• Anonym (skuldsatt)

Kan man swisha småsummor till Kronofogden?

Jag är sjukpensionär och fick såledels högra inkomst i Januari. Yay! 

Då upptäckte både kronofogden och kommunen att jag kan betala till dem. Bu! Nettoinkomsthöjningen för mig blev hela 173 kr. Som alla andra år ungefär, alltså.

Ok, inte bu, jag betalar gärna mina skulder om jag kan. Så nu har jag 2 fastställda skulder med utmätning och 1 som väntar på att läggas till. Andra ligger och flyter i universum också så jag räknar med att det kommer komma in fler.

I alla fall, jag undrar nu om man kan swisha småsummor till KF? Alltså kanske en tjuga, femtiolapp eller hundring som max? Att man kan swisha har jag upptäckt, och att man kan swisha både mot skulden som helhet och för varje enskild skuld. Jag har försökt googla men hittar inget svar på den frågan.

Jag har en supertajt budget från början men ibland klarar jag maten på under 500 kr för veckan och känner att jag skulle vilja/kunna swisha de tiorna till skulderna. En av skulderna har ränta på 6 kr i veckan så den skulle jag ju betala av påsjälva summan med en tjuga. Den andra skulden är mycket större, räntan är ungefär 200 kr i veckan, men jag antar att även den skulle betalas av lite fortare med några tior i veckan?

Någon som vet om man kan swisha så små summor som några tior? Det hade gjort mitt hjärta gott.

• Svar på tråden Kan man swisha småsummor till Kronofogden?
  • Anonym (Lina)

Har du kollat upp skuldsanering? Kunde vara skönt att bli av med skulderna om 5 år om du inte lyckas fortare på det sättet du gör nu...

Och ett tips, även om det är jättebra att du betalar dina skulder efter förmåga, spara istället de tiorna i en liten buffert, så att du alltid har lite pengar om något händer... när du har 1000:- så kan du börja smådutta in överblivna slantar... Men du måste alltid ha lite pengar.

Hjärta

• Anonym (skuldsatt)
    Anonym (Lina) skrev 2022-03-27 19:17:25 följande:

Har du kollat upp skuldsanering? Kunde vara skönt att bli av med skulderna om 5 år om du inte lyckas fortare på det sättet du gör nu...

Och ett tips, även om det är jättebra att du betalar dina skulder efter förmåga, spara istället de tiorna i en liten buffert, så att du alltid har lite pengar om något händer... när du har 1000:- så kan du börja smådutta in överblivna slantar... Men du måste alltid ha lite pengar.

Hjärta

Just nu är skulderna för små för skuldsanering. Enligt prognosen som man kan göra på Kronofogdens hemsida kommer skulderna som ligger just nu vara avbetalda i september 2026 men då är inte skatteåterbäringarna medräknade och jag brukar få tillbaka ca 300 kr. Det skyndar ju på med ett par månader. 

Ska man få skuldsanering måste man ju inte kunna betala allt inom överskådlig framtid, vad det nu betyder men förmodligen mer än 5 år.
  • Anonym (dra tillbaka)

Har du möjlighet att göra en avbetalningsplan på det lånet med ränta på 200kr i veckan?
    Vad är skulden på? Tänker att om dom drar tillbaka skulden från KF och fryser räntan så kan du betala av till dom istället och bara skulden inte ränta. 

Svar på tråden Kan man swisha småsummor till Kronofogden?