Varför är du inte vegan?
jag skulle lätt kunna bli vegetarian eller vegan, om det också innebar för mig att kunna spara mer pengar. Det vill säga, att de varor jag stött på, kostar betydligt mycket mer, än vad det kostar de ''icke-veganska'varor''.
Jag har sett på hemsidor på recept. Men jag är en person som experimenterar i köket och följer recept ifrån mitt eget huvud.
Men absolut, skulle jag kunna göra sallad och bara för att få protein, så kan jag slänga i mig bönor. Inga problem. Men jag har bara märkt att det blir så dyrt i längden.
T.ex massa grönsaker, det blir mer pengar att betala för, än om jag köper det som jag brukar göra. Hel kyckling, kikärtor, matlagningsgrädde.
Skall jag satsa på grönsaker, blir det mycket pengar. Jag köper ekologiska varor OFTAST.
Får jag tips på varor som skulle kosta lika mycket som mina vanliga varor, så har jag inga problem. Jag kan absolut bli vegetarian eller vegan!!
Ge mig gärna tips i sådan fall!
Hej! Kul att se någon som är öppen!
När det gäller kostnad så är det en stor myt att "vegansk" mat är dyrare än "blandad kost". Det billigare alternativet är faktiskt veganskt då havre, rotfrukter, andra frukter (som äpplen och bananer), ris, pasta, baljväxter och nötter/frön är bland det billigaste man kan äta och är extremt näringsrika. Sedan förstår jag såklart att man vill lyxa till det med fejkkött eller fejkmjölk osv.. Om du verkligen vill få ner dina konstnader så köp inte fejkprodukter, utan "riktig" mat.
Om du fortfarande vill ha lite/mycket veganska alternativ som fejkkött så har jag en riktig bra lösning. Gör det själv! Vi svenskar har inte kommit långt med det än när det gäller antalet recept men det finns hur mycket recept som helst på engelska och tyska när det kommer till köttersättning, vet inte direkt varför. :) Det smakar bättre än affärhandlade fejkkötten om man är van i köket. Viktigaste är konsistensen och kryddorna du får i. För konsistensen använder jag glutenmjöl (oerhört hög i protein, väldigt isolerat) och mjöl, sedan gör kryddorna resten av arbetet. Släng in det med lite ris eller potatis så har du en lyxig måltid som inte kräver att andras liv ska tas ifrån dem.
Personligen bor jag utanför en stad, i norra delen av landet och har sänkt mina kostnader efter att jag blev vegan utan försöka. När jag försökte som mest spenderade jag 900kr i månaden. Det var lite väl för extrement då jag inte gav mig själv någonting extra gott, menmen. Vi alla kan såklart göra det dyrt för oss själva, men det gäller köttätarna också. Oxfile och fisk är inte direkt billigt och resten av kötten samt mjölken är "billig" för att vi dumpar pengar i det bakom kulisserna.
Experimentera med att göra egen sojamjölk eller kött, och använd dig mycket av baljväxter och rotfrukter. Och jag har slutat att köpa isbergssallad då det bokstavligen är HELT värdelöst och är lika billigt som färsk spenat (totalt under hela året). Använd frusna grönsaker.
Jag är inte så super bra på att formulera mig själv men jag hoppas ändå du fick något av det. Du kan även meddela mig privat om du vill ha specifika tips och så, upp till dig.
Jag vill också tillägga att du inte ska tänka på att "bli" vegetarian då det är helt meningslöst för djuren. Korna, hönsen och grisarna har samma öde. Folk brukar säga att det är valet mitt emellan vilket är inte sant och sedan så är det inte ett val när ett offer står bakom handlingen.
Tack!!