Inlägg från: Anonym (Högerkonservative Veganen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)

Varför är du inte vegan?

Anonym (......) skrev 2024-01-17 15:10:30 följande:
    Vem är någon och vaddå avsikt? Våra kroppar har formats efter år av evolution. Jag har aldrig skrivit att jag är emot nötter, frön och grönsaker. Däremot att BARA äta det är inte bra. Det är 25 år sedan jag var vegiterian, det som fanns var qourn i olika varianter, linsgrytor osv.
    Jag läser dina inlägg men du formulerar dig väldigt märkligt.

Jag tänkte på att du använde ordet designad, och designa är ju ett avsiktligt förfarande från någon. Evolutionen som sådan har ingen avsikt. Sen finns det inget i vår evolution som motsäger att man kan äta veganskt, absolut inget. Jag kan det här med evolution, o har undervisat länge om den.

Argumentet med designade för att äta bla animalier tror jag även en del kristna kött-anhängare har, men då räknar de med en skapare.  En del kristna pastorer är väldigt mycket emot vego. Å andra sidan finns också kristna djurrättsförespråkare som är vegetarianer eller veganer. Till dem hör faktiskt jag själv,(som också råkar tro på både Gud o evolution, är inte "fundamentalist", och jag ser det så att vi lever i en fördärvad skapelse, men som ska återupprättas en dag.

Du skrev något som jag uppfattade vare emot vegetabiliska oljor, men jag kanske missuppfattade det.. Sen menar jag att det att den kost du åt hade brister inte säger allt om andra former av vegankost eller vegetarisk kost.

Jag anser inte att den veganmat jag äter är dålig för mig. Jag väljer inte bort min veganska mat för att det FINNS varianter av vegetarisk eller vegansk mat med brister.

Anonym (Tror) skrev 2024-01-17 19:44:18 följande:

Nej, skulle väl va pannkakor men det äter jag 1 gång om året typ
    kan veganer äta nån rätt som inte är vegansk??

Jag kan väl i o f s äta vad som helst, men äter jag något från djur är jag ju inte vegan, så nej. Men  skillnaden är att jag aldrig hört någon annan blandkostare säga att det måste vara kött. Jag har nämligen aldrig någonsin haft några problem med att bjuda blandkostare/ animalieätare på mat. Ingen har någonsin invänt.

Det finns en enorm variation på mat, sp din position känns relativt extrem.

Anonym (M) skrev 2024-01-17 19:29:19 följande:
    Jag skrev väl inte att det inte kan vara att prioritera sig själv att äta vegansk mat. Jag svarade på varför just jag väljer som jag gör. 
    Jag vill minnas att du motiverade att inte vara vegan med just det
    Anonym (......) skrev 2024-01-18 11:28:04 följande:

Well, jag är inte kristen nånstans. Vegetabiliska oljor ÄR dåligt för kroppen såvida det inte är tex kallpressad cocosolja. Det är alldeles för höga mängder omega 6 i vegitabiliska oljor, det är en ganska komplicerad process att extrahera ut olja från tex raps, solros osv. Olivolja är nyttigt om den äts kall. Hettas den upp bildas ämnen som inte är bra för oss. Däremot att äta hela solroskärnor om man tål det är ingen fara.

Mår du bra av att vara vegan så kul för dig och fortsätt så då. Min kropp mår INTE bra på det. Jag måste ju få äta det som får mig att må bra och vara frisk i det korta liv jag har. Propagera inte på din kosthållning på andra.

Har du dessutom undervisat i evolution borde du ju rimligen veta att det var när vi började äta kött som våra hjärnor började utvecklas mer. Är tanken att om alla blir veganer så kommer våra hjärnor tillslut tillbakavecklas och vi går tillbaka till något sorts djurstadie och därigenom rädda jorden?

Tja, nu är ju inte vi kristna eniga i vegofrågan alls. Många kristna tycker mer som du, o en pastor I  Phoenix, Arizona, som tyckte rätt mycket som du, kallade till o med veganmat för "devils diet". Å andra sidan finns då vegokristna som bla jag då som t.ex anglikanske prästen/ professorn Andrew Linzey.

Det finns massor av vegetabiliska oljor, och i produkter med sådana finns ofta E-vitamin, en viktig antioxidant. Sen är det ju sant att det kan bildas dåliga ämnen vid upphettning osv

Jag tänker inte sluta tala för vego, och hade inte jag tagit del av argumenten från andra innan jag själv blev vego hade jag själv varit kvar där jag var före 1999 - om jag ens levat. DÄREMOT är det naturligtvis frivilligt ta del av det jag säger. Men jag tänker inte sluta använda min yttrandefrihet.

Jag är nöjd med min hjärnas utvecklingsnivå. Jag tycker inte jag behöver mer.Dessutom-VARFÖR skulle den tillbakavecklas? Så fungerar inte evolutionen. De 2 samverkande mekanismerna är mutationer och naturligt urval, men det är inte givet att en viss mutation sker. Om en viss mutation sker, pga Att DNA reagerar med andra ämnen kemiskt eller påverkas fysikaliskt, så kan den föras  vidare (om mutationen skedde i en könscell) eller försvinna i det så kallade "naturliga urvalet".

Rädda jorden ? Jag är djurrättsvegan - inte miljövegan. Jag är högervegan - inte miljövegan, inte "miljönisse"

Anonym (......) skrev 2024-01-18 11:28:04 följande:

Well, jag är inte kristen nånstans. Vegetabiliska oljor ÄR dåligt för kroppen såvida det inte är tex kallpressad cocosolja. Det är alldeles för höga mängder omega 6 i vegitabiliska oljor, det är en ganska komplicerad process att extrahera ut olja från tex raps, solros osv. Olivolja är nyttigt om den äts kall. Hettas den upp bildas ämnen som inte är bra för oss. Däremot att äta hela solroskärnor om man tål det är ingen fara.

