Inlägg från: Anonym (Gripen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gripen)

Varför är du inte vegan?

VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:
    Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)

1 Det är fullt möjligt att älska djur och också äta dom. 

2 Jag tycker inte det är någon skillnad

3 jag är vegan

Sen så tycker jag att bara för att veganism för dig innebär att det är en moralisk ställning så behöver det inte vara fallet för alla. Jag förstår däremot frustrationen, vissa verkar vara aggressivt inställda till konceptet veganism av någon anledning. Läste någonstans en artikel att ett veganskt "kött" hade uppfunnits med bättre näringsvärde, samma smak och textur (tror inte den lanserats än) och kommentarerna var extremt aggressiva. (nu har jag bara läst ditt inlägg än, men kan tänka mig att tråden du startat ser likadan ut) varför? Om det finns en produkt som är bättre på alla sätt, borde inte den välkomnas då?

• Anonym (Gripen)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 14:05:31 följande:

Det är olyckligt att det numera alltid bara pratas hållbarhet/ miljö/ klimat.. Djurrättsveganismen glöms fullständigt bort idag, och nämns aldrig. Jag menar att de tyngsta argumenten för veganism är djuretik. Men jag tror på köpet att miljö/resurser/ hungersituationen i världen också kunde förbättras med en övergång i vegetabiliebaserad riktning. + tror själv jag fått bättre blodflöde i samband med min veganism

Jag brukar inte använda orden "moraliskt rätt/ fel", utan oftare kärleksfullt /barmhärtigt eller inte. Jag menar att det är kärleksfullare/ barmhärtigare att äta vegansk mat. Så vill jag leva.

Jag är nog som högervegan inte alls helt överens med t.ex. alla vänsterveganer om vad veganism är. Från vänsterveganer har jag fått höra att jag inte är vegan - fastän jag både slutat konsumera animalier och är djurrättsaktivist.

Jag anser att politik inte behöver vara ett ställningstagande inom veganism. Veganer oavsett politisk läggning har olika syn på saken. Gillar inte gruppering eller polarisering. Vissa är veganer för sin hälsa, vissa från klimatperspektiv, vissa som en moralisk livsåskådning, oavsett om de ligger till höger/ vänster. De flesta veganer har nog någon form av medvetande av dessa saker.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 14:26:25 följande:

Bra formulerat, Ja, jag anser att om man inte konsumerar animalier så är man vegan, och veganer har olika åsikter i mycket. Jag anser att det är olyckligt att djurrättsveganism idag är bortglömt, och det talas alltid bara om klimat/hållbarhet/miljö i samband med vegokost.

Jag har sen som sagt från mer vänsterinriktade veganer fått höra att jag inte är en "riktig vegan"- och till och med blivit dödshotad av en "urflippad individ" och fått höra: "du är inte välkommen i djurrättsrörelsen".

Jag tror inte du ska gruppera in dessa enligt politisk åskådning. Man kan stöta på galningar i de flesta miljöer som säger sig tala för samtliga (fast de naturligtvis inte gör det) Vissa människor är extremt passionerade/ frustrerade över olika saker och då spiller det över. 

Att man är vegan har inte en politisk färg. Någon som är vegan kan vara höger eller vänster. 

• Anonym (Gripen)
    Anonym (......) skrev 2024-01-16 15:48:26 följande:
    Jag äter gräsbetat närproducerad eller vilt från djur som har haft det bra. Bästa sättet att få i sig så näringstät mat som möljligt för att jag ska må bra. Så som våra kroppar är gjorda för att äta. Det är väldigt svårt att få i sig B12, järn, collagen och annat viktigt genom att äta grönsaker och processade livsmedel som ska föreställa kött.
    Varför måste veganer hela tiden försöka få andra att bli veganer? Ni är ju värre än Jehovas vittnen

Det finns olika anledningar till att bli vegan. Rent teoretiskt så kan du ju bli vegan för att du avskyr djur också, så pass att du inte vill äta dom.

De flesta veganer enligt min erfarenhet försöker hålla en relativt låg profil då många blir så fruktansvärt provocerade av konceptet. Dvs det finns aggressiva element i alla läger.

• Anonym (Gripen)
    Agda90 skrev 2024-01-18 15:22:46 följande:
    Optimal föda för oss är inte att utesluta animalier. Vi får i slutändan näringsbrister. B12 brist är inte att leka med!
    Som jag förstått så får vi b12 från djur för att de själva får tillskott av det. Förr i tiden så var grödorna mer näringsrika.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?