Inlägg från: ProteinBristandeMänniska |Visa alla inlägg
  • ProteinBristandeMänniska

Varför är du inte vegan?

Anonym (Jag vill ha tips!) skrev 2022-03-23 05:32:50 följande:
    Hej,
    jag skulle lätt kunna bli vegetarian eller vegan, om det också innebar för mig att kunna spara mer pengar. Det vill säga, att de varor jag stött på, kostar betydligt mycket mer, än vad det kostar de ''icke-veganska'varor''.

Jag har sett på hemsidor på recept. Men jag är en person som experimenterar i köket och följer recept ifrån mitt eget huvud.

Men absolut, skulle jag kunna göra sallad och bara för att få protein, så kan jag slänga i mig bönor. Inga problem. Men jag har bara märkt att det blir så dyrt i längden.

T.ex massa grönsaker, det blir mer pengar att betala för, än om jag köper det som jag brukar göra. Hel kyckling, kikärtor, matlagningsgrädde.

Skall jag satsa på grönsaker, blir det mycket pengar. Jag köper ekologiska varor OFTAST.

Får jag tips på varor som skulle kosta lika mycket som mina vanliga varor, så har jag inga problem. Jag kan absolut bli vegetarian eller vegan!!

Ge mig gärna tips i sådan fall!

Hej! Kul att se någon som är öppen!

När det gäller kostnad så är det en stor myt att "vegansk" mat är dyrare än "blandad kost". Det billigare alternativet är faktiskt veganskt då havre, rotfrukter, andra frukter (som äpplen och bananer), ris, pasta, baljväxter och nötter/frön är bland det billigaste man kan äta och är extremt näringsrika. Sedan förstår jag såklart att man vill lyxa till det med fejkkött eller fejkmjölk osv.. Om du verkligen vill få ner dina konstnader så köp inte fejkprodukter, utan "riktig" mat.

Om du fortfarande vill ha lite/mycket veganska alternativ som fejkkött så har jag en riktig bra lösning. Gör det själv! Vi svenskar har inte kommit långt med det än när det gäller antalet recept men det finns hur mycket recept som helst på engelska och tyska när det kommer till köttersättning, vet inte direkt varför. :)  Det smakar bättre än affärhandlade fejkkötten om man är van i köket. Viktigaste är konsistensen och kryddorna du får i. För konsistensen använder jag glutenmjöl (oerhört hög i protein, väldigt isolerat) och mjöl, sedan gör kryddorna resten av arbetet. Släng in det med lite ris eller potatis så har du en lyxig måltid som inte kräver att andras liv ska tas ifrån dem.

Personligen bor jag utanför en stad, i norra delen av landet och har sänkt mina kostnader efter att jag blev vegan utan försöka. När jag försökte som mest spenderade jag 900kr i månaden. Det var lite väl för extrement då jag inte gav mig själv någonting extra gott, menmen. Vi alla kan såklart göra det dyrt för oss själva, men det gäller köttätarna också. Oxfile och fisk är inte direkt billigt och resten av kötten samt mjölken är "billig" för att vi dumpar pengar i det bakom kulisserna.

Experimentera med att göra egen sojamjölk eller kött, och använd dig mycket av baljväxter och rotfrukter. Och jag har slutat att köpa isbergssallad då det bokstavligen är HELT värdelöst och är lika billigt som färsk spenat (totalt under hela året). Använd frusna grönsaker.

Jag är inte så super bra på att formulera mig själv men jag hoppas ändå du fick något av det. Du kan även meddela mig privat om du vill ha specifika tips och så, upp till dig.

Jag vill också tillägga att du inte ska tänka på att "bli" vegetarian då det är helt meningslöst för djuren. Korna, hönsen och grisarna har samma öde. Folk brukar säga att det är valet mitt emellan vilket är inte sant och sedan så är det inte ett val när ett offer står bakom handlingen.

Tack!!

Anonym (Anna) skrev 2022-08-05 22:00:04 följande:

Jag är nästan vegan. Äter något kokt ägg (krav) ibland, lite ost eller glass. Annars bars veganskt. Inte för miljön utan för att jag tycker köttindustrin är vidrig. Älskar djur och tycker inte det är försvarbart att utsätta dom för lidande och stressiga slakterier.