Mår du bra av att vara vegan så kul för dig och fortsätt så då. Min kropp mår INTE bra på det. Jag måste ju få äta det som får mig att må bra och vara frisk i det korta liv jag har. Propagera inte på din kosthållning på andra.

Har du dessutom undervisat i evolution borde du ju rimligen veta att det var när vi började äta kött som våra hjärnor började utvecklas mer. Är tanken att om alla blir veganer så kommer våra hjärnor tillslut tillbakavecklas och vi går tillbaka till något sorts djurstadie och därigenom rädda jorden?

Tillägg till mitt svar: Och jag misstänker fortfarande att den vegomat du åt inte var speciellt bra sammansatt.
    Anonym (70-talist) skrev 2024-01-18 12:21:44 följande:

Jag är ytterst mån om natur och djurliv.
    Är skogsägare och jägare, natur och djurvän.
    Äter gärna rotsaker, grönsaker, kött, fisk och mejeri.

Men vad är liv? Veganer dödar utan vidare växter och äter.
    Växter är också liv. Vad vet vi om hur växternas "sinnen" eller "upplevelse".
    Växter är inte döda ting bara för att det livet är mera olikt vårt.

Kan tillägga att jag äter inte insekter, i alla fall inte frivilligt.

Om du vill skona växter så är väl vego alldeles utmärkt? Du glömmer nämligen att det går åt massor av växter för att bli animalier.

Då har vi helt enkelt olika definitioner på ordet djurvän rent språkligt sett.

Anonym (Älggryta m kokt potatis) skrev 2024-01-18 14:40:12 följande:
    Husdjur, speciellt idisslare ger oss ju mycket bra mat från marker som inte kan skördas med maskin. Om du tycker det är kymigt att äta sällskapsdjur som hund tycker jag att du ska låta bli.

Bacon och fläsk är ju gott, men den sortens djurhållning som grisproduktion oftast innebär kan jag förstå om veganerna inte vill medverka till.

För min del är grundfrågan inte "hur", utan "att". Dvs det är inte typen av djurhållning som gör mig till vegan. Oavsett hurdan djurhållningen ser ut är ju slutet det samma för djuren-döden.

Jag vill alltså inte reformera systemet utan fasa ut systemet. Det är  själva den etiska grundfrågan jag är intresserad av. Varför över huvud taget föda upp kött- o mjölkdjur och bedriva fiske? Varför överhuvud taget föda upp kännande varelser och döda dem?

Jag är för en fallande efterfrågan på animalier som på sikt, enligt de ekonomiska sambanden på marknaden, leder till en avveckling av uppfödning av produktionsdjur och en inriktning på livsmedelsproduktionen mer åt det vegetabiliebaserade hållet.

Sen kan ett mindre antal individer av de djurslag som idag är produktionsdjur tänkas finnas på privat finansierade  djurfristäder. Sådana finns i utlandet, och kan tänkas uppstå i Sverige också med tiden.

Agda90 skrev 2024-01-18 15:22:46 följande:
    Optimal föda för oss är inte att utesluta animalier. Vi får i slutändan näringsbrister. B12 brist är inte att leka med!

Jag är 60 och för en månad sen sa sköterskan på en mottagning att jag hade värden som en 20-åring i blodtryck, HB, blodsocker och i mina blodfetter. B-12 har jag köpt som tillskott, 

Jag tänker inte gå tillbaka till att äta animalier. Jag är helt nöjd med min kost även om du inte anser den optimal. Jag tänker fortsätta med den.

För min del kändes det som en befrielse när jag hoppade av köttnormen o slutade med kött /fisk. o blev laktovegetarian. Senare fasade jag ut mejeriprodukterna, och jag tror jag fått bättre blodflöde isamband med det, renare kärl - typ mindre plack där.

Agda90 skrev 2024-01-18 16:00:27 följande:

Mejerier är inte bra för oss. Mjölk är för snabbt växande kalvar. Så där är vi eniga. Jag strävar efter en optimal kost där jag inte behöver äta kosttillskott. Det är MITT mål. 

Vidare anser jag att man aldrig ska prisa en kosthållning som den allra bästa utan att ta upp bristerna. Vill någon vara vegan så finemang - men då ska personen veta att b-12 och d-vitamin måste man ta tillskott av och jag anser att den som anser att vegan kosten är "da shit" också ska informera om bristerna med den.

För min del tänker jag inte bara på mig själv och inte bara på människor. Jag är vegan av främst djuretiska skäl, även om jag också tror jag fått en bonuspåverkan i o med bättre blodflöde. Jag har också  etiska mål på olika livsområden, bla relaterat till kosten

Sen ser jag det inte som en brist att jag tar något tillskott. Däremot om jag inte gjorde det kunde det vara en bristsituation. Men visst ska man kunna var aärlig om fakta om olika koster då. Jag tror att  vad gäller barmhärtighet/ ickevåld/ kärlek till icke mänskliga varelser så är vegankost (en bra sådan) "da shit".

Anonym (......) skrev 2024-01-18 16:10:04 följande:
    Nej, vegomat är ju inte det
    Jag tror inte man kan generalisera så, men det har funnits många exempel på unga utan en del kunskaper i näringslära som inte satt satt samman  sin föda så bra.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?