Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Varför är du inte vegan?

För att jag vill få i mig alla de näringsämnen och proteiner min kropp behöver som inte finns i grönsaker.

• Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 15:11:24 följande:
    Tror du att vi som är veganer lever på grönsaker då?
    Ni lever på någon kemisk processad skitmat utöver grönsaker. Varför äter ni saker som ser ut som, och smakar som, smör, mjölk, korv, köttbullar, kyckling osv? Ska man vara vegan på riktigt så ska man leva på rötter och vatten. Allt annat är humbug.
  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 15:28:04 följande:

Snälla nån. Du vet ju absolut inget om vad vi veganer äter. Nu äter förstås olika veganer olika mat, men jag lagar faktiskt saker från grunden, så nej-det är kanske inte så kemiskt processat som du tror.

Sen är jag ingen utvecklingsfientlig vänster-näbbstövelbärande gröna vågare. Jag är inte emot all, som du kallar det "kemisk processning". Däremot kan jag säga att PROCESSADE KÖTTPRODUKTER anses VERKLIGEN ha en klar statistisk koppling till cancersjukdomar.

Sen är kriteriet  för veganskt  inte vad något ser ut som och smakar som, utan att det inte innehåller animalier. Igår åt jag faktiskt en plant-beef på MAX, och den var god. Inget hindrar att man kan gilla SAMMA SMAKER som innan man blev vegan, men skillnaden är bla att man inte behöver föda upp och döda djur för att få till dem. Jag var själv en in biten "köttis", till o med "köttoman". Jag var en verklig storkonsument / till o med frossare innan jag blev vego.

Jag äter gärna både sådant som inte alls ser ut och smakar som animaliebaserat och sådant som gör det.

Jag äter gräsbetat närproducerad eller vilt från djur som har haft det bra. Bästa sättet att få i sig så näringstät mat som möljligt för att jag ska må bra. Så som våra kroppar är gjorda för att äta. Det är väldigt svårt att få i sig B12, järn, collagen och annat viktigt genom att äta grönsaker och processade livsmedel som ska föreställa kött.
    Varför måste veganer hela tiden försöka få andra att bli veganer? Ni är ju värre än Jehovas vittnen
  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:02:17 följande:

Hur bra de än haft det så är slutet alltid det samma i kött-, mjölk-, fiske-, ägg-industrin. Djuren dödas. Jag är för en successiv utfasning av uppfödningen av kött- o mjölkdjur o fiske. B12 tar jag tillskott av, och ser inget fel i det. Inte så svårt heller att få tag i. Vad gäller aminosyror finns alla de 20 som kroppen använder i vegetabiliska källor.

Vad menar du med "gjorda för att äta"? Menar du att det finns en avsiktlig konstruktion? Vi väljer väl själva sojm individer vad som vi äter?

Tror du på allvar att mitt proteinintag består av "processade livsmedel". Jag sa ju att jag lagar själv från grunden. Hemma är det inte alls så mycket av de där "processade produkterna" som du kanske föreställer dig.

Jag är själv tacksam över den inspiration jag fick från andra som gjorde att jag först slutade äta kött o fisk (blev lakto-ovovegetarian) och senare skippade ägg o mejeriprodukter också, o därmed alltså var vegan.

Det kändes faktiskt som en befrielse för mig att hoppa av köttnormen-ta ett individuellt beslut, skita i "normen". Hade det inte varit för dem som inspireraede mig hade jag väl fortfarande varitanimalieätare, om jag alls levat. (Jag tror förresten jag fick bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan, renare blodkärl-har märkt förändringar. 

Ja en av flera anledningar att tala för vegetabiliebaserat är ju att det finns de som betalar det yttersta priset för animalierna, och de har ingen egen röst. Jag agerar lite försvarsadvokat för dem. Det är på deras sida jag står

Hur många kilo ärtor måste du äta för att få i dig rätt mängd protein som kroppen behöver? Jag kan äta 100 gram kött så är saken biff (höhö) Känns ju sämre för miljön att behöva klämma i sig 17 kikärtsbullar för att få i sig lite protein.
    Våra kroppar är förresten inte designade för att konsumera vegitabiliska oljor.
    Jag har varit vegeterian en period i mitt liv, eller ung och dum kan man också kalla det. Fick extrem näringsbrist och mådde otroligt dåligt. Blev gravt deprimerad, utvecklade anorexi och var nästan på väg att avsluta mitt liv. Not going back there again...
  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:37:42 följande:

Vilken typ av ärtor menar du?  Det finns många vegetabiliska proteingrödor. Sen är ju inte  miljöpåverkan alltid proportionell (linjärt samband) mot volymen på maten. Sen äter jag väl annat än ärtor också.  Det går inte att svara generellt på en sådan fråga?

Jag är som jag nämnde även inte miljövegan, snarare djurrättsvegan. Vad menar du med "designade"? Menar du att någon avsilktligt har designat? Vad menar du med vegetabiliska olöjor? Menar du att det är fel att använda oljor i matlagmning, t.ex olivolja som används en hel del i Medelhavsområdet, där de ofta har relativt bra hjärt-kärlhälsa? Är det fel att äta nötter osv?

Ja, men vänta lite. Vad ¨åt du då i så fall ? Det var i så fall nog en dåligt sammansatt kost.

Våra kroppar fungerar ju på ett visst sätt, en ko är designad för att äta gräs, hosta upp det och äta det igen. En katt är designad för att äta smådjur. Människor är designade för att äta kött, fisk, fågel, inälvor och andra organ, frön, nötter, bär, svamp,  grönsaker vid säsong.

Det enda jag läser när jag ser det du skriver är "Blablabalala". Du låter som en politiker som kommer med dåliga bortförklaringar och aldrig kommer till sak.

Ja, det var en dålig kost eftersom jag åt vegetariskt? Därför blev jag så sjuk.

• Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 17:59:30 följande:

Men fortfarande frågar jag om du menar att någon designat med en avsikt? Sen tror jag inte jag är så extremt designad för att äta kött osv. Som sagt hade jag värden som en 20-åring sa sköterskan på mottagningen, men jag är 60. N>ätter och frön? Jag uppfattade det som att du var emot det typ.

Det är ju för att du inte läser mina inlägg så noga innan du svarar. Jag svarar ju på varenda punkt.

Det går att variera en vegankost liksom en vegetarisk kost liksom en annan kost väldigt mycket. Jag undrar fortfarande vad du åt i den kost som du la upp. 

Vem är någon och vaddå avsikt? Våra kroppar har formats efter år av evolution. Jag har aldrig skrivit att jag är emot nötter, frön och grönsaker. Däremot att BARA äta det är inte bra. Det är 25 år sedan jag var vegiterian, det som fanns var qourn i olika varianter, linsgrytor osv.
    Jag läser dina inlägg men du formulerar dig väldigt märkligt.
  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-17 19:41:24 följande:

Jag tänkte på att du använde ordet designad, och designa är ju ett avsiktligt förfarande från någon. Evolutionen som sådan har ingen avsikt. Sen finns det inget i vår evolution som motsäger att man kan äta veganskt, absolut inget. Jag kan det här med evolution, o har undervisat länge om den.

Argumentet med designade för att äta bla animalier tror jag även en del kristna kött-anhängare har, men då räknar de med en skapare.  En del kristna pastorer är väldigt mycket emot vego. Å andra sidan finns också kristna djurrättsförespråkare som är vegetarianer eller veganer. Till dem hör faktiskt jag själv,(som också råkar tro på både Gud o evolution, är inte "fundamentalist", och jag ser det så att vi lever i en fördärvad skapelse, men som ska återupprättas en dag.

Du skrev något som jag uppfattade vare emot vegetabiliska oljor, men jag kanske missuppfattade det.. Sen menar jag att det att den kost du åt hade brister inte säger allt om andra former av vegankost eller vegetarisk kost.

Jag anser inte att den veganmat jag äter är dålig för mig. Jag väljer inte bort min veganska mat för att det FINNS varianter av vegetarisk eller vegansk mat med brister.

Well, jag är inte kristen nånstans. Vegetabiliska oljor ÄR dåligt för kroppen såvida det inte är tex kallpressad cocosolja. Det är alldeles för höga mängder omega 6 i vegitabiliska oljor, det är en ganska komplicerad process att extrahera ut olja från tex raps, solros osv. Olivolja är nyttigt om den äts kall. Hettas den upp bildas ämnen som inte är bra för oss. Däremot att äta hela solroskärnor om man tål det är ingen fara.

Mår du bra av att vara vegan så kul för dig och fortsätt så då. Min kropp mår INTE bra på det. Jag måste ju få äta det som får mig att må bra och vara frisk i det korta liv jag har. Propagera inte på din kosthållning på andra.

Har du dessutom undervisat i evolution borde du ju rimligen veta att det var när vi började äta kött som våra hjärnor började utvecklas mer. Är tanken att om alla blir veganer så kommer våra hjärnor tillslut tillbakavecklas och vi går tillbaka till något sorts djurstadie och därigenom rädda jorden?

• Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-18 11:56:26 följande:
    Tillägg till mitt svar: Och jag misstänker fortfarande att den vegomat du åt inte var speciellt bra sammansatt.
    Nej, vegomat är ju inte det
Svar på tråden Varför är du inte vegan?