för att amma vilket gjort dem ledsna. Det är faktiskt sorgligt. Ge inte upp nu utan amma på!  // {#emotions_dlg.flower}

Dock tror jag det ibland är tvärtom med numer, att en del kvinnor skammar varann om man slutat amma för att man helt enkelt är påväg att gå sönder. 

Amning är bra, men mamman ska hålla ihop också.

• Jag är bara jag
    Anonym (Mat) skrev 2022-04-07 13:13:28 följande:

Dock tror jag det ibland är tvärtom med numer, att en del kvinnor skammar varann om man slutat amma för att man helt enkelt är påväg att gå sönder. 

Amning är bra, men mamman ska hålla ihop också.

Jag har aldrig sett kvinnor bli skammade för att de ger upp amning. Min poäng är att de kvinnor som verkligen vill amma många gånger blir motarbetade av Bvc som bara propagerar för ersättning pga ren okunskap. Bara rådet här ovan om att amma var 3.e timme är vansinnigt! Ju oftare man ammar desto mer mjölk får man.
  • Anonym (Mat)
    Jag är bara jag skrev 2022-04-07 13:22:24 följande:
    Jag har aldrig sett kvinnor bli skammade för att de ger upp amning. Min poäng är att de kvinnor som verkligen vill amma många gånger blir motarbetade av Bvc som bara propagerar för ersättning pga ren okunskap. Bara rådet här ovan om att amma var 3.e timme är vansinnigt! Ju oftare man ammar desto mer mjölk får man.

Jag blev det när jag höll på att gå sönder helt i början.

Kvinnor som sa att jag bara ammade fel, ammade för lite, misstolkade mitt barn. Att visst, etsättning kunde jag ju ta men då missunnade jag mitt barn mycket gott och nyttigt och jag skulle få ett flaskberoende barn och mjölken skulle sina. Inget av det senare har hänt trots att vi struntade i det och körde både flaska och amning det vi kunde och ersättning när det krävdes. 

Jag vet också att detta med att ju mer du ammar desto mer mjölk får man inte är en 100% sanning. Har fler kvinnor i min närhet där det faktiskt inte hänt. Det i sig blev en enorm stress för dem och för mig, eftersom vi ju uppenbart bara gjorde fel. Eller så var nåt fel på barnet. De kommentarerna saboterade en hel del i början.

För mig vände det mentalt när jag började lita på mig själv mer och vad jag ville och inte ville. Och vi har nu kört på med en härlig mix av allt i 6 månader, och det blev bra nog för oss. 

Sen är det såklart inte bra när BVC inte är inlyssnande heller.

• Sussies
    nernu skrev 2022-04-07 13:07:25 följande:

Ersättning är ju inte krångelfritt precis. Då ska det blandas och fixas och ta med termos med lagom varnt vatten överallt. 

Amning är krävande i början. Det är ömma bröst och mjölkstockning och svamp och fel tag och elände. Men om man orkar hålla ut brukar det bli bättre. fortsätt lägga mycket tid och energi på amningen. Du kommer inte behöva hålla på så hela amningstiden men nu i början kan det vara nödvändigt. 

Jag tycker oxå messet känns knöligt med ersättning. När hon ammat rejält har hon inte ens tagit flaskan, o de gånger hon gjort det har det varit när hon bara småammat innan. Jag har svårt att se att ersättningen skulle bli ett extra mål mat, jag tror det tar ut något annat mål ist, för även om hon inte somnar vid bröstet så äter hon inte mer när hon inte vill ha liksom. Kag känner att amningen funkar, kring det du skriver alltså om ömma bröst osv. Hon har bra tag o jag har massa mjölk. Det är bara att hon typ äter för lite eller för sällan? 

• Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-07 13:22:24 följande:
    Visst är det ett konstigt råd? Förra gången sa de dessutom att jag skulle amma på minsta signal, så ofta hon vill. Även de gånger hon bara småäter är bra sa dom o gjorde hon ofta så kunde jag skjuta till med flaska. Men idag sa läkaren alltså tvärtom, 3 timmar är ju väldigt mkt mer än vad det brukar vara mellan tiölfällena
  • Sussies
    Anonym (Mat) skrev 2022-04-07 13:30:37 följande:

Jag blev det när jag höll på att gå sönder helt i början.

Kvinnor som sa att jag bara ammade fel, ammade för lite, misstolkade mitt barn. Att visst, etsättning kunde jag ju ta men då missunnade jag mitt barn mycket gott och nyttigt och jag skulle få ett flaskberoende barn och mjölken skulle sina. Inget av det senare har hänt trots att vi struntade i det och körde både flaska och amning det vi kunde och ersättning när det krävdes. 

Jag vet också att detta med att ju mer du ammar desto mer mjölk får man inte är en 100% sanning. Har fler kvinnor i min närhet där det faktiskt inte hänt. Det i sig blev en enorm stress för dem och för mig, eftersom vi ju uppenbart bara gjorde fel. Eller så var nåt fel på barnet. De kommentarerna saboterade en hel del i början.

För mig vände det mentalt när jag började lita på mig själv mer och vad jag ville och inte ville. Och vi har nu kört på med en härlig mix av allt i 6 månader, och det blev bra nog för oss. 

Sen är det såklart inte bra när BVC inte är inlyssnande heller.

Jag har massa mjölk, läcker igenom kläder o jag hör hur hon klunkar. Efter senaste uppgången förra v kände Jg att jag var på rätt spår o att jag borde litat på mig själv från början o bara ammat på, men blev nedslagen idag när hon inte gått upp. Som att jag slappnade av o litade lite för mkt på mig själv. När jag prövade flaska med ersättning sist så vägrade hon att öht ta bröstet på hela dagen o åt inte på 6-7 timmar utan skrek o sov om vartannat. Jag är rädd Att det ska bli så igen eller att hon ska bli bekväm o inte vilja ta bröstet alls
  • Jag är bara jag
    Sussies skrev 2022-04-07 13:40:23 följande:
    Visst är det ett konstigt råd? Förra gången sa de dessutom att jag skulle amma på minsta signal, så ofta hon vill. Även de gånger hon bara småäter är bra sa dom o gjorde hon ofta så kunde jag skjuta till med flaska. Men idag sa läkaren alltså tvärtom, 3 timmar är ju väldigt mkt mer än vad det brukar vara mellan tiölfällena
    Det är uppåt väggarna fel råd och nåt Amningshjälpen starkt går emot. Amma ofta och på minsta signal= då ökar produktionen och mjölken i magen på bebis. Bröstkompressioner och byta bröst ofta hjälper också. Jag minns så väl hur det var i början med min lille. Jag ammade jämt tyckte jag. men med etablerad amning blir det inte lika ofta utan då har man hittat sin rytm tillsammans med bebisen.
  • cosinus

Om hon blev ett ilsket monster av ersättning skulle jag fortsätta amma men kanske prova ta bort mjölk ur kosten och se om det är där det spökar. Det experimentet drabbar ju bara dig så det är ju fritt fram att prova.

Amma, massera fot/handflata på bebisen under tiden och försök hålla bebisen vaken. Byt inte bröst hela tiden för då kommer bara den tunnaste mjölken först utan amma kanske allt från samma bröst under 3 timmar och byt sen.

Be att få använda samma våg på bvc. När jag hade en bebis som vägrade gå upp i vikt i början så fick jag alternera mellan två vågar vilket innebar att varje måndag hade han bara ökat 10 gram och det blev typ panik medans på torsdag hade han ökat 70 och alla var lugnare. Efter tre veckor i rad med samma mönster började jag ana att vågarna kanske inte var helt synkade men det fick jag inget gehör för...

Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt