Inlägg från: Anonym (Tina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tina)

Bästa tiden i månaden att säga upp sig.

Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 11:29:06 följande:

Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!

Oavsett kollektivavtal så är uppsägningstiden 1 mån enligt las. Så är man anställd tillsvidare eller på viss tid kan man inte gå på dagen.
    Är man däremot anställd intermittent på timme kan man helt enkelt avstå fler pass. Uppfattar det dock inte så då TS skriver om intjänad semester.
    Att planera för ett uttag av semester i pengar kan vara ett skönt avslut TS men du bör veta att intjänad semester som betalas ut i pengar beskattas med engångsskatt. Dvs högre än om du kommer överens med din chef om att lägga ut semestern. Ungefär som att du vill jobba din sista vecka vecka 16. Samtidigt har du 4v semester att lägga ut. Då säger du upp dig med sista anställningsdag 22 maj och så lägger du ut semester v 17-20.
    Man har inte rätt att få semester under uppsägningstid eller förlänga den på det här sättet men från arbetsgivaren så ska kostnaden för din semester ändå ut, så det är inte alltid de har synpunkter på det. 
    Alternativt så slutar du i april och så får du en klumpsumma som du får leva på efter sen.
  • Anonym (Tina)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 11:51:32 följande:
    Jag har utlagd semester 27-30 så planen är att min uppsägning ska vara slut innan semestern börjar så jag slipper hålla på med att fiffla med det, så min uppsägningstid är slut innan min semester börjar.
    jo det förstår jag att du inte kommer använda den semestern då.
    Men du skulle kunna be att få tidigarelägga den.
    Du kommer ju inte "vara där" oavsett.
    Utan antingen så låtsas vi att du säger upp dig med sista dag söndag 24 april (vecka 16) och slutar. Jobbar inte mer. Får semestern i klump.
    Eller så jobbar du din sista dag fredag 22 april (vecka 16) och så läggs semestern ut i fyra veckor. Du får pengarna som "lön" och undgår engångsskatten.
    Du är som sagt inte där oavsett.
    Och arbetsgivaren är fortfarande skyldig dig kostnaden för semestern.
  • Anonym (Tina)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 12:02:16 följande:
    Enligt mitt avtal så har jag 2 månaders uppsägning så min sista dag blir någon gång i maj isåfall.
    Eller har jag missförstått ?
    Det är ett minimum. Om du säger upp dig idag och vill jobba kvar till sista juni så är det ju bara schysst av dig. Visst, om det står 2 mån så kan du vänta till 30/4 (2 mån innan) men det sätter kanske chefen på pottan helt i onödan om du VET att du inte vill jobba kvar from juli.
    Man har som sagt inte rätt att få ut semester under uppsägning. Men är ni överens om att du slutar en viss dag, dvs det blir din sista "arbetsdag" så är det alltid upp till diskussion vad som händer med semestern, om man får lov att lägga ut den efter eller om det mest enligt rutin kommer ut som en slutlön. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 12:54:08 följande:

Kan inte citera, men när jag pratade med facket (många år sedan) så sa de att jag kunde gå på dagen eftersom företaget saknade kollektivavtal. så det gjorde jag. Hade jobbat där i några månader men företaget hävdade att jag hade 3 månaders uppsägning. Orkade inte tjafsa med dom utan hänvisade till facket. tog mina saker och gick. 

det verkar förvisso vara andra här som kan saken bättre, så jag kan inte svara på om det var fullt lagenligt, om jag hade blivit missinformerad, eller om reglerna var annorlunda då. Någon som vet kanske känner till vad konsekvenserna blir om man går på dagen? 

du kanske har möjlighet att prata med chefen och kanske bli uppsagd om situationen är ohållbar? Så du slipper karens dagen

Går man på dagen inom ramen för en anställning där man inte kan lämna en anställning på så kort varsel så riskerar man skadestånd. Dvs företaget behöver ju på något sätt bemanna den tjänst som du lämnar vilket till 99% kommer vara förenat med kostnader. Dem kan du på olika sätt bli skyldig att stå för.
    Att säga "ring facket" är en bra uppmaning om man tror att man blir felbehandlad eller så. Men annars så är ju facket motpart i avtalen. Facket vet precis vad som står i avtalen och kommer bara förklara så att man förstår. Arbetsgivaren sitter på samma information. Har man en chef som inte är kompetent så vänder man sig förslagsvis till HR eller personalavdelningen som ska kunna avtalen och arbetsrätten på sina fem fingrar.
Svar på tråden Bästa tiden i månaden att säga upp sig.