Varför inte utesluta ägg och alla andra animaliska produkter. Kött industrin är direkt kopplad med mejeri. Äggen du äter, oavsett om de är kravmärkta eller inte bidrar till att 50% av kycklingar dödas, i princip alla hanar för att de är värdelösa för industrin.

Jag skulle rekommendera att du kollar på mejeri industrin, titta noga. Du kommer förstå varför det är så seriöst.

Du klarar det Anna!

Soryu skrev 2022-08-06 12:11:24 följande:

Jag ser det som att en vegansk livsstil är värd att sträva efter, men man behöver inte ha en absolutistisk och dogmatisk hållning. Precis som klimatpåverkan. Jag tänker att om man gör vad man kan och vad man har utrymme för i sitt liv just nu så är det bra, och jag bekymrar mig inte så mycket om vad jag inte gör men kanske hade kunnat göra.

Formellt skulle man väl kalla mig för lakto-ovo-vegetarian, men jag identifierar mig inte riktigt med någon beskrivning på det sättet utan jag brukar säga att jag inte äter kött (inkl fågel, fisk osv) men att ägg och mjölkprodukter går bra. I hemmet köper jag ofta veganska alternativ, men eftersom mina barn är lite kräsna med maten så blir det ofta mejeriprodukter. De får faktiskt också köttpålägg, vilket bär emot att köpa, men eftersom de är väldigt kräsna och vägrar andra proteinkällor till frukost får det bli så. Jag tycker att deras näringsintag är viktigare än att jag ska leva renlärigt. För egen del äter jag främst veganskt, och när jag inte har barnen hos mig äter jag i princip bara vegansk mat. Jag kan se framför mig att när barnen flyttar ut om sisådär 10 år eller så kan jag gå över till en mer helvegansk kosthållning.

Så jag antar att svaret på min fråga är att jag tycker att jag just nu hittat en rimlig balans. Om jag jämför min nuvarande livsstil med hur jag levde för 10 år sedan så har jag förmodligen minskat utnyttjandet av djur med 90%. Hade jag gått över till att bli vegan hade den siffran blivit 100%, och jag tycker helt enkelt inte att den lilla skillnaden är värt den ganska stora uppoffring som det skulle innebära i nuläget.

Min fråga till dig är: Varför ska du vänta tills dina barn flyttar ut för att SJÄLV bli vegan?

Det där med barn kan vara svårt, men DU äter fortfarande ägg och annat mejeri. Mjölken du köper bidrar till att kossorna bli i princip våldtagna, separerade från sina barn (flera gånger/varenda gång) och sedan dödas för att inte kan "användas".

Personligen tycker jag inte om vegansk ost, men det finns förfan oändligt med alternativ på mjölk. Hitta den du gillar. Den absolut mest näringsrika är soja, andra plats havre. Kalcium och vitamin D är tillsatta. Proteinrikt är sojamjölken också. God som fan är den också, men andra kanske föredrar andra typer av växtdryck. Hitta den för dig och dina barn. Men fokusera på dig själv.

Och nej, du har inte minskat utnyttjande av djur med 90%. Igen, osten, äggen och de andra mejeri produkterna... Mejeri industrin hör ihop med köttindustrin. De jobbar "i takt".

Jag tror nog att du inte hade kunnat leva i 1 minut som en mejeri ko. Läs om det. Det är ont. Det händer i en extremt enorm skala i Sverige men även alla andra delar av världen. Svenska är inte exakt konservativa med köttätandet eller mejeri konsumptionen.

Jag tror på dig!

Soryu skrev 2022-08-06 13:16:54 följande:
    Alltså jag äter ju inte mejeriprodukter och ägg alls i den utsträckning jag gjorde tidigare. Jag har inte eliminerat det helt, men minskat väsentligt. Jag tror inte att 90% är en helt felaktig uppskattning. Det kanske är 80%, men resonemanget kvarstår oförändrat. Jag har reducerat mitt bidrag till djurs lidande i väldigt hög utsträckning och för mig är det tillräckligt bra just nu.

