Inlägg från: SweeneyToad |Visa alla inlägg
  • SweeneyToad

Vad får en lärare göra? Elever med Adhd

Tja, du kan ta upp det med rektorn. Så kan rektorn tvinga eleven. Så gjorde man på mig. 

• SweeneyToad
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 17:15:30 följande:
    Ja läraren har rätt att föreslå det men det är vårdnadshavarna som väljer helt själva hur hen/de vill göra. Skolan kan aldrig tvinga ett barn att genomgå utredning eller remittera till BUP eller liknande. Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet. Tänk dock på att det kan vara ett känsligt ämne, och att det kan vara en missbedömning från skolans sida att eleven har en diagnos. Så länge hen inte diagnosticerats ska hen behandlas och omtalas på samma sätt som vilken annan elev som helst. Man ska fortsätta göra anpassningar utifrån elevens behov och förmågor så långt det är möjligt, både allmänt och särskilt stöd.

Rektorn kan visst tvinga. Det gjorde rektorn på mig. Sedan att det är fel att rektorn gjorde det, det skriver jag under på.
  • SweeneyToad
    Anonym (d) skrev 2022-05-01 18:01:36 följande:
    NEj, det får de inte. De kan inte tvinga fram en utredning.
    Jo, så gjorde man på mig.

Och vad de får göra, och vad de gör, kan vara två olika saker. 
  • SweeneyToad
    Anonym (d) skrev 2022-05-03 11:47:11 följande:
    Skola låg på som fasen och ville att min son skulle utredas. Jag sa nej, kommer inte på fråga.
    Så de fick ge sig.
    Vad vill med detta inlägg? Dina upplevelser tar inte bort mina upplevelser. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Rektor) skrev 2022-05-02 17:38:08 följande:
    Vad lägger du i "tvinga"?
    Har du problem med läsförståelsen?
Svar på tråden Vad får en lärare göra? Elever med Adhd