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

Anonym (Anna) skrev 2022-08-06 15:33:08 följande:
    Då har de inte skött sin kost. Man måste se till att äta rätt.
    Tack för att du kommer fram, jösses. Vilken lättnad. {#emotions_dlg.flower}
    Soryu skrev 2022-08-06 15:45:26 följande:
    Vet inte om du tror att du kan provocera fram en reaktion eller om du är så arg som du låter. Men du provocerar inte mig för det spelar ingen som helst roll för mig vad du eller någon annan tycker om mina livsval.
    Japp, jag är lite förbannad när sådana som du inte tar djurens liv på allvar. Bäst att jag inte forsätter innan jag säger något dumt. Inte rätt fast du förtjänar det.
    StudierKemi skrev 2024-01-16 15:31:21 följande:

(Har bara läst TS) Jag har varit vegan under lång tid förut, jag gillade allt med denna livsstil. I början när jag var tonåring så var jag bara vegetarian av etiska orsaker gällande djuren. Sedan hade jag en period då jag åt kött igen (jag blev gravid och rädd för att göra fel, jag visste inte så mycket på den tiden). Men efter några år blev jag vegetarian igen, och sedan även vegan. Jag åt nyttigt dessutom, jag kunde nästan kallas ortorexisk, och jag vägde ganska lite utan att vara överdrivet smal.

Den filosofin tilltalade mig, och i början var det p.g.a. djuren som det lockade men det utvecklades till att även göra det för hälsan och förstås för klimatet. Jag hade ju satt ett barn till världen, och jag ville att hon skulle leva upp i en vacker, grön, välbevarad värld. Jag förstår inte hur man inte kan tilltalas av vad veganism gör för omgivningen, hur moralisk och bra den gör oss, o.s.v.. Jag tycker även att de som inte sköter kosten blir inte heller aktuella som partners för någon annan? Hur skulle de kunna vara det? Man bör inte "dra ner" någon annan i det som är otjänligt för hälsan, och man bör egentligen inte föröka sig heller (jag får tycka som jag vill, sjukdomsrisken blir några % för stor). Jag kan inte känna intresse och attraktion till någon som inte sköter om sig mycket, och tänker på kosten, hälsan och grönsaker. Jag är som jag är. 

Dock så kan inte alla personer vara veganer. Man ser ju på youtube att många mår väldigt bra av veganism, det finns kändisar som dokumenterar allt, vad de äter, träningsresultaten o.s.v., så vi skiljer oss mycket genetiskt från varandra. Jag själv kan inte vara vegan, jag fick proteinbrist. Det är inte livsfarligt direkt, kroppen varnar i tid att man måste förändra något i kosten, man lägger inte sig ner och dör. Jag fick proteinbrist och det kändes av när jag sträckte på mig, då stack det till i bröstkorgen av sträckningen.

Det dröjde länge innan jag kom på vad felet var, jag fortsatte alltså som vanligt och sen efter lång tid (månader) kom jag på att det här måste vara proteinbrist, så alla kan alltså inte vara veganer. Jag är i nuläget vegetarian. Det enda animaliska jag äter är 6 ägg per dag (från frigående höns utomhus). Ibland äter jag lite fisk. Jag fortsätter med att äta mycket grönsaker, och jag sörjer att jag inte kunde vara vegan som många andra. De som tänker mycket är veganer säger forskningen. Och jag är en analyserande, tänkande individ och jag kände mig hemma tidigare med just den kosthållningen. Men det är som det är. Här är källa på att mer filosofiska individer är ofta veganer: 

www.lifehack.org/357486/science-says-vegetarians-are-more-intelligent-and-empathetic

Det är jag som är TS, annan profil. Har du provat att inkludera mer protein i din kost? I sådana fall vad för något? Ägg är inte något som har mycket näring jämfört med annat. Tofu, seitan och bönor har innehåller betydligt mer protein och näring än ägg. Jag ser ingen anledning till varför du äter fisk och ägg. Du känner helt klart till etiken bakom veganism.

Agda90 skrev 2024-01-22 13:32:34 följande:
    Eftersom man varnar för just järnbrist om man som kvinna väljer vegankost så verkar det som att risken är stor. 
    Du kan få i dig mer än tillräckligt med järn som vegan såsom icke-vegan. Kvinnor som har det extra tufft rekommenderas tillskott oavsett kost. 
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-09 13:48:34 följande:

Jag äter mest veganskt men väldigt glad i ost. Lite svårt med i sociala sammanhang att vara vegan; vegetarian lättare. Helt sjukt hur djuren behandlas i köttindustrin man får ju mardrömmar av de filmklipp som man sett.

Får du inte mardrömmar av alla filmklipp på "mejeriindustrin"? Jag menar det är lika om inte mer brutalt.